Po vozidle LYNX je v Austrálii ke zkouškám připravené i jihokorejské BVP Redback

Po vozidle LYNX je v Austrálii ke zkouškám připravené i jihokorejské BVP Redback
Autor: Hanwha Defense|Popisek: AS21 Redback
13 / 01 / 2021, 13:00

Společnost Rheinmetall představila bojové vozidlo LYNX KF41 v konfiguraci pro intenzívní zkušební fázi australského programu Land 400 Phase 3 již v listopadu. Nyní svůj Redback v australské kamufláži před dodáním tří plně funkčních kusů odhalil také druhý z účastníků soutěže, jihokorejská společnost Hanwha. Vybrané vozidlo nahradí dosavadní zastaralé M113AS4 australských ozbrojených sil a z pohledu České republiky jde o projekt hodný zvýšené pozornosti.

Pro Austrálii jde o velkou změnu již v tom ohledu, že M113AS4 nejsou bojová vozidla pěchoty, ale obrněné transportéry. S plánovanými náklady v rozmezí 18-27 miliard australských dolarů (300-450 miliard korun) tak australská armáda plánuje získat nejen 450 nejmodernějších vozidel, jaká současný trh nabízí, ale také vozidla určení, které dosud nevyužívala. Testy v rámci tzv. "Risk Mitigation Activity", tedy aktivita ke snížení rizika, jsou plánovány v průběhu celého roku a na základě jejich výsledků vláda rozhodne mezi oběma nabízenými typy. Team Redback vedený jihokorejskou společnosti Hanwha, resp. její australskou pobočkou Hanwha Defense Australia, zahrnuje množství společností včetně australských.

AS21 Redback je variantou jihokorejského typu K21 vyvinutého na přelomu tisíciletí a vyráběného od roku 2009. Ve službě nahrazuje starší vozidla K200, která od druhé poloviny 80. let nahrazovala různé starší typy obrněných transportérů, včetně amerických M113. Vozidlo K21 se vyznačuje relativně nižší hmotností díky sklolaminátovému podvozku. Díky gumovým pásům je současně v pohybu tišší. Ochranu zajišťuje kromě pancíře a moderně řešené ochrany proti výbuchům pod vozidlem také systém aktivní ochrany od izraelské společnosti Elbit. Čelní pancíř odolává 30mm střelám, boční střelám do ráže 14,5 mm. Střecha vozidla by měla odolat střepinám 152mm granátu, který exploduje až do 10 m od vozidla. Vozidlo je obojživelné a schopné překonávat vodní překážky plavbou s minimální přípravou.

Systémem aktivní ochrany je vybavena i věž vozidla T2000 od australské společnosti Electro Optic Systems. Je osazená automatickým 30mm kanónem Mk44S Bushmaster II, velmi rozšířenou zbraní známou i z výzbroje AČR (vozidla Pandur II), schopnou vystřelovat pestrou paletu typů projektilů včetně programovatelné a explodující v blízkosti cíle (ABM - Air Burst Ammunition). Zároveň je věž dostatečně prostorná pro osazení silnější zbraní, například na ráži 40mm, k čemuž stačí vyměnit pouhé tři komponenty. S hlavní zbraní je spřažený protipěchotní kulomet ráže 7,62 mm. Na střeše věže je pak umístěna dálkově řízená zbraňová stanice, kterou lze osadit kulometem stejné ráže, nebo ráže 12,7 mm, případně automatickým granátometem.

Jde o věž kombinující vlastnosti osvědčeného typu MT30 Mk2 od společnosti Elbit s elektrooptickými systémy a systémy řízení palby od australského výrobce. Což je další z prvků, které jsou příbuzné s probíhajícím českým tendrem a v tomto ohledu činí Redback do jisté míry příbuzným vozidlu ASCOD 42, které je vybavené stejnou věží a stejnou hlavní zbraní.

Protože není příliš pravděpodobné, s ohledem na průběh tendru v České republice, který zažil množství objektivními okolnostmi nevynucených odkladů a nyní se potýká s dopady protipandemických opatření, že se do říjnových voleb dočkáme rozhodnutí, a naopak roste pravděpodobnost, že nová vláda přikročí k nákupu moderních BVP ve formátu G2G, není vyloučené, že výsledek australských zkoušek přijde dost včas na to, aby mohl být vyhodnocen i u nás.

Zdroj: asiapacificdefencereporter.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace