Patriot – obrněné vozidlo (nejen) pro střední Evropu

Patriot – obrněné vozidlo (nejen) pro střední Evropu
Autor fotografie: Excalibur Army|Popisek: Obrněné vozidlo Patriot II
23 / 11 / 2022, 09:00

V červenci se v médiích objevila zpráva o rozhodnutí polské armády zavést do výzbroje velký počet (řádově stovky) kolových raketových stíhačů tanků Ottokar Brzoza. Ve skutečnosti jde i o obrovský úspěch českého zbrojního průmyslu, protože základem těchto raketových stíhačů tanků je vozidlo označované jako Autosan Waran, což je polský derivát českého obrněnce Patriot II od společnosti Excalibur Army. Stojí nejspíše za zmínku, že tomu vlastně odpovídá i význam názvu, jelikož úspěšný polský generál z první světové války Ottokar Brzoza-Brzezina se narodil v českém Protivíně. Poněkud paradoxně platforma Patriot zatím není zavedena ve výzbroji Armády ČR, ačkoli i to by se mohlo změnit. Jednoznačně se totiž ukazuje, že obrněná vozidla této kategorie představují velice užitečné platformy s širokou škálou možných využití, a to jak v asymetrických konfliktech, tak v klasických válkách.

Vozidla Patriot a Patriot II se dají stručně charakterizovat jako obrněné automobily s vysokou úrovní odolnosti vůči balistickým a výbušným hrozbám. Coby jejich základ slouží čtyřkolové podvozky řady Tatra Force (Tatra T815-7), což samo o sobě reprezentuje záruku výborné terénní pohyblivosti, odolnosti a flexibility. Pochopitelně se nejedná o první případ, když šasi z Kopřivnice posloužila jako základ obrněného vozu této kategorie, jelikož firma Tatra Trucks poskytla své výrobky řadě firem, které pak na této bázi zkonstruovaly své obrněnce. Lze uvést mj. typ Wildcat od izraelské zbrojovky IMI, obrněnec Al-Washsh jordánské značky KADDB, vozidlo Rila Xtreme firmy IAG ze Spojených arabských emirátů nebo typ Legion, jenž náleží do portfolia firmy Isotrex, která taktéž sídlí v Emirátech. Zásadní rozdíl však spočívá ve faktu, že se konstrukce Patriot může chlubit ryze českým původem, jelikož ji vyvinula a vyrábí sama společnost Excalibur Army, jež je součástí skupiny Czechoslovak Group.

První podoba obrněnce Patriot byla představena v roce 2018 a o rok později následovala verze Patriot II, která se odlišuje především použitím delšího podvozku. První Patriot obdržel šasi o rozvoru 3500 mm a nabízí prostor pro řidiče, spolujezdce a další čtyři osoby, zatímco u typu Patriot II se použil podvozek o rozvoru 3650 mm a vozidlo nabízí více vnitřního prostoru. Vedle toho se „dvojka“ vyznačuje přepracovaným čelem karosérie, které zvyšuje balistickou ochranu vozidla, neboť nezvykle šikmé plochy na čele vozu Patriot II hodně přispívají ke zvýšení efektivní tloušťky pancéřování. Vozidlo Patriot II nabízí v základní podobě balistickou ochranu podle normy NATO STANAG 4569 na úrovni 2, ovšem v případě zájmu se dá balistická odolnost karosérie zvýšit dokonce na úroveň 4, takže vozidlo Patriot II může odolat i průbojným střelám z velkorážových kulometů.

Odolnost vůči minám může podle normy NATO STANAG 4569 odpovídat úrovni 2a/2b nebo 3a/3b, což znamená, že podvozek vydrží explozi protitankové miny s náplní ekvivalentu 6 kg, resp. 8 kg TNT, a to jak pod kterýmkoliv z kol, tak pod středem podvozku. Bojová hmotnost obrněnce Patriot II se v závislosti na zvolené úrovni ochrany a konkrétním vybavení pohybuje mezi 13,5 a 17,5 t, zatímco lehčí „jednička“ váží zhruba 12 tun. Zajištění vysoké pohyblivosti takového obrněnce samozřejmě vyžaduje výkonný motor. Zákazník tak může vybírat mezi vzduchem chlazenými diesely řady Tatra T3C-928 (výkon od 230 do 325 kW) a vodou chlazenými agregáty od firmy Cummins (výkon 210 nebo 270 kW). V obou případech mohou tyto motory splňovat i normu Euro 3, takže Patriot II může fungovat také v běžném silničním provozu. Vozidlo dosahuje rychlosti 110 km/h, dokáže se bez přípravy brodit do hloubky 1,2 m a může překonat příkop o šířce 0,9 m nebo svislou překážku vysokou 0,5 m.

Primární využití vozidel řady Patriot představuje nasazení v rámci jednotek rychlé reakce, pro něž mohou sloužit zejména jako prostředky pro průzkum, hlídkování a dopravu sil, především v asymetrických konfliktech. Kromě toho se však mohou efektivně i uplatnit v rámci běžných motorizovaných útvarů či naopak jednotek speciálního určení. Kromě základní podoby se dají konfigurovat pro širokou škálu nejrůznějších úkolů. Mohou se proto využívat mj. jako vozidla průzkumná, velitelská, zdravotnická nebo ženijní, mohou dopravovat týmy pyrotechniků nebo týmy pro vedení psychologické války. Mohou také zajišťovat chemický, biologický a radiační průzkum nebo působit v rámci jednotek vojenské policie. A samozřejmě je třeba zdůraznit, že mohou sloužit i jako nosiče různých zbraňových systémů, čímž se vracíme k polskému stíhači tanků Ottokar Brzoza, jehož výzbroj tvoří vypouštěcí zařízení pro čtyři protitankové řízené rakety Brimstone s max. dostřelem 12 km.

ea

                                                   Obrněné vozidlo Patriot II (foto: Daniel Potocký)

 

To zákonitě vyžaduje rekonstrukci zadní části vozidla, protože se jedná o hodně rozměrné zařízení, z něhož se střely vypouštějí do strany. Další možnost reprezentuje provedení s ložnou plochou, na níž je instalovaný minomet. V základní podobě s karosérií pro dopravu vojáků mohou vozidla Patriot a Patriot II nést chráněné střeliště, resp. kompaktní věž s kulometem ráže 7,62 mm, 12,7 mm nebo 14,5 mm, případně s automatickým granátometem kalibru 40 mm nebo s vypouštěcím zařízením pro protitankovou řízenou střelu. Na vozidlo lze umístit rovněž dálkově ovládané zbraňové stanice s kulomety a granátomety, případně rovněž stanici ARX 20 francouzské firmy Nexter s kanonem ráže 20 mm. Součástí ochrany obrněnce mohu být také dýmové granátomety, rušiče signálů dálkově odpalovaných výbušných nástrah či filtrační a ventilační soustava pro operace v zamořeném prostředí. Samozřejmostí je rovněž automatický hasicí systém či protiminové sedačky, aby byla zabezpečena skutečně všestranná ochrana osádky i cestujících proti všem hrozbám.

Polská verze Patriotu II nesoucí jméno Waran je výsledkem spolupráce českého holdingu Czechoslovak Group, resp. jeho firem Excalibur Army a automobilky Tatra Trucks, s polskou firmou Huta Stalowa Wola, spadající do holdingu PGZ. Excalibur Army poskytla polské straně technologie na výrobu pancéřové nástavby, Tatra bude dodávat podvozky a motory, vlastní licenční výrobu vozidel pro polské ozbrojené síly bude mít na starosti podnik Autosan. Kvality obrněných vozidel řady Patriot již přilákaly i zahraniční zájemce a podpořily navázání mezinárodní spolupráce. Kromě stíhačů tanků Ottokar Brzoza totiž polská armáda bude zřejmě kupovat i další vozidla Waran v mnoha různých variantách, a sice v počtu přesahujícím tisíc kusů. Typ Patriot II však již dříve získal přinejmenším jednoho zahraničního odběratele a úspěch zaznamenala také „jednička“, protože několik exemplářů vozidla Patriot koupila Indonésie.

waran

                                                            Autosan Waran (foto: Daniel Potocký)

 

Lze předpokládat, že obrněnec Patriot může upoutat pozornost mj. v zemích Blízkého a Středního Východu a jihovýchodní Asie, ale díky vynikající pověsti podvozků firmy Tatra se samozřejmě nedají vyloučit ani kontrakty pro další členské země NATO (a)nebo Evropské unie. Ve prospěch tohoto předpokladu mohou působit také poznatky z války na Ukrajině, jelikož se jednoznačně potvrdilo, že se vozidla této kategorie mohou velmi dobře uplatnit i v klasických mezistátních válkách. Někdy se totiž naznačuje, že se hodí pouze do asymetrických konfliktů, kdežto v bojích regulérních armád vyspělých států najdou jen omezené využití, jenže úspěšná ofenziva ukrajinské armády v Charkovské oblasti nabídla mnoho důkazů o opaku. Ukrajinci si osvojili taktické metody armád NATO a uzpůsobili je svým potřebám a zkušenostem, což lze ilustrovat právě na využití rychlých obrněnců. Ty totiž zpravidla postupovaly na čele ofenzivy jako průzkumný předvoj tankových a mechanizovaných sil, pro které vyhledávaly slabá místa v ruské obraně. Převážely i příslušníky speciálních sil, kteří při útocích na okupované vesnice a města působili chaos v ruských pozicích a narušovali komunikační linie, což potom dovolilo drtivé průlomy tanků s bojových vozidel pěchoty.

Je však třeba zdůraznit, že se potenciál a úspěchy vozidel řady Patriot rozhodně neomezují jen na vojenskou sféru. Mezi provozovatele této platformy totiž patří též Hasičský záchranný sbor České republiky, konkrétně jeho Záchranný útvar, který užívá dvě vozidla CZS 15 Triton. Jde o speciální hasičskou verzi vozidla Patriot II, kde ona zkratka znamená „cisternová zodolněná stříkačka“ a číslo se vztahuje k výkonu čerpadla (1500 litrů vody za minutu). Obrněnec Triton má čtyři sedačky a disponuje nádrží s objemem 2000 litrů. Odolnost odpovídá úrovni NATO STANAG 4569 Level 2 a do výbavy patří i poziční kamery, termokamera či ochranný filtrační a ventilační systém. Triton slouží především jako velitelský vůz pro složité terénní podmínky a pro prostředí, kde existuje vysoká míra ohrožení, tzn. např. chemické, muniční či plynové závody a pochopitelně též lesní požáry, jak nedávno ilustrovalo úspěšné nasazení Tritonu během požáru Českého Švýcarska.

V nabídce společnosti Excalibur Army figuruje rovněž policejní verze obrněného automobilu Patriot II, která nese název Riotear. Stejně jako CZS 15 Triton zachovává základní konstrukci na podvozku Tatra Force a užívá obrněnou karosérii s odolností proti balistickým i výbušným hrozbám na úrovni NATO STANAG 4569 Level 2 nebo Level 3. Dopraví celkově osm mužů a vedle toho se může pochlubit různým speciálním vybavením, které zahrnuje např. kamerový pozorovací systém pokrývající celé okolí vozidla, ochrannou mříž nebo radlici. Vůz Riotear je určen především pro zásahové policejní jednotky, jež řeší rozsáhlá narušení zákona a pořádku, např. násilné demonstrace, velké akce skupin organizovaného zločinu nebo teroristické útoky. Dokáže se uplatnit rovněž např. v rámci mezinárodních mírových a humanitárních misí. Coby kuriozitu se dá ještě doplnit, že se nedávno objevil i v úspěšném akčním filmu The Gray Man, který v Praze natáčela americká společnost Netflix.

Pozitivní zkušenosti s hasičskými obrněnci CZS 15 Triton či rozhodnutí polské armády vsadit na platformu Waran lze tedy chápat jako konkrétní důkazy kvality obrněných automobilů řady Patriot. Jedná se o spojení obrněné karosérie českého původu a velice osvědčeného podvozku Tatra Force, jenž koneckonců představuje též základní logistickou platformu v Armádě České republiky. České ozbrojené síly hodlají pořizovat obrněné vozy právě z kategorie, do níž patří vozidlo Patriot II, neboť bude třeba nalézt náhradu mj. za vozy KMW Dingo 2, jež se pořídily zejména kvůli nasazení v Afghánistánu. Akvizice obrněnců Patriot II by znamenala optimální řešení, protože díky podvozku z Kopřivnice by se vlastně nejednalo o úplně novou platformu, což by zákonitě přinášelo značnou výhodu z hlediska logistiky. V neposlední řadě lze zmínit i fakt, že vzhledem k záměrům Polska se jedná o vysoce perspektivní platformu, jež by výrazně přispívala k obranné spolupráci ve střední Evropě.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace