Autor fotografie: GoodFon / Public domain|Popisek: Tu-160
Situace na ukrajinském bojišti je z jednoho úhlu pohledu pro obě strany stejná. Ubránit všechny důležité cíle proti bezpilotním prostředkům a naváděným střelám je nesplnitelný úkol.
Ukrajina není moderní bojiště. Je střetem moderních technologií jako UAV, balistických ATACMS, HIMARS, T-90M nebo střel Taurus proti zastaralým houfnicím D-1 a tankům T-55, T-62 nebo T-64. Značná část protivzdušné obrany také mnoho pamatuje jako systémy Tor, Tunguska a S-300. PVO NASAMS, Patriot nebo IRIS-T je nedostatek stejně jako Gepardů, které jsou účinné a vysoce ekonomické proti dronům. Rusové útočí na ukrajinském území na prakticky libovolné cíle a Kyjev se v poslední době zaměřil na letecké základny a strategické cíle přímo v Rusku. Stále častěji proto vidíme hořící rafinerie, muniční sklady a továrny na výrobu zbraní.
Pneumatiky na Tu-160 a Tu-95 matou západní navádění
I přesto, že protivzdušná obrana byla vždy jedním ze základů ruské armády, je zjevné, že ta nestačí ani kvalitativně a už vůbec ne kvantitativně. Ukrajincům pomáhají západní systémy, ale jejich množství jednoduše nestačí, byť je radarové vybavení zřejmě lepší než to ruské. UAV je příliš mnoho a sestřelovat drony pomocí Patriotů nebo NASAMS je velmi drahé. Takže se obě strany snaží vymyslet taktiky, jak jiným způsobem ochránit své cenné prostředky. Zcela základní proces je diverzifikace jednotek a zařízení. jenže to vzhledem k množství vzdušných prostředků nestačí. Používají se makety celé řady zbraní a Rusové dokonce na letištní plochy malují svá letadla nebo v přístavech ponorky.
Jednou z použitých taktik je umísťování pneumatik na ruská strategická letadla Tu-95 a Tu-160. Dlouhou dobu se zdálo, že tato činnost takřka postrádá smysl, ale ukazuje se, že Moskva dobře ví, co dělá. Řada západních raket má hlavice, ve kterých jsou uloženy siluety ruských zbraňových systémů včetně letadel. Jenže Yahoo!news teď přišel s vyjádřením Schuylera Morrea, technologického ředitele amerického Centrálního velitelství (CENTCOM), že položené pneumatiky matou hlavice raket a ty mají velké potíže s identifikací cíle. Výslovně je dokonce uvedeno, že již na podzim roku 2023 měly tento problém i ukrajinské sebevražedné UAV.
Expert naznačuje, že když Ukrajinci začali používat své protilodní Neptuny na pozemní cíle, měly rakety, které jsou naváděné infračerveně, problém s identifikací nepřítele. Taktika s pneumatikami je přímo účinná proti dvojčatům Storm Shadow a SCALP-EG, které s v závěrečné fázi letu právě orientují podle snímku, který mají uložený v navádění hlavice. A navíc ještě používají i IR. V podstatě se jedná o oklamání umělé inteligence. Databázi siluet je třeba aktualizovat a tento proces trvá nějakou dobu. Takže pochopitelná ukrajinská snaha likvidovat ruské strategické Tu-95, Tu-160 a třeba nebezpečné Su-34 s jejich nainstalovanými FAB-3000 jde vniveč.
A nejde jen o Tu-160 a Tu-95
Moore také zmiňuje další problém. Ve chvíli kdy dojde k aktualizaci softwaru v hlavicích, lze dát na letadla prostě něco jiného. A AI bude opět v koncích. Jenže zároveň upozorňuje na to, že algoritmy umělé inteligence se neustále vyvíjejí a jsou velkou výzvou pro další výzkum zbraňových systémů. A problém se přirozeně netýká jen Ukrajiny, ale dalece ji přesahuje. Maskování pneumatikami se netýká jen Tu-95, Tu-160 nebo Su-34. Aplikace všemožných sítí, atrap a různých provizorních krytin se týká veškeré techniky, stejně jako nebezpečí, které tkví v umělé inteligenci.
Rusové se snaží primárně chránit své Tupolevy Tu-95 a Tu-160, protože je aktuálně nejsou prakticky schopni nahradit a jedná se o elementární součást jaderné triády. Strategické letectvo je primárním prvkem jaderného odstrašení a válka na Ukrajině Rusko ukázala z konvenčního hlediska doslova v nedbalkách. Je zcela zjevné, že proti NATO nebo i spojeným evropským silám by v klasické válce nemělo šanci. Aktuálně stačí rychle se modernizující a rostoucí polská armáda se svými HIMARS, M1A2 SEPv3 Abrams, K-2 Black Panther, K-9 Thunder, F-16 nebo F-35 a Moskva by měla velký problém.