Poslední dva roky roste poptávka po velkorážové munici, říká v rozhovoru pro Security magazín ředitel společnosti Explosia Josef Tichý

Poslední dva roky roste poptávka po velkorážové munici, říká v rozhovoru pro Security magazín ředitel společnosti Explosia Josef Tichý
Popisek: ředitel Explosie Josef Tichý
05 / 10 / 2019, 14:00

Security magazín přináší rozhovor s generálním ředitelem společnosti Explosia Ing. Josefem Tichým, CSc., který našim čtenářům nechá nahlédnout ,,pod pokličku“ této tradiční pardubické firmy, jež se zabývá výrobou a vývojem výbušnin. Jaké produkty Explosia prezentovala na brněnském veletrhu IDET 2019 a bude se společnost podílet na nějakém významném armádním tendru? O tom a dalších tématech se více dozvíte v našem rozhovoru.

Pane řediteli, jaký byl zájem o Vaší prezentaci na veletrhu IDET 2019?

Na veletrhu IDET jsme tradičním vystavovatelem, na náš stánek proto přicházejí jak lidé, kteří už nás znají, ale i lidé, kteří se o nás dozvědí poprvé, a to je pro nás důležité, starat se o stávající obchodní partner a lovit ty nové. Musím říct, že naše zasedací místnost rozhodně nezahálela.

Vaše detekční souprava DETEX získala na IDETu ocenění Zlatý IDET? K čemu zařízení slouží?

Jedná se o prostředek určený k odhalování výbušnin. Například z oblečení vytipované podezřelé osoby se vezme pomocí stěrového papíru vzorek, na který se postupně nanesou jednotlivé chemické látky. Pokud na vzorek barevně reagují, vyzradí přítomnost látek, které jsou potřebné k výrobě výbušniny. Výhodou DETEXu je, že nepotřebuje například připojení k elektrice, ale také to, že není třeba ho zdlouhavě kalibrovat po každém testu.

Kam se podle Vás posunula výroba trhavin a střelivin od pádu komunismu v roce 1989?

Všechno má svůj vývoj a čas. 90. léta byla poznamenána útlumem zbrojní výroby, ale i poklesem těžební činnosti. Postupně začala po roce 2000 obnova zbrojní výroby a určitý nárůst těžební činnosti, ovšem ne ve všech sektorech. Významně se také začaly projevovat i legislativní a bezpečnostní změny.

explosia

Synonymem pro Explosii je určitě plastická trhavina Semtex. Někdy se o ní hovoří v negativních konotacích, nicméně Vaší značce určitě pomohl. Jaký má semtex v roce 2019 podíl na obratu firmy?

V roce 2016 tvořil Semtex pět procent obratu společnosti, s ohledem na kvalitu tohoto produktu jeho podíl samozřejmě stále stoupá. Do budoucna v něm vidíme perspektivní odvětví pro další rozvoj naší společnosti.

Jací jsou Vaši odběratelé kromě státu?

Kromě České republiky vyvážíme naše produkty na všechny kontinenty světa, včetně například Jižní nebo Severní Ameriky.

O jaký Váš produkt je v současnosti největší zájem?

Neustále stoupá poptávka po plastických trhavinách a výrobcích z nich, hitem je například táhlá kumulativní nálož Semtex Razor, která slouží k přesnému řezání oceli. Výbuchem je schopná přeříznout pancíř široký až čtyři centimetry. Poslední dva roky pociťujeme výrazný nárůst poptávky po velkorážové munici.

explosia2

Jaký úspěch zaznamenal Semtex Dezintegrátor, který vyvinula Explosia, a jenž slouží v boji proti teroristům?

Semtex Desintegrátor se zrodil v našem Výzkumném ústavu průmyslové chemie (VÚPCH) a patří k novinkám posledních let. Jde opět o produkt, který má činit dobro a pomáhat. V současné době jsme v kontaktu s představiteli policie a vylepšujeme jeho vlastnosti tak, aby byl plně využitelný v praxi přesně podle potřeb policie.

Na jakém principu Semtex Dezintegrátor funguje a kde najde své uplatnění?

Ukažme si to na konkrétním případu: Policie objeví třeba na letišti nebo na nádraží podezřelé zavazadlo, ve kterém je s největší pravděpodobností nástražný výbušný systém. Zavolá pyrotechnika a ten se může pokusit zavazadlo zneškodnit osobně. Nebo může ho pomocí Desintegrátoru zneškodnit na dálku a minimalizovat tak nebezpečí případného zranění. Stačí totiž Desintegrátor položit před zavazadlo a pomocí roznětnice odpálit. Hmotný mrak vyletí směrem ke kufru a buď do něj pouze vytvoří otvor, nebo ho celý rozmetá na malé kousky. Je to taková rychlost, že se výbušný systém nemá šanci odpálit.

Ve Vašem portfoliu jsou kromě trhavin a střelivin i další speciální výrobky. Prodali jste například polské armádě celospalitelné moduly pro houfnice ráže 155 mm. Projevila také naše armáda zájem o tento produkt, který by byl využitelný třeba pro houfnici Dana?

Přesně tak, naše moduly si pořídila polská armáda, v současné době je v jednání další dodávka a také armády dalších zemí mají o tento produkt zájem, samozřejmě také ta česká. V rámci pořízení nové houfnice standardu NATO máme zájem dodávat celospalitelné moduly v kompletu i s dělostřeleckým granátem. Pro houfnici Dana tento systém využitelný přímo není. V případě modernizace houfnice Dana jsme společně s dalšími partnery vyvinuli řešení, které je v případě zájmu efektivně využitelné.

explosia3

Jak je na tom naše armáda, pokud hovoříme o vybavenosti trhavinami či střelivinami?

V oblasti trhavin a speciálních aplikací výbušných látek máme uzavřenou tříletou smlouvu s českou armádou. V rámci podpory českého průmyslu bychom například rádi dodávali našim výrobcům munice produkty společnosti Explosia, které odpovídají standardům NATO. Armáda ČR by ve svých požadavcích musela tento záměr specifikovat.

Bude se Explosia podílet na nějakém významném armádním tendru?

S VTÚ Slavičín participujeme na tendru MINA 