Počítá ještě US Air Force někdy s F-22?

Počítá ještě US Air Force někdy s F-22?
Autor: flickr.com (CC BY-SA 2.0) |Popisek: F-22 Raptor
13 / 05 / 2018, 14:30

US Air Force se zamýšlí nad tím, jestli by bylo možné a současně vhodné obnovit výrobu letounů F-22.

Poslední letoun F-22 byl vyroben před šesti lety, když k prosinci 2011 bylo vyrobeno celkem 195 kusů této stíhačky. Konec jeho výroby přepustil prostor víceúčelovým letounům páté generace F-35 Lightning II. 

psali jsme: Video: První izraelský F-35A ve vzduchu

V Pentagonu však pozvolna ožívá otázka, za jakých okolností by mohla být obnovena výroba spolehlivých strojů F-22 zvlášť v době narůstající technologické úrovně Ruska a Číny. Někteří si o tom šeptají pouze v Pentagonu, někteří (američtí vojenští analytikové) to říkají nahlas: ukončení výroby strojů F-22 Raptor byla velká strategická chyba, která může mít pro USA vážné důsledky.

F-22

Uvidíme nového ,,dravce" na obloze v nové dekádě?

Na druhé straně se začíná stále více hovořit o tom, že by mohla být teoreticky výroba F-22 obnovena. Problémy jsou především dva - vysoké náklady spojené s obnovou výrobní linky pro tyto stroje, což je samo o sobě zdlouhavý proces, a za druhé by v tomto případě mohl vzlétnout nový F-22 až v polovině příští dekády, možná až na jejím konci. Vyplývá to ze zprávy Pentagonu adresované Kongresu, která se zabývá otázkou potenciálního ,,restartu" výroby F-22.

psali jsme: Stane se Polsko domovem amerických Raptorů F-22?

,,Restart" výroby raptorů by podle propočtů byl velmi nákladný. Podle této zprávy by 194 strojů F-22 stálo mezi 40-42 miliardami dolarů. Navíc by tyto peníze a samozřemě i čas mohly chybět prioritním programům Us Air Force, jakým je například PCA (Penetrating Counter Air), platforma, která se bude zaměřovat na nové způsoby vzdušného boje kombinující dlouhý dosah, supersonickou rychlost, schopnost stealth a vylepšenou manévrovatelnost na konci příští dekády.

psali jsme: Ruský Suchoj T-50 budí rešpekt. Má však podobný problém ako americká F-22

Ve zprávě je též uvedeno, že design F-22 by mohl zastarávat proti vyvíjející se možné hrozbě ze strany Ruska či Číny, které, zvlášť v případě Číny masivně investují do nových technologií. Konec příští dekády a rok 2030 a dál by tak mohly být pro F-22 kritickou zkouškou, která právě souvisí s doháněním těchto zemí v technologické oblasti.

Zpráva dále uvádí, že debata o možné obnově výrobě raptorů by tak měla zahrnovat nezbytnou analýzu, jaké schopnosti a bojové kapacity by byly potřebné k získání vzdušné nadvlády za podmínek zvyšující se technologické konkurence ve světě. Pokud by byla výroba F-22 skutečně obnovena, neslo by to s sebou přirozeně rizika spojená zejména s technologickým vzestupem letounů Ruska a Číny, takže F-22 by tak čelila v této době daleko větším výzvám než doposud.

psali jsme: Video: Kdo má drsnější start - F-22 vs. Mig-29

Osud ,,restartu" výroby osvědčených F-22 je tak zatím nejistý. Nicméně debata v odborných i politických kruzích dává alespoň malou šanci tomu, že se třeba zbrusu nový ,,dravec" vrátí na oblohu.

Nepřehlédněte na Security magazínu:  Historie - vnímáme dějiny v souvislostech a nadhledem. Sledujte nejdůležitější okamžiky historie. S námi víte více

 

Zdroj:nationalinterest.org

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace