Ponorková třída Astute - tichý britský zabiják je připraven

Ponorková třída Astute - tichý britský zabiják je připraven
Autor: Will Haigh, OGL v1.0|Popisek: HMS Ambush
16 / 12 / 2020, 13:00

Třída Astute představuje nejnovější britské útočné ponorky Royal Navy s jaderným pohonem. Aktivní jsou zatím 4 jednotky, další 3 mají vzniknout.

Obnova britské námořní moci. To je pojem, který je skloňován v souvislosti s Royal Navy poměrně často. Velká Británie postavila v poměrně rychlém sledu letadlové lodě HMS Queen Elizabeth a HMS Prince of Wales. Před několika týdny oznámil britský premiér Boris Johnson významnou finanční injekci do ozbrojených sil Velké Británie, které se týká i námořnictva, Pozornosti se dostává rovněž fregatnímu loďstvu, kdy má vzniknout nová fregata Type 32.

Stranou nemohou zůstat v této snaze přirozeně ani ponorky. Velká Británie disponuje třídou Astute, moderní třídou ponorek s jaderným pohonem, která může plnit širokou paletu různých misí či úkolů. Kromě ,,samozřejmého" ničení hladinových cílů či ponorek mohou ponorky provádět průzkum, špionážní úkoly nebo tvořit palebnou podporu pozemních sil.

První jednotkou ve zmíněné třídě, která je nástupkyní třídy Trafalgar, je stejnojmenná HMS Astute, která byla spuštěna na vodu v roce 2007 a do služby vstoupila o tři roky později. Dalšími aktivními jednotkami jsou Ambush, Artful a Audacious, ve stavbě je Anson, Agamemnon a objednána byla také Agincourt.

HMS Astute

                                                    HMS Astute (Foto: Paul Halliwell, OGL v1.0)

 

Výtlak ponorek třídy Astute činí 7 400 t na hladině, 7 800 t pod ní, délka plavidla je 97 m. Ponorka může vyvinout rychlost 29 uzlů pod hladinou, pohon zajišťuje jaderný reaktor Rolls-Royce PWR 2 a dvě turbíny Alstom. Díky použité technologii nebude u ponorek této třídy nikdy potřebná výměna jaderného paliva.

V konstrukci třídy Astute jsou použity technologie stealth. Podle výrobce BAE Systems Submarines jsou ponorky třídy Astute navrženy tak, aby byly ,,nejvíce stealth" ponorkami tohoto typu. S charakteristikami stealth pak souvisí i nízká akustická stopa. Pro detekci nepřátelských plavidel či ponorek je Astute vybavena výkonným sonarem typu 2076, jedním z nejmodernějších systémů současnosti. 

Pokud hovoříme o výzbroji ponorky, tu tvoří šest 533mm torpédometů. Z nich může být odpáleno celkem 36 na palubě nesených torpéd či řízených střel. Jedná se o britská těžká torpéda typu Spearfish s dosahem až 65 km, rychlostí 60 uzlů. Plavidlo dále nese střely s plochou dráhou letu Tomahawk Block IV s dosahem přes 1600 km.

Fakt, že Velká Británie významně posiluje své námořní, respektive ponorkové kapacity, svědčí i probíhající konstrukce jiných ponorkových kolosů, třídy Dreadnought, která má nahradit třídu Vanguard. V této třídě mají vzniknout 4 jednotky - Dreadnought, Valiant, Warspite a King George VI, přičemž první dvě zmiňované jsou aktuálně ve stavbě. Třída má představovat novou generaci britských ,,superponorek" na jaderný pohon s výtlakem přes 17 000 t, délkou 150 m a prakticky neomezeným dosahem.

Obnova britské námořní moci tak nemusí být jen proklamativním heslem či nostalgickou reminiscencí na ,,staré časy", ale může se proměnit brzy v realitu, jejímž stavebním kamenem kromě zmíněných moderních letadlových lodí může být právě ponorková třída Astute a Dreadnought. Každopádně výdrž v ponořeném režimu, tichý chod, téměř neomezený operační rádius a robustní bojová síla činí z těchto ponorek velmi silný bojový prvek k získání dominance v prostorech nasazení kdekoliv na světě.

Ještě na závěr je vhodné upozornit na jednu zajímavost. Všechny ponorky třídy Astute jsou totiž pokřtěny jmény začínajícími na ,,A", což u ponorek třídy Dreadnought již není pravda. Jméno Dreadnought pochází z typu lodí před a během první světové války, jež byly v kategorii bitevní loď. A právě palebná síla ponorek této třídy je zřejmě vepsána do pojmenování.

 

Zdroj: ukdefencejournal.org, Wikipedia

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace