Posilování katarského letectva - nejen Eurofighter Typhoon, ale i F-15QA

Posilování katarského letectva - nejen Eurofighter Typhoon, ale i F-15QA
Autor fotografie: Airwolfhound, CC BY-SA 2.0 |Popisek: Německý Eurofighter Typhoon
30 / 05 / 2022, 13:00

Katarské letectvo postupně posiluje své kapacity, jeden z významných zbrojních kontraktů poslední doby je nákup stíhaček Eurofighter Typhoon.

Katarské vzdušné síly procházejí komplexnějším procesem postupné modernizace vzdušných sil. V současné době je situace taková, že ve výzbroji se ze starších strojů nachází víceúčelové stíhací letouny Mirage 2000 a cvičný Alpha Jet.

Pro letectvo představují zásadnější modernizaci tři nákupy z poslední doby - akvizice strojů Dassault Rafale, varianty letounu F-15QA určené pro Katar, a také pořízení stíhačů Eurofighter Typhoon. Pro Katar je významná zvláště poslední položka, která má znatelně posílit vzdušné kapacity.

V září 2017 Katar oznámil, že nakupuje britské letouny Eurofighter Typhoon, přičemž se jedná o jeden z nejvýznamnějších armádních nákupů blízkovýchodní země za poslední dobu. Katar si pořídí celkem 24 bojových letounů Eurofighter Typhoon za 6,8 miliardy eur. 

Kontrakt stvrdili v prosinci 2017 dnes již bývalým britským ministrem obrany Gavinem Williamsonem a jeho katarským protějškem Chálidem Attíjou. Harmonogram dodávek zněl tak, že první letouny měl dostat Katar v roce 2022. V květnu 2022 pak první letoun Typhoon v katarské kamufláži absolvoval premiérový testovací let z britského města Warton.

Je na druhé straně potřeba se ptát, zda je to pro Katar výhra, kdy všichni evropští uživateleé se letounů Typhoon zbavují kvůli jejich zastarávání a nákladnému provozu.

Tento nákup je nutno rovněž vnímat v geopolitickém kontextu a optikou Blízkého východu a jeho nedávných událostí. Kontrakt byl podepsán poté, kdy Saúdská Arábie, Egypt, Bahrajn a Spojené arabské emiráty přerušily s Katarem diplomatické styky. Navíc Kataru vyhlásily dopravní a obchodní blokádu, přičemž Dauhá dostalo ultimativní požadavky, které se týkaly například ukončení podpory údajným teroristům či zrušení turecké základny na svém území. Typhoony budou pro Katar v rámci navyšování vzdušných kapacit jistě vítanou posilou. Otázkou je, zda ještě nepřijde nabídka z Francie, USA, Ruska nebo USA případně i Číny. Ve zbraňových obchodech je situace mnohdy velmi ,,pružná"

V Evropě si vyhlédl ještě předtím také letouny Rafale, které v současné době představuje atraktivní artikl rovněž pro mimoevropské země. V roce 2016 byl mezi Katarem a Francií uzavřena dohoda na dodávku 24 letounů Dassault Rafale, celkový objem zakázky dosáhl 6,7 miliardy eur. Katar tak navázal v tomto směru na dřívější nákup starších strojů 4. generace Mirage 2000 z roku 1994, jež má stále ve výzbroji, jak už jsme shora uvedli.

Evropské letouny pak doplňuje varianta amerického letounu F-15QA. Na konci roku 2016 americké ministerstvo zahraničí schválilo možný prodej 72 letounů F-15QA pro Katar za 21,1 miliard dolarů. Katar se nakonec rozhodl pro akvizici 36 F-15QA za 6,2 miliardy dolarů. V dubnu 2020 absolvoval první F-15QA svůj premiérový let. Letoun určený pro Katar je vyzbrojen celou škálou zbraní, které zahrnují například rakety AIM-9X Sidewinder, střely AIM-120 (AMRAAM), protilodní raketu AGM-84A Harpoon či přesně naváděnou pumu GBU-31 JDAM.

Pro malou, ale bohatou zemi, která se nachází v jihozápadní části Perského zálivu a má třetí největší zásoby ropy i zemního plynu na světě, nebude při akvizicích zmíněných letounů finanční stránka větším problémem. Katar vsadil z jeho pohledu na vyvážený evropský a americký mix technologií, které přinese za poslední léta celkovou větší modernizaci vzdušných sil, jež bude pokračovat dál. Typová diferenciace sice zajistí nezávislost, ale zvýší náklady na logistiku.

Též je nutno vnímat, že Američané často povolí prodej, ale životní cyklus a servis je předmětem jiné smlouvy, kdežto v EU je to komplexní balíček, takže nelze hovořit o ,,máte technologii a teď berte zbytek", ale tady máte technologii se vším, co následuje. Ale pak hraje roli samozřejmě i politika.


Zdroj: Defense News, theaviationist.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace