Polský program Orka na pořízení ponorek pokračuje. Jaké nabídky jsou na stole?

Polský program Orka na pořízení ponorek pokračuje. Jaké nabídky jsou na stole?
Autor fotografie: Mak Hon Keong, CC BY-SA 3.0|Popisek: Malajsijská ponorka Tunku Abdul Rahman třídy Scorpene
09 / 10 / 2022, 13:00

Program Orka, který má zajistit několik diesel-elektrických ponorek pro polské námořnictvo, pokračuje dál. Uchazeči o zakázku se připomněli na nedávno skončeném mezinárodním obranném veletrhu MSPO 2022 v Kielcích.

I když se veletrh obranné a bezpečnostní techniky MSPO 2022 týkal zejména pozemní a letecké techniky, nebyla opomenuta ani námořní oblast. Polsko hledá nejvhodnější řešení v rámci programu Orka a chce pořídit 3-4 ponorky diesel-elektrické koncepce. První plavidlo má získat Polsko v roce 2026. Z daného plyne, že operačním prostorem vzhledem ke vzdálenosti plavby, možnosti doby setrvání pod vodou bude Baltské moře, tedy ochrana vlastních vod a vymezení vůči Rusku.

O zakázku mají primárně zájem tři společnosti - německá Thyssenkrupp Marine Systems, švédská Saab Kockums a francouzská Naval Group. První jmenovaná jako jediná vystavila v Kielcích ponorku typu 212A, 4 jednotky jsou v aktivní službě německého námořnictva, stejný počet jednotek figuruje také v italském námořnictvu. Otázkou může být, zda v rámci vyjednávání nedojde ke změně pohonu z diesel-elektrického na AIP, což může navýšit cenu, ale jistě to zvýší bojovou hodnotu plavidel, jež nebudou nucena se tak často vynořovat. A tímto systémem disponuje Německo i Švédsko.

Ponorky diponují šest 533mm torpédomety, jež jsou uspořádány do skupin po třech. Mohou také nést 12 torpéd Atlas Elektronik DM2A4 či 24 min. Ponorky dosahují rychlosti 12 uzlů  (na hladině), 20 uzlů pod ní.

Thyssenkrupp by mohl v případě polského zájmu nabídnout také variantu 212CD či  Typ 209. Typ 212CD je oproti 212A rychlejší, má větší dosah a prodlouženou autonomii provozu.

Saab Kockum může dodat Polsku své ponorky třídy A26. Program A26 se rozjel v roce 2015, co vznikla poptávka po dvou konvenčních ponorkách nové generace pro Švédské královské námořnictvo. Inženýři a konstruktéři ve městě Malmö a Karlskrona následně začali intenzivně pracovat na designu budoucích ponorek.

Nicméně Saab bude nabízet ještě tři varianty třídy Blekinge. Jednak A26 Oceanic, potom A26 Pelagic, menší verzi ponorky (50 m) a výtlaku 1000 tun s pohonem AIP, určené pro námořnictva, která se zaměřují spíše na pobřežní operace. Do rodiny A26 (Blekinge) patří ještě verze Oceanic (Extended Range), která je větší verzí třídy Blekinge s výtlakem 3 000 tun, a jež  pojme až 50 osob. Všechny zmíněné verze pak mají být disponovat špičkovými technologiemi a inovativním vybavením, srovnatelné s vyspělými západními ponorkami současnosti.

Naval Group má své želízko v ohni v podobě třídy Scorpène, což je exportní třída ponorek, jež vznikají ve francouzsko-španělské spolupráci. Tuto třídu diesel-elektrických ponorek střední velikosti s vysokým stupněm automatizace již nyní můžeme označit jako exportně úspěšnou, protože tvoří součást 4 námořnictev světa - chilského, indického, brazilského a malajsijského.

Výzbroj ponorek tvoří šest 533mm torpédometů. Dva torpédomety mohou sloužit k vypouštění min. Torpéda různých typů mohou doplnit rovněž protilodní střely Exocet (neobjednalo je pouze Chile). Na palubě může být až 18 torpéd a střel či 30 min. Nejvyšší rychlost dosahuje 12 uzlů na hladině a 20,5 uzlu pod hladinou. Pod hladinou může být taková ponorka až čtyři dny.

Jakou variantu si tedy Polsko vybere? Jedním z klíčových požadavků bude schopnost nést rakety s plochou dráhou letu kategorie Tomahawk. To by neměl představovat problém u třídy Blekinge, s čímž se počítá, nicméně možná potíž by vyvstala s ponorkami, které dodává ThyssenKrupp. Na druhé straně existuje alternativa příslušné úpravy, aby i tyto ponorky mohly Tomahawky nést. Třída Scorpène je schopna odpalovat stealth podzvukovou střelu s plochou dráhou letu MdCN (Missile De Croisière Naval), za jejímž vývojem stojí známá francouzská zbrojovka MBDA (částí konsorcia je i britská větev).

Výběr ponorky je v současné době otevřený, třída Blekinge by rozhodně nebyl špatný výběr, protože ta v podstatě splňuje klíčové polské požadavky. Polsko přezbrojuje jak ve vzduchu, tak na zemi a neopomíjí ani námořní oblast a programu Orka věnuje náležitou pozornost.  

Zdroj: Defence24

Tagy článku

-->