Petr Veliký - poslední bitevní křižník, který vládne všem

Petr Veliký - poslední bitevní křižník, který vládne všem
Autor: By Camera Operator: PH2 BEECH - ID:DN-ST-84-01652 / Service Depicted: Other Service / Command Shown: N0769 / National Archive# NN33300514 2005-06-30, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3298224|Popisek: Ilustrační fotografie křižníku Kirov
20 / 03 / 2021, 13:00

Po celá staletí vládla v oceánům nejprve řadová a posléze bitevní loď. Byly velké, těžce vyzbrojené se schopností nejen rány rozdávat, ale i přijímat. Ale bitevní lodě už moře nebrázdí téměř 30 let od roku 1992, kdy byla legendární USS Missouri BB 63 vyřazena ze služby.

Jediným námořnictvem provozujícím podobně velkou loď (mimo letadlové lodě), je nyní pouze ruské námořnictvo se svým bitevním křižníkem Petr Veliký.

Oficiálně Rusko označuje bitevní křižníky třídy Kirov jako těžké raketové křižníky s jaderným pohonem. S plným výtlakem 28 000 tun, délkou 252 metrů a maximální rychlostí 32 uzlů je Petr Veliký (když odhlédneme od aktuálního provozního stavu) asi nejsilnější válečnou lodí dneška.

Sověti zahájili stavbu pěti těchto jaderných gigantů a v 80. letech minulého století stihli dokončit tři z nich ještě před pádem Sovětského svazu. Tři obři se jmenovali Kirov, Frunze a Kalinin. Čtvrté plavidlo ve výstavbě, Jurij Andropov a plánovaná pátá, Říjnová revoluce, byly pozastaveny.

V roce 1990 došlo na křižníku Kirov ve Středomoří k jadernému incidentu na reaktoru lodi. Následně křižník skončil v Severomorsku, kde čekal na opravu, které se nikdy nedočkal, a tak byly reaktory odstaveny a loď vyřazena ze stavu ruského námořnictva.

Lodě byly přejmenovány tehdejším ruským prezidentem Borisem Jelcinem v roce 1992 na Admirala Ušakova (ex Kirov), Admirala Lazareva (ex Frunze), Admirala Nachimova (ex Kalinin), Petra Velikého (ex Jurij Andropov) a Admiral Kuzněcov (ex Říjnová revoluce).

Stavba lod Admiral Kuzněcov byla zrušena a jméno dostal problematický těžký letadlový křižník. Petr Veliký byl uveden do provozu v roce 1998. Během let skončili všichni ostatní tři obři v ruských přístavech jako rezivějící zálohy.

Výzbroj je opravdu imponující, raketový systém P-500 Granit umožňuje vypálit dvacet raket na cíle vzdálené až 500 kilometrů. Systém řízení palby umožňuje řídit střely až prakticky do zásahu cíle, kdy vedoucí střela letí ve vyšší výšce kvůli identifikaci cíle a další jsou v nižší letové hladině. Pokud dojde k sestřelení vedoucí rakety, automaticky dojde k převzetí její role další střelou.

Protiponorkovou a protivzdušnou výzbroj tvoří 96 střel dlouhého doletu S-300F, nebo rotační kanóny ráže 30mm. Hlavní dělová výzbroj jsou dvě děla ráže 130 mm umístěná v jedné dělové věži. O pohon se stará kombinace dvou nukleárních reaktorů a dvou parních turbín, každá o výkonu 70 000 kW.

Podle zpráv z roku 2019 budou Admiral Ušakov a Admiral Lazarev definitivně vyřazené a zamíří na šrotiště, kde budou za cenu obrovských nákladů rozebrány a zlikvidovány.

Admiral Nachimov v současné době podstupuje přestavbu a jako první loď ruské flotily obdrží nové střely dlouhého doletu S-400 a protiletadlový systém Polimet-Redut. Bude tak někdy v budoucnu silnější než její sesterská loď Petr Veliký, který je v současné době vlajkovou lodí ruské Severní flotily.

Zatím ale poslední bitevní křižník vládne všem…

 

Zdroj: wearemighty.com, bellona.org

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace