Autor fotografie: Staff Sgt. Matthew Foster, Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: BVP Borsuk
Nové polské obojživelné bojové vozidlo pěchoty Borsuk prochází nejdůležitějšími zkouškami na souši a na vodě. Video ze zkoušek publikovala společnost PGZ na Twitteru. Nedílnou součástí těchto zkoušek je střelba protitankovými řízenými střelami Spike-LR.
Borsuk (Jezevec) je obojživelné bojové vozidlo pěchoty vyráběné společností Huta Stalowa Wola, která je součástí polské zbrojovky PGZ. Je navrženo tak, aby nahradilo zastaralé vozidlo BWP-1 (polské označení pro BVP-1), které je v současné době ve výzbroji mechanizované pěchoty polských ozbrojených sil.
Borsuk je poháněn pohonnou jednotkou tvořenou turbodieselovým motorem MTU 8V199 TE20 o výkonu 720 k (530 kW), který pohání šestistupňovou (4 stupně vpřed a 2 vzad) automatickou převodovku Perkins X300. Hydropneumatické odpružení je navrženo speciálně pro Borsuk a skládá se ze šesti nezávislých jednotek v ramenech na každé straně. Borsuk je schopen používat různé typy pásů: při různých příležitostech byl představen s ocelovými, nebo kompozitními pryžovými pásy (CRT).
Vozidlo je plně obojživelné bez zvláštních příprav. Ve vodě je Borsuk poháněn dvěma vodními tryskami s rotujícími tryskami a možností řízení. Požadavek na překonávání vodních překážek plavbou byl jeden z výchozích, které polské ozbrojené síly na nové vozidlo měly. Maximální rychlost Borsuku je 65 km/h na silnici a 8 km/h ve vodě. Jeho operační dojezd je 550 km.
Borsuk je vybaven dálkově ovládanou věží ZSSW-30 vyzbrojenou 30mm kanónem Mk.44S Bushmaster II a koaxiálním 7,62mm kulometem UKM-2000C. Věž je rovněž vybavena dvěma protitankovými řízenými střelami Spike-LR v odpalovacím kontejneru umístěném na pravém boku. ZSSW-30 má k přímému použití přibližně 300 nábojů do autokanónu, včetně více než 200 kusů programovatelné (airburst) munice, a 250 nábojů do kulometu. Ve srovnání s jinými podobnými systémy se jedná o jeden z největších zásobníků munice.
Použití samostatného odpalovacího kontejneru PTŘS má na rozdíl od jiných systémů, kde odpalovací zařízení vystupuje přímo z vnitřního prostoru věže, některé výhody. Mezi ně patří oddělení střel od zbytku věže (a tím i větší bezpečnost osádky a samotné věže) a možnost rychle vyměnit poškozené nebo zničené kontejnery v terénu. Autokanón i kulomet lze nabíjet a ovládat zevnitř věže. PTŘS Spike-LR lze nabíjet z poklopu v zadní části vozidla, aniž by posádka musela opustit vozidlo (stejným způsobem, jakým se to děje u amerických BVP Bradley.
Autokanón střílí rychlostí 200 ran za minutu pro standardní munici a 120 ran za minutu programovatelnou municí. Jeho náměr sahá od -9° do +60°. PTŘS Spike-LR může zasáhnout cíl na vzdálenost od 200 m do 4 km při ručním navádění a až do vzdálenosti 4,5 km v režimu fire and forget.
Systém řízení palby ZSSW-30 vyvinutý společností WB Group poskytuje plné schopnosti hunter-killer a vynikající přesnost při střelbě na pohyblivé cíle z pohyblivých i stojících pozic. Systém řízení palby umožňuje střelbu v každé poloze věže vůči korbě ve všech třech osách (což není u jiných srovnatelných systémů běžná vlastnost). Celý proces střelby je vysoce automatizovaný. Systém ZSSW-30 FCS je síťově orientovaný, dokáže přenášet a koordinovat informace mezi různými věžemi a také komunikovat s různými typy bezpilotních prostředků. Obě tyto funkce výrazně zvyšují situační povědomí a bojovou účinnost každého vozidla.
Zdroj: PGZ, Armyrecognition