Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: USS Zumwalt
Server USNI News informoval, že každý z tria moderních stealth torpédoborců Zumwalt může být vyzbrojen až 12 hypersonickými raketami.
Pentagon během několika posledních let výrazně zrychlil tempo vývoje hypersonických zbraní, aby byla získána kapacita zasáhnout hypersonickou raketou prakticky každné místo na světě. Až 12 hypersonických raket pak bude moci pojmout stealth torpédoborec třídy Zumwalt, respektive tři její jednotky, informoval server USNI News.
Podle plánu má být potom první loď pro testování těchto zbraní připravena v roce 2025. Jak prohlásil šéf námořních operací admirál Mike Gilday, právě třída Zumwalt dává námořnictvu možnost, jak rychleji nasadit hypersonické zbraně. Počítá se s tím, že platforma Zumwalt bude první, která bude nést tento typ raket či zbraní. O tom, že hypersonickým zbraním přikládá Pentagon velkou důležitost, svědčí i fakt, že těmito zbraněmi mají být vyzbrojeny také ponorky třídy Ohio a ponorky třídy Virginia, resp. její verze Block V.
Nicméně jak známo, torpédoborce jsou sužovány již známými problémy, a tak US Navy musela provést jejich redukci, přičemž ještě před několika lety měla s plavidly poměrně smělé plány. Na druhé straně se původní počet 32 jednotek v původním plánu z dnešního hlediska jevil velmi nereálně. Úsilí o ,,přehnanou" velkolepost a vyspělost ve všech směrech však naráží objektivně na potíže, na druhou stranu mají torpédoborce třídy Zumwalt své místo v US Navy, která s nimi nadále počítá.
Protože se původně plánováných 32 jednotek zredukovalo na pouhé 3 kusy - USS Zumwalt, USS Michael Monsoor a USS Lyndon B. Johnson, který se nyní staví, je možné ušetřené prostředky investovat do modernizace a zbraňových systémů, a jednou z priorit v nadcházející fázi je právě osazení plavidel hypersonickými zbraněmi na dlouhou vzdálenost.
Problémy třídy Zumwalt totiž nebyly spojeny jen s jejich výzbrojí, ale především s cenou, zpožděním a technickými problémy až příliš sofistikovaných systémů, jako je například pohonná jednotka. Mluvíme zde o funkčnosti hybridního elektrického pohonu, který se porouchal v roce 2016. V roce 2018 podle vládní zprávy zabývající se celým programem byly vyhodnoceno jen pouze 5 z 12 klíčových technologií jako spolehlivé či plně funkčních.
Zdroj: USNI News