Poslanec Blaha: Do nevýhodné pozice se dostala ČR tím, že zakázka na BVP má téměř 10 let zpoždění. Nepřistoupit na inflační doložku nešlo

Poslanec Blaha: Do nevýhodné pozice se dostala ČR tím, že zakázka na BVP má téměř 10 let zpoždění. Nepřistoupit na inflační doložku nešlo
Autor fotografie: BAE Systems|Popisek: CV90
06 / 06 / 2023, 14:15

Na otázky Security Magazínu týkající se stavu zakázky na BVP po jejím náhlém podpisu 24. května 2023, o němž poslanci výboru pro obranu nevěděli předem, odpovídá vládní poslanec a člen výbor Stanislav Blaha (ODS). „...dává (mi) smysl, aby ministerstvo podpořilo i zbylé firmy a zajistilo potvrzení smlouvy co nejdříve,“ říká k informaci, že většina z třicítky ohlášených českých firem dosud nemá svou účast na zakázce podchycenou konkrétní smlouvou. Nedomnívá se, že posunutí termínu zformování moderně vyzbrojené těžké brigády, jak zní závazek ČR v rámci NATO k 1. lednu 2026, změní pozici ČR v rámci Aliance jako respektovaného člena.

Dosud ne všechny firmy českého obranného průmyslu, s jejichž zapojením do zakázky se počítá, mají s výrobcem podepsanou příslušnou smlouvu, kterou disponuje jen pět tzv. klíčových dodavatelů. Ostatní by měli své smlouvy získat do konce roku. Nemělo MO trvat na zasmluvnění celého českého podílu před podpisem smlouvy?

Určitě by mělo, je to i jednoznačný zájem ministerstva obrany. K dohodě Česka se švédskou vládou a dodavatelem ale došlo poměrně rychle i potom, co byl předchozí tendr zrušen. Byla to na to velmi krátká doba a já si myslím, že je pochopitelné, že ne vše se dalo zařídit v tak krátkém čase.

Součástí podepsané smlouvy je závazek, že podíl českých firem na zakázce musí být minimálně 40 procent. Ministerstvo již dříve deklarovalo zájem o to, aby se většina zakázky realizovala v ČR prostřednictvím českých subdodavatelů a českých firem, takže jestli se dodávky má zúčastnit 30 českých firem, kdy 5 největších z nich má již smluvně svůj podíl garantován, tak mi dává smysl, aby ministerstvo podpořilo i zbylé firmy a zajistilo potvrzení smlouvy co nejdříve. Čím větší podíl české firmy na zakázce získají, tím více se zvýší nejen vojenský a bezpečnostní význam zakázky, ale i ten ekonomický a sociální.

Podobně dosud nebyla podepsána servisní smlouva na vozidla. V tomto případě se dokonce může podle informace prezidenta BAE Systems-Hägglunds Gustafssona-Raska jednat o proces, který vyvrcholí až v roce 2025. Nevystavilo se MO tímto postupem, který v minulosti kritizoval NKÚ, riziku nevýhodné jednací pozice?

Součástí podepsaného kontraktu je kromě samotných vozidel i výcvik a náhradní díly, včetně dvouleté záruky na každé vozidlo a garančního servisu po tuto dobu. Nepřijde mi neobvyklé, aby se další servisní smlouva vyjednávala v průběhu běžící záruky.

Současný stav nám dává dost prostoru bez jakýchkoliv časových omezení si servisní podmínky vyjednat co nejvýhodněji. Jestliže první vozidla dojdou v roce 2026, pak první servis negarantovaný výrobcem bude realizován nejdříve v roce 2028. Jestli se ale ministerstvo vystavilo do nevýhodné pozice je těžko posouditelné. Můžeme argumentovat, že do nevýhodné pozice se dostala ČR tím, že zakázka na BVP má téměř 10 let zpoždění a každý výrobce tak může mít při vyjednávání navrch.

Závazek ČR vůči NATO zněl do 1. ledna 2026 postavit brigádní úkolové uskupení těžkého typu s moderní výzbrojí. Dodávky vozidel CV90 mají probíhat v letech 2026-2030. Nepoškodí Českou republiku v rámci Aliance, že svému závazku nedokážeme dostát?

Splnění závazku se do stanoveného data nestihne. To je chybou dlouholetého zanedbávání naší obraně, které nyní napravujeme. Na druhou stranu dodávky začnou v roce 2026 a v následujícím roce bychom měli být schopni postavit na nových BVP minimálně jeden nebo dva prapory, tedy alespoň část brigádní sestavy. Dokud ji nevyzbrojíme celou, budou nadále sloužit vozidla BVP-2. I když to časově nestíháme, našim spojencům dokazujeme, že nákupem nových BVP svůj závazek dostojíme.

Myslím, že ČR je v alianci vnímána jako respektovaný partner, který své spojenecké závazky plní. Proto se nedomnívám, že posunutí termínu přezbrojení mechanizované brigády naší pozici mezi ostatními spojenci něco změní.

Ve smlouvě na nákup CV90 je také inflační doložka. Garantovaná cena tedy de facto neplatí, a bude zcela určitě významně navýšena. Inflační doložky jsou obvyklé u rámcových smluv; nebylo by vůči veřejnosti férovější vyjednat reálnou cenu, ale nepřistupovat na inflační doložku?

Reálná cena se také zajistit nedá. Nepřistoupit na inflační doložku nešlo, protože s ohledem na míru inflace 15 procent nejde stanovit reálnou cenu, která by byla stejně výhodná pro dodavatele i odběratele. Stanovení fixní ceny by bylo jednoznačně výhodnější jen pro dodavatele, ne pro nás. 

Nákup vozidel CV90 je svou cenou i rozsahem doposud naprosto ojedinělý. Kupujeme nemodernější techniku na 30 let dopředu a můžeme jen odhadovat, jak bude konečná cena za tu dobu vypadat. Výrobce garantoval tuto cenu do letošního června, kdybychom nadále otáleli, vozidla by se nakupovala ve stejném počtu, ale cena už by byla výrazně vyšší. Dnes je míra inflace 15 procent a my nevíme, jestli za pár let nebude třeba pětkrát menší.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.