Plánovala Čína gigantickou letadlovou loď o výtlaku 180 000 tun s dvěma trupy?

Plánovala Čína gigantickou letadlovou loď o výtlaku 180 000 tun s dvěma trupy?
Autor: Autor: GG001213 – Vlastní dílo, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61884932|Popisek: Stavba konvenční lodi Šan-tung
26 / 06 / 2021, 13:00

Před osmi lety se na čínské webové stránce qianzhan.com objevil článek, ve kterém autor nabádal, aby Čína přestala kopírovat kroky jiných námořních velmocí a šla vlastní cestou. Konkrétně vývojem letadlové lodi se dvěma trupy o výtlaku 180 000 tun.

Podle autora by letadlová loď se dvěma trupy měla mnoho výhod oproti klasickým letadlovým lodím, jaké staví USA, Rusko nebo jiné státy. Byly by to vlastně dvě letadlové lodě v jednom.

Mezi výhody se řadí možnost současného vzletu a přistávání, kdy vzletová dráha na jednom trupu by mohla sloužit k přistávání letadel vracejících se z akce a druhá naopak k vzletu natankovaných a přezbrojených letadel. Obrovská by byla i kapacita této superletadlové lodě – měla pojmout až 125 stíhaček J-20, kdy útoku takového počtu strojů by neodolal ani útočný svaz amerických letadlových lodí.

Podle serveru qianzhan.com by tento gigant byl takovým plujícím čínským územím po světových mořích a díky své velikosti by měl o 79 000 tun větší výtlak než tehdejší největší americké letadlové lodě třídy Nimitz.

Realita stavby nových čínských letadlových lodí je ale i přes veškerou svou rychlost na hony vzdálená této představě a staví se konvenční letadlové lodě klasické konstrukce vycházející z sovětských těžkých letadlových křižníků, nesoucí sebou veškeré nevýhody původní sovětské konstrukce. Stavba lodi s jaderným pohonem se zatím ukazuje jako nepřekonatelný oříšek a čínští konstruktéři zatím nemají jasno, jak dál s pátou letadlovou lodí, která se měla od sovětské konstrukční školy konečně odpoutat.

Ale abychom byli k Číňanům spravedliví, už loď číslo 002 se prý od lodí Liaoning a 001 liší minimálně výtlakem, kdy dosahuje asi 80 000 tun, oproti sovětskému vzoru se 67 000 tunami a je tedy schopná nést více letounů (až 40) a paliva. Oproti americkým lodím tříd Nimitz a Ford je to ale pořád necelá půlka, protože letadlové lodě US Navy nesou standardně více než 66 letounů a v případě nouze jich může být až 90.

Letadlová loď 002 nese již i katapult, který velmi urychluje provoz letky a umožňuje dostat do vzduchu stroje s větší výzbrojí. Údajně se stejně jako u USS Gerald Ford jedná o elektromagnetický katapult (EMALS).

Výše uvedená loď se dvěma trupy tedy zůstane pouze fantazií čínských odborníků na obranu než reálným projektem. Navíc, a to ještě dodejme, takový bojový gigant by se okamžitě stal vzhledem k tomu, jakou by byl hrozbou, absolutně prioritním cílem. Vzpomeňme na historii z druhé světové války v Atlantiku i Pacifiku. Na Bismarck a Tirpitz v Atlantiku a Jamato a Musaši v Pacifiku byly soustředěny všechny dostupné námořní i letecké síly k jejich eliminaci. V současnosti by se spektrum rozšířilo o raketové prostředky, otázkou je, jaký typ řízené střely a jaký typ bojové hlavice by byl určen k finální eliminaci této hrozby.

 

Zdroj: Consortium of Defense Analysts, Popular Mechanics

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace