Autor fotografie: Agencja Uzbrojenia, polské Ministerstvo národní obrany|Popisek: Koncept nového BVP na podvozku K9
V pondělí 14. srpna 2023 oznámilo polské ministerstvo obrany prostřednictvím Twitteru uzavření další přelomové dohody s jihokorejským obranným průmyslem. Cílem této spolupráce je vyvinout moderní těžké bojové vozidlo pěchoty (BVP) s využitím pásového podvozku osvědčené jihokorejské 155mm samohybné houfnice K9, na němž jsou již postaveny polské houfnice Krab. Podle informací zveřejněných polským ministerstvem obrany bude nové vozidlo vybavené dálkově ovládaným věžovým systémem ZSSW.
Věž ZSSW-30 vzešla z iniciativy výzkumu a vývoje společnosti HSW ve spolupráci s WB Electronics. Systém bude instalován na kolová bojová vozidla pěchoty Rosomak (polská varianta vozidel Patria) i na nová pásová BVP domácí konstrukce Borsuk.
Věž je vybavena 30mm kanónem Bushmaster Mk 44/S, je schopna střílet programovatelnou municí a může být modernizována na ráži 40 mm. Kromě toho se může pochlubit koaxiálním kulometem ráže 7,62 mm a dvojitým odpalovacím zařízením pro protitankové řízené střely Spike. Věž dále rozšiřuje své schopnosti a integruje pokročilý systém řízení palby s automatickým sledováním a duálními optoelektronickými systémy, které slouží střelci i veliteli a nabízejí řešení typu hunter-killer a killer-killer.
Zásadní vlastností ZSSW-30 je možnost dálkového ovládání, které umožňuje osádce vozidla manipulovat s věží z bezpečí a relativního pohodlí interiéru vozidla, což značně minimalizuje její vystavení vnějším hrozbám. Věž je dále vybavena nejmodernějšími senzory a optikou, které zajišťují optimální operační účinnost ve dne i v noci a také za rozmanitých povětrnostních podmínek. ZSSW-30 je adaptabilní a byla připravena pro integraci do různých platforem, včetně bojového vozidla pěchoty Borsuk – dalšího inovativního produktu společnosti HSW, který byl koncipován jako náhrada stárnoucích polských vozidel BWP-1, a v současnosti přichází do výzbroje.
Moderní věž ZSSW-30 se navíc může pochlubit robustním pancéřováním, které ji chrání před střelbou z ručních zbraní a střepinami granátů, s možností dodatečného modulárního pancéřování na základě specifických potřeb uživatele a zadaného úkolu. Tento vývoj podtrhuje převládající směr současného obrněného boje, který klade důraz na spojení ochrany, situačního povědomí a palebné síly, a to vše při zajištění maximální možné bezpečnosti posádky.
Zde nelze nepřipomenout, že Armáda České republiky od roku 2019 kategoricky trvá na osádkové věži pro své nové BVP, a to do té míry, že z původního tendru musela odstoupit společnost PSM, výrobce vozidla PUMA, které je ve výzbroji německého bundeswehru, a které je osazeno bezosádkovou věží.
Podvozek K9 použil polský obranný průmysl také při vývoji a konstrukci samohybné 155mm pásové houfnice Krab. Použití podvozku houfnice K9 jako základu pro vývoj bojového vozidla pěchoty nabízí několik pozoruhodných výhod. Zaprvé, houfnice K9 se osvědčila, byla vyvezena do mnoha zemí a vystavena reálným bojovým situacím. Její osvědčená spolehlivost a odolnost by byla solidním výchozím bodem pro nové BVP. Navíc díky použití společného podvozku pro dělostřelectvo i BVP mohou vojenské síly těžit ze společné výroby dílů.
Toto zjednodušení by mohlo zefektivnit logistiku, údržbu a výcvik. Vlastní konstrukce K9 poskytuje robustní úroveň pancéřové ochrany, což by přirozeně prospělo pěchotě, která by nové BVP využívala. Kromě toho by výkonný motor vozidla K9, původně určený k pohonu tohoto prostředku těžkého dělostřelectva, mohl variantě BVP nabídnout zvýšenou mobilitu, díky níž by bylo nové BVP na bojišti rychlé a pohyblivé i při vysokém stupni ochrany. A konečně, z fiskálního hlediska by využití stávající platformy pro novou konstrukci vozidla mohlo vést k výrazným úsporám nákladů, protože základní náklady na výzkum a vývoj již byly vynaloženy.
Zdroj: polské Ministerstvo národní obrany, defence24.pl