Poslanec Krejza: akvizice BVP není dobře připravena a řítí se do slepé uličky. Lze se bavit o aktualizaci koncepce armády

Poslanec Krejza: akvizice BVP není dobře připravena a řítí se do slepé uličky. Lze se bavit o aktualizaci koncepce armády
Autor fotografie: fb profil poslance Krejzy|Popisek: Karel Krejza (ODS)
26 / 01 / 2022, 16:00

Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) pro letošek z rozpočtu vyřadila prostředky na nákup pásových BVP. „Tento krok ministryně považuji za rozumný. Nejednalo a nejedná se o dobře připravenou zakázku v mašličkách, jak by někdo ze slov bývalé vlády mohl dovozovat,“ říká k tomu poslanec Karel Krejza (ODS), člen výboru pro obranu. Tendr byl zahájen na jaře 2019 a aktuálně přešlapuje na místě po listopadovém odmítnutí finálních nabídek všech tří uchazečů jako nehodnotitelných.

  • Ministryně obrany Jana Černochová vyškrtla z letošního rozpočtu první splátku na pásová BVP. Odůvodnila to tím, že letos výdaje na BVP neproběhnou. Souhlasíte s tímto krokem?

Byl jsem pravidelně informován o průběhu vyhodnocování veřejné zakázky, a už od začátku loňského roku bylo patrné, že se to nestihne. Koneckonců, když se má hodnotit 9000 parametrů, je to smysluplně nastavené? Tento krok ministryně považuji za rozumný. Nejednalo a nejedná se o dobře připravenou zakázku v mašličkách, jak by někdo ze slov bývalé vlády mohl dovozovat.

  • Paní ministryně otevřeně hovoří o riziku arbitráží v případě, že by byl v této fázi tendr zrušen a proces zahájen podle jiných principů od začátku, a chce se o tom poradit s právníky. Dostal se podle vašeho názoru tendr do slepé uličky? Není čas začít hledat úplně jiné řešení?

Jak jsme upozorňovali před rokem, nejen kvůli lhůtám se proces řítil do slepé uličky. Paní ministryně teď stojí před rozhodnutím, zda zvolit horší nebo špatnou variantu, a tak se jí nedivím, že chce mít jistotu, že nebude Česká republika popotahována a krok v podobě zadání právní analýzy považuji za velmi prozíravý a správný krok. Nechci, aby tako do ztracena vyzněly i další klíčové projekty. Jako jednu z priorit budu podporovat novelu zákona o zadávání veřejných zakázek pro armádu. Není možné abychom za jedno volební období nestihli koupit nic. Naše spojence ani nepřátele paragrafy ve výzbroji nezajímají.

  • S nástupem do funkce Jana Černochová důrazně připomněla potřebu modernizovat nejen výzbroj mechanizované pěchoty, tedy BVP, ale také tankového praporu. Hovoří tedy o modernizaci celé těžké brigády. Souhlasíte s tím, aby se modernizace těžké brigády řešila jako celek? Tedy rovnou přemýšlet nad kombinací bojových vozidel a tanků?

To je otázka na tvůrce Koncepce výstavby AČR, aby dali odpovědi na smysluplnost modernizace jako celku. Určitě se od poslední aktualizace KVAČR udála řada věcí a bezpečnostní prostor a hrozby se proměňují. Stažení jednotek z Afghánistánu, Rusko začalo vystrkovat růžky. Ať ministerstvo předloží update a můžeme se o tom na Výboru pobavit.

  • Nákup BVP je napočítám na řádově 52 miliard korun za 210 pásových BVP. Reálná cena může být po letech patrně výrazně vyšší. Takhle vysoká částka byla definována ještě před začátkem covidových hospodářských problémů. Myslíte, že je na místě se zamýšlet i nad dalšími variantami, jak vyzbrojit těžkou brigádu, třeba za nižších nákladů? Někteří kolegové navrhují například jít cestou levnějších kolových podvozků namísto pásových. Co si o tom myslíte?

Jak kolový, tak pásový podvozek má svoje výhody a nevýhody. Samozřejmě by to bylo vhodné pro ekonomiku ČR, aby česká firma dodala kolové podvozky, ale musí to být smysluplné. Navíc je to armáda, která by si měla říct, co jí vyhovuje nejvíce a co přesně potřebuje, nikoliv politici. Nejde ale jen o BVP. Do budoucna se ministerstvo musí zasadit o co největší zapojení českých firem na tendrech. O tom se sice často mluví, ale výsledky jsme neviděli.

  • Ministerstvo obrany škrtne prostředky na BVP z rozpočtu pro rok 2022. Prostředky v rozpočtu ale zůstávají. Myslíte si, že by MO mělo urychleně hledat projekty, do kterých bude moci tyto prostředky převést. Například nákup jiného druhu techniky tak, aby MO o tyto peníze nepřišlo?

Za bývalých ministrů se standardně vracely do rozpočtu více jak dvě až čtyři miliardy. To je samozřejmě chyba. Vedení ministerstva musí smysluplně utratit všechny prostředky, ale vnímám, že u některých zakázek, které se táhnou leta, je to těžko realizovatelné. Je také otázkou, zda rozpočet ministerstva je schopen za současných podmínek reagovat tak pružně na změnu plánu. Pokud by to možné bylo a bude tlačit čas s nákupem, dokážu si třeba představit, že by se investovaly do náboru nových rekrutů.

Tagy článku

-->