foto: Mike1979 Russia / Wikimedia Commons / CC BY/Z-STS Achmat
Pokud bychom hledali synonymum pro válku na Ukrajině, bezesporu by se jím staly drony. Nepřeberné množství konstrukcí na vozidlech, jejichž cílem je ochrana proti UAV, je neuvěřitelné. S Achmatem dosáhli Rusové vrcholu.
Transportní obrněná vozidla patří mezi základní kameny moderních armád, jedním z nich je i ruský Z-STS Achmat. Podle Army Recognition si obrněnce z roku 2022 jako první objednal čečenský vůdce Razman Kadyrov a označil ho za lehce manévrovatelný a poskytující v městských podmínkách maximální bezpečnost pro personál. Vozidlo vyrábí firma Remdisel, je desetimístné s pohonem 6 x 6 a mělo by být schopno fungovat v podmínkách mínus padesát až plus padesát stupňů Celsia a to až ve výšce 4 500 metrů nad mořem.
Z-STS Achmat by měl být schopen přepravy i v dopravních letounech Il-76 a An-124. Remdisel má velmi bohaté zkušenosti s výrobou a vývojem moderních obrněných vozidel a zvláštností Achmatu je, že konstrukční vývoj měl trvat jen 25 dní a první kusy sjížděly z výrobní linky již po třech měsících. Karoserie je vyrobena z válcované oceli a má neprůstřelné sklo. Třínápravový podvozek s pohonem všech kol je KamAZ-5350. Vozidlo by mělo odolat palbě z ručních zbraní a střepinám.

Vpředu jsou čtyři místa a vzadu dalších šest po stranách. Zadní dveře jsou výklopné a vzhledem ke světlosti stroje se používají k nástupu a výstupu schůdky. Vůz by měl být z hlediska osazení zbraňového vybavení velmi variabilní. Na střechu lze instalovat kulomety nebo odpalovací zařízení pro různé typy raket. Od ATGM po MANPADS. Ruská armáda Achmat považuje za velmi povedený a vyžaduje velké dodávky pro své jednotky.
Konstrukce na Z-STS Achmat, kterou lze spatřit na přiloženém videu ze sítě X, je doslova symptomatická pro válku na Ukrajině. Zpočátku se používaly slaty pouze na horní části obrněnců, jenže to pochopitelně nestačilo. Celá konstrukce má jediný účel, ochranu proti granátům shazovaným z FPV dronů a případně proti lehčím sebevražedným UAV. Je jasné, že pokud by byl Achmat zasažen na střeše kumulativním granátem, byl by to jeho konec. Nálož by se propálila dovnitř a s největší pravděpodobností i zlikvidovala výsadek, případně osádku přední části vozu.
Konstrukce donutí granát vybuchnout předčasně a zajistí, že obrněnec zůstane bez vážnějších poškození. U sebevražedných dronů je problematika složitější. Je důležité, jak je výbušnina nastavená k detonaci. Může se stát, že instalovaná síť vyvolá detonaci hlavice UAV, pokud má nastavený nižší odpor při dopadu. Pokud ne, je vysoká pravděpodobnost, že klec bude proražena.
V každém případě Z-STS je dalším příkladem, jak drony mění bojiště. Nad Ukrajinou se denně pohybují tisíce UAV a je třeba si uvědomit, že značné množství z nich jsou předělané civilní drony, které samozřejmě nemají dostatečné kvality pro bojiště. Hromadné nasazení vojenských dronů bude znamenat obrovský problém. Už v této chvíli je patrné, jakého mistrovství dosáhli ukrajinští operátoři FPV. Klece klidně podlétnou, vletí do krytých zákopů a to je ten důvod, proč je Achmat kompletně pod mříží. Otázka zní, jak hodně mu to pomůže. V každém případě při tomto vývoji se může začít očekávat návrat protitorpédových sítí v námořnictvu, akorát s tím rozdílem, že tentokráte proti podmořským autonomním prostředkům.
Tagy