Autor fotografie: foto: redakce|Popisek: Oficiální prezentace SAAbu se dostala do rukou poslanců
Švédská společnost SAAB se nevzdává možnosti, že promluví hlasitě do řešení nadzvukového letectva pro Českou republiku po roce 2027, poslanci tento týden obdrželi oficiální nabídku od výrobce letounu Gripen, firmy SAAB.
Pronájem letounů JAS-39 Gripen C/D končí v roce 2027, a proto je klíčovou otázkou, jakému řešení dá ČR v budoucnu přednost, zda se nakoupí letouny F-35, nebo se bude pokračovat s Gripeny verze C/D a jejich modernizací nebo nákupem nejmodernějších letounů Gripen verze E/F. Ministryně obrany dostala od vlády mandát vyjednávat o možném pořízení strojů F-35, debaty mají být ukončeny do října letošního roku. Ale bez jakékoliv jiné diskuze či oponentury.
Datum rozhodnutí se blíží, nicméně společnost SAAB se nevzdává a chce hlasitěji promluvit do finálního výběru stíhače pro ČR. SAAB argumentuje nejen zvýšenými náklady České republiky na letoun F-35, o němž vláda jedná s americkým partnerem prioritně.
Tento týden poslanci obdrželi oficiální nabídku od společnosti SAAB na tyto letouny. V oficiální prezentaci, kterou má redakce SM k dispozici, se mimo jiné píše: ,,Po více než sedmnácti letech, kdy Česká republika využívá pro obranu nejen vlastního vzdušného prostoru letouny Gripen, stojí před rozhodnutím, jak dál. Jde samozřejmě o suverénní rozhodnutí vlády. Zároveň jde ale o nejnákladnější obrannou zakázku země. Proto se vyplatí zvážit všechny dostupné informace, které by mohly pomoci při rozhodování a posouzení dalšího postupu. Finanční stránka transakce hraje velmi významnou roli. Ale nejde zdaleka pouze o finance."
SAAB argumentuje tím, že Gripeny se osvědčily, mají nalétáno celkem 35 000 letových hodin, a hovoří také o více než 17 letech úspěšného provozu švédského stroje. V prezentaci se rovnaž SAAB zmiňuje o tom, že česká infrastruktura i personál našich vzdušných sil je pro systém Gripen optimalizován. To by pak umožnilo případný hladký přechod na platformu Gripen E. ,,Následovat může bezproblémový přechod na nejmodernější nadzvukové bitevníky Gripen E z produkce SAABu, který by umožnil České republice nadále provozovat platformu C za velice výhodných podmínek. Švédsko nabízí České republice prodloužení pronájmu letounů Gripen, přičemž součástí je také nabídka 12 stíhačů Gripen E.
Ve srovnání cen Gripenu a F-35 se SAAB odvolává na to, že cena 77-80 milionů dolarů za kus u F-35 je přinejmenším spekulativní. Z nedávno zveřejněné zprávy Amerického úřadu pro vládní odpovědnost (GAO) podle SAABu vyplývá, že takovou cenu neplatí ani americké letectvo. ,,To jako hlavní zákazník s veškerým vývojem, infrastrukturou a existující logistikou platí zhruba 110 milionů dolarů za kus," uvádí se v prezentaci SAABu. V případě exportu stroje má být cena F-35 mnohem vyšší - 177-205 milionů dolarů.
A pak jsou zde i provozní náklady, jak SAAB podotýká. Lockheed Martin, výrobce letounu F-35, podle SAABu tvrdí, že provozní náklady stroje budou do roku 2025 činit 25 000 dolarů za letovou hodinu, nicméně je opomíjena skutečnost, jak SAAB připomíná, že se jedná o čísla, která vycházejí z ekonomických podmínek roku 2012. Programová kancelář amerického letectva (USAF) dospěla k závěru, píše se v oficiální nabídce SAABu, že s těmito náklady na údržbu je program F-35 neudržitelný.
Nakonec SAAB připojuje otázky, které podle něj zůstávají zatím bez odpovědi. Jsou to tyto:
- Proč spěcháme s nákupem stíhaček?
Gripeny mohou sloužit až do roku 2040. Nemáme na kvalifikované rozhodnutí ještě čas?
- Jak ovlivní obří zakázka další rozvoj armády?
Není pro obranyschopnost Česka nyní klíčová protivzdušná obrana a těžká brigáda?
- Umíme využít dostatečně schopnosti stávající platformy?
Potenciál stávajících Gripenů C není plně využit. Budeme umět naplno využívat schopnosti platformy nové, pro což je klíčová modernizace dalších složek armády?
- Dokážeme přechod na zcela jiný typ letounu zabezpečit i personálně?
S astronomickými provozními náklady u F-35 se pojí i personální náročnost. Nejde jen o výcvik, ale i o počty. Bude Česko takový personál schopno včas zajistit?
- Umíme dostatečně přesně odhadnout skutečné náklady spojené s provozem F-35?
Zkušenosti jiných zemí ukazují, že skutečné náklady se liší o desítky procent od hodnot prezentovaných při podpisu smlouvy. Nestojí to za hlubší analýzu?
- Jsme schopni vůbec vybudovat odpovídající infrastrukturu?
Nevyvstane s přechodem na zcela jiný typ supersoniku potřeba dobudování dalších základen? Jak se vypořádáme s nadměrnou hlučností? A co transportní a logistická infrastruktura? Disponujeme jí vůbec?
Rozhodnutí vlády se blíží, zákonodárci již mají oficiální nabídku společnosti SAAB na letouny Gripen k dispozici. Jaké nakonec padne rozhodnutí?
Zdroj: redakce, SAAB