Poláci stále nemají dost, plánují pořídit dvě letky Boeing F-15EX Eagle II

Poláci stále nemají dost, plánují pořídit dvě letky Boeing F-15EX Eagle II
Autor fotografie: Ethan Wagner, US Air force / Public domain|Popisek: F-15EX Eagle II ze 40. letky 96. testovacího křídla
16 / 05 / 2024, 11:00

Již není pochyb o tom, že Polsko v současnosti bezesporu buduje největší a nejmodernější armádu v Evropě. Modernizační a akviziční procesy probíhají závratnou rychlostí. Z Varšavy se pomalu stává vojenská velmoc.

O rozhodnutí Polska modernizovat a dozbojovat armádu není pochybností. Země provedla akvizici amerických MLRS HIMARS, které budou kompletovány přímo v Polsku. V souvislosti s tím i jejich jihokorejský ekvivalent K239 Chunmoo, bude také kompletován v zemi našeho severního souseda. Výše uvedenou informaci potvrzuje navíc nákup amerických hlavních bitevních tanků (MBT) Abrams a pořízení moderních a zcela nových K2 Black Panther opět z Jižní Koreje. Polsko navíc vybavuje letectvo americkým víceúčelovým F-35, které doplní již používané stroje F-16. Kromě všech těchto špičkových strojů by v nejbližších měsících měla na řadu přijít také další legenda amerického letectva Boeing F-15EX Eagle II. 

 

F-15EX Eagle II předmětem jednání Boeingu 

 

Podle Army Recognition jedná Varšava s americkou společností Boeing o pořízení F-15EX Eagle II již od loňského podzimu. Tato zpráva přichází krátce poté, co Lockheed Martin oznámil, že první letouny F-35A Husarz určené pro Polsko by měly být hotovy do příštího léta ve Fort Worth v Texasu a poté budou přesunuty do Arkansasu k pilotnímu výcviku. Celá záležitost jen ukazuje, jak jsou Poláci pro Američany důležití jako spojenci. Česká republika bude na své F-35 čekat řadu let stejně jako řada jiných zemí. Podle těchto údajů je zjevné, že Polsko má v akvizičních procesech v USA přednost. 

F-15EX, nejnovější stíhací letoun letectva, přilétá na leteckou základnu Eglin na Floridě

Náš severní soused navíc klade opravdu zásadní důraz na to, aby se na všech akvizicích podílel domácí průmysl. Podle polského serveru Defence24 probíhají v souvislosti s F-15EX intenzivní jednání mezi polskou stranou a Boeingem o lepší ekonomické spolupráci. Americká firma již v této chvíli  zaměstnává 1 100 lidí včetně programátorů a inženýrů v Gdaňsku. Jednání jsou na úrovni diskuze s nejmenovanou polskou zbrojařskou skupinou. Když se podíváme na akvizici CV90 u nás, kde se nejprve podepsala smlouva a teď se lepí podíl domácího průmyslu, který by měl činit 40 procent, asi bychom se od svého souseda mohli učit. Nutno navíc podotknout, že Polsko již spolupracuje s Boeingem na akvizici vrtulníků AH-64E Apache

Boeing F-15EX Eagle II je víceúčelový útočný stíhací letoun, který vychází z McDonnell Douglas F15E Strike Eagle. Stejně jako poslední F-16 Fighting Falcon se jedná o výsledek snahy modernizace osvědčených letounů flotily amerického letectva z roku 2018. Příčin modernizace je víc. Jednak nedostatečný počet F-22 ve službě, tehdejší zpoždění v programu F-35, které koneckonců trvá doposud a snaha zachovat rozmanitost v americké stíhací průmyslové základně. Výsledkem byla snaha o to, aby se Lockheed Martin nestal příliš dominantní a Boeing měl nadále ve vojensko-průmyslovém komplexu silné slovo. 

 

F-15EX Eagle II a jeho pokročilá avionika

 

Letadlo je variantou rodiny letounů F-15 Advanced Eagle, má přepracovanou strukturu křídla pro zvýšení životnosti, vylepšený kokpit a digitální systém řízení letu fly by wire. Životnost křídla se měla zvýšit na 20 000 letových hodin. Velmi důležitou součástí je špičkový a v současnosti naprosto upřednostňovaný radar Raytheon AN/APG-82(V)1 AESA. Obecně má letoun velmi pokročilou avioniku, byť se třeba nevyrovná F-22 a F-35. Pilot má velmi široké povědomí o situaci v okolí letadla i na bojišti. Pochopitelně kokpit je upraven již dnes standardně tak, že mu dominuje velká obrazovka, která v kombinaci s přehledovými radary dává velmi slušnou šanci pilotovi na přežití. 

F-15EX má sadu elektronického boje AN/ALQ-250 EPAWSS a systém varování před přilétajícími střelami (CMWS) od společnosti BAE Systems AN/AAR-57. Společně s velkým množstvím senzorů je letadlo velmi solidně chráněno proti vnějším hrozbám. Jedná se o osvědčené komponenty, které byly použity třeba i na F/A-18E/F Super Hornet. Celý software je připravený na integraci helmy Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS). Ta umožňuje pilotovi reagovat na hrozby z úhlů mimo zaměřovač. Navíc je letadlo schopné kolaborativní činnosti s drony. F-15EX je schopna nést až dvanáct střel vzduch vzduch jako AMRAAM, SIdewinder nebo HARM. 

Z výše uvedeného je jasně patrné, že F-15EX je nadále špičkový stroj, který může být pro polskou obranu velkým přínosem. Dvě letky znamenají 32 letadel. To by znamenalo další významné posílení obranyschopnosti letectva našeho souseda, který se jednoznačně stává nárazníkovým pásmem proti potenciálnímu nebezpečí z Ruska. Válka na Ukrajině s jistotou způsobuje značné změny ve složení západních armád, protože i Němci nedávno jasně avizovali, že se chtějí stát vojenskou velmocí.

 

Tagy článku