Patriot II 4x4 – nové univerzální obrněné vozidlo na podvozku Tatra

Patriot II 4x4 – nové univerzální obrněné vozidlo na podvozku Tatra
13 / 08 / 2019, 17:30

Česká společnost Excalibur Army postavila nové střední univerzálních pancéřované vozidlo Patriot II postavené na unikátním podvozku české automobilky Tatra Trucks. Svou premiéru si stroj odbyl na nedávném veletrhu IDET 2019 a veřejnost si jej mohla prohlédnout zblízka i na akci Bahna 2019.

Na veletrhu IDET Patriot II 4x4 díky své unikátní konstrukci i výkonům získal dokonce ocenění Zlatý IDET. Patriot druhé generace je stejně jako jeho předchůdce Patriot 4x4 vozidlo modulárního konceptu a spadá do kategorie vozidel o váze 13 až 17,5 tun. Díky své univerzálnosti a modularitě je Patriot II vhodný pro bojové nasazení, hlídkové mise či průzkumnou činnost. Představuje vhodnou platformu pro velitelská, spojovací, komunikační, protichemická či zdravotnická vozidla nebo jako nosič zbraňových systémů. Najde však uplatnění i u bezpečnostních sil a civilních složek, jako jsou například policie, hasiči, záchranáři, bezpečnostní služby a další. Konstrukce vozidla umožňuje instalaci věží s ručně ovládanými zbraněmi do ráže 14,5 mm nebo dálkově řízených zbraňových stanic s kanony do ráže 20 mm nebo granátomety. Vedle toho může být Patriot II vybaven řízenými střelami či minometem.

Stejně jako předchůdce i Patriot II využívá podvozek Tatra s centrální nosnou rourou, výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami a pohonem všech kol. Výjimečné vlastnosti tatrováckého podvozku jsou podtrženy schopností vozu překonat vertikální překážky do výšky 0,5 m, příkop do šířky 0,9 m a stoupavostí 45 stupňů. Brodivost bez přípravy dosahuje hodnoty 1,2 m. Maximální technicky přípustná hmotnost se u novinky zvýšila na 17,5 t, Patriot II se oproti původnímu provedení i zvětšil na délku a na výšku, délka činí 6250 mm, prodloužil se zároveň i rozvor na 3650 mm, šířka vozu je 2550 mm a výška 2800 mm. Díky těmto parametrům je Patriot II snadno přepravitelný transportními letadly i výsadkovými plavidly.

Nový vůz dostal i výkonnější pohonné jednotky, což mu společně s podvozkem Tatra zaručuje vynikající jízdní vlastnosti v těžkém terénu i na zpevněných komunikacích. K dispozici je nyní motor Cummins ISL Euro 3 o výkonu 270 kW anebo vzduchem přímo chlazený motor Tatra T3C-928-90 Euro 3 o výkonu 300 kW. S nimi může Patriot II dosahovat maximální rychlosti až 110 km/h, v terénu pak 45 km/h. U Patriotu II se prodloužil i jízdní dosah, ten nyní činí 700 km oproti 500 km u jeho předchůdce.

Patriot II je zabezpečen proti zbraním hromadného ničení (ZHN) účinnou filtroventilací včetně klimatizace, jeho vybavení mu zajišťuje bezproblémovou funkčnost ve velkém rozmezí mínusových i plusových teplot. Ke změnám došlo i v oblasti odolnosti vozidla. Patriot II může disponovat balistickou ochranou úrovně 2 až 4, protiminová ochrana má úroveň 2a/2b až 3a/3b dle STANAG 4569. Nechybějí protivýbuchová sedadla v kabině, která nyní disponuje větším prostorem pro osádku, podlaha vozu je konstruována tak, aby co nejvíce utlumila případné následky výbuchu pod vozem. Patriot II je vybaven i automatickými hasicími systémy v kabině a motorovém prostoru.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace