Patria AMV XP je zřejmým favoritem náhrady nevyhovujících Pandurů. Je osvědčená a má perspektivu

Patria AMV XP je zřejmým favoritem náhrady nevyhovujících Pandurů. Je osvědčená a má perspektivu
foto: Patria, Public domain/Patria AMV XP

Obrněné vozidlo Patria AMV XP, vyvinuté finskou společností Patria Oyj, bylo poprvé představeno v roce 2013. Jedná se o modernizovanou verzi AMV se zvýšenou balistickou a protiminovou ochranou a zvýšenou hmotností užitečného nákladu až na 15 tun. Takticko-technické parametry z něj činí jasného favorita případné nové české akvizice.

Kolové obrněné vozidlo Patria AMV XP 8x8 se vyznačuje robustní modulární konstrukcí. Cílem finských konstruktérů bylo nabídnout ideální platformu pro různé úkoly, jako je bojové vozidlo pěchoty (KBVP), obrněný transportér, velitelské vozidlo, zdravotnické vozidlo, vyprošťovací vozidlo a vozidlo palebné podpory s minometným systémem NEMO ráže 120 mm. Původní Patria AMV je v evropských armádách velmi rozšířená. Kromě finské armády je do výzbroje zařadily také Švédsko, Chorvatsko, Slovinsko a zatím největší uživatel, polská armáda – v Polsku jsou vozidla vyráběna licenčně jako KTO Rosomak. A v Polsku jsou také vyráběna vozidla, která v roce 2023 objednala Ukrajina (celkem by to mělo být až 200 kusů).

Patria AMV: úspěchy po celém světě - nejnověji ve Slovinsku

 

Patria AMV XP uspěla ve výběrovém řízení v roce 2022 na Slovensku v rámci projektu BOV 8x8, kde se také 64 ze 72 objednaných vozidel vyrábí. Velmi významným uživatelem bude také Japonsko, které podepsalo smlouvu na dodávku vozidel Patria AMV XP v prosinci 2022 s prvotní dodávkou 82 kusů a možností licenční výroby dalších více než sedmi stovek vozidel přímo v Japonsku, kde mají doplnit a nahradit domácí obrněné transportéry Typ 96. A zájem potvrdilo v polovině února také Slovinsko, jehož armáda provozuje 30 starších obrněnců označovaných SKOV Svarun 8x8 objednaných v roce 2006.

Finský ministr obrany Antti Häkkänen a jeho slovinský protějšek Borut Sajovic 13. února podepsali memorandum o porozumění mezi Slovinskem a Finskem o podpoře nákupu kolových obrněných vozidel 8×8. Podle finského ministerstva obrany vyjadřují oba státy společnou ochotu spolupracovat na základě nezávazného dopisu o záměru týkajícího se vozidel 8×8 AMV XP od společnosti Patria. „Na základě nedávných obchodů s vozidly, které již byly uzavřeny, je vidět, že opatření ministerstva obrany na podporu exportu jsou účinná,“ uvedl Häkkänen v prohlášení.

Hlavní přednosti: modularita a perspektiva dalšího vývoje

 

Patria AMV XP má modulární konstrukci s technologií stealth a nízkou radarovou a tepelnou signaturou. Vozidlo je 8,1 m dlouhé, 2,8 m široké a 2,4 m vysoké. Bojová hmotnost vozidla činí 32 tun při nosnosti 15 tun. Je vybaveno digitálním datovým a řídicím systémem vozidla a umožňuje síťovou interoperabilitu mezi vozidly. AMV XP lze osadit velmi pestrou paletou hlavňových zbraní až do ráže 120 mm a samozřejmě prakticky libovolnými protitankovými nebo protiletadlovými raketovými systémy.

Na loňském veletrhu Eurosatory v Paříži bylo vozidlo představeno s bojovou věží řady Cockerill 3000. Ta je založena na inovativní modulární koncepci a představuje jedinečnou platformu pro integraci zbraní různých ráží a jim odpovídajících technologických modulů: automatické kanóny ráže 25 mm, 30 mm, 30/40 mm, 35 mm a 50 mm, ale také kanóny ráže 90 a 105 mm, schopné odpalovat i protitankové řízené střely.

Patria AMV XP

Samozřejmostí je i odolnost proti účinkům improvizovaných výbušných zařízení, min a účinkům zbraní hromadného ničení. Nabízí balistickou pancéřovou ochranu až do úrovně K5+ a protiminovou ochranu úrovně STANAG 4a/4b nebo vyšší. V kombinaci se systémy aktivní ochrany jde jednoznačně o jedno z nejodolnějších vozidel na současném trhu, které má také značný potenciál dalšího vývoje.

Lehká vozidla se slabším motorem vycházejí z módy

 

Z hlediska budoucí české akvizice nových obrněnců 8x8, které mají nahradit stávající Pandury II 8x8 CZ, pokud takový záměr potvrdí závěry studie proveditelnosti, bude nepochybně jedním z klíčových požadavků právě potenciál dalšího vývoje a perspektiva integrace pokročilých zbraňových, ochranných a komunikačních systémů, prostředků elektronického boje atd. Zmíněnou celkovou hmotností 32 tun s 15tunovým užitečným zatížením je Patria AMV XP z tohoto hlediska skutečně více než konkurenceschopná. S motorem o výkonu 450 kW má poměr výkonu k hmotnosti 14 kW/t.

Takticko-technickými parametry je jejím hlavním rivalem německý Boxer, který má ve verzi A3 aktuálně hmotnostní limit zásadně vyšší – dosahuje 41 tun, ale současně s tím má také výrazně těžší podvozkovou platformu (25,2 tuny), a možné zatížení tedy velmi příbuzné Patrii. Tato verze Boxeru je poháněna motorem o výkonu 600 kW, a poměr výkonu k maximální hmotnosti tedy činí 14,6 kW.

Piranha 5, která prázdná váží 18,5 tuny a má užitečnou zátěž 14,5 tuny, je standardně poháněná motorem o výkonu 430 kW a má poměr k maximální hmotnosti 13 kW/t – Dánové a Španělé jej nahradili motorem o výkonu 480 kW a jejich vozidla dosahují 14,5 kW/t. Menší a lehčí jsou Strykery, které prázdné váží 16,4 tuny, nejvýše pak až 28,5 tuny (zatížení 12,1 tuny), ale s motorem o výkonu 260 kW dosahují při maximální hmotnosti jen 9,1 kW/t. Pandur II 8x8 CZ váží prázdný 13,5 tuny, má bojovou hmotnost až 22 tun (užitečné zatížení 8,5 tuny) a s motorem o výkonu 335 kW je u nich poměr výkon/hmotnost 15,2 kW/t.

Při letmém pohledu na výše uvedené údaje, a i připustíme-li snadno, že v různých konfiguracích můžou být v detailu mírně odlišné, je zřejmé, proč Armáda České republiky o perspektivě modernizace stávajících Pandurů II zapochybovala, a současně otázkou, jaké zásadně lepší parametry nabídne Pandur II EVO. Podle dostupných informací je rovněž zřejmé, že řešení v podobě německých Boxerů by bylo patrně nejnákladnější, a na první pohled tedy Patria AMV XP působí jednoznačně jako favorit. Favoritem ostatně byla i předchozí verze v roce 2006 v rámci české soutěže, která se následně rozplizla do nekončeného příběhu, který pomyslně uzavřelo odsouzení Marka Dalíka, poradce premiéra Topolánka, a pořízením konkurenčního typu, kterého se chce nyní, v polovině životnosti, armáda zbavit. Naděje, že k nové akvizici přistoupí rezort obrany s větší zodpovědností, samozřejmě existuje, a kdo dění v obraně sleduje, moc se na celý proces těší už dnes.

Tagy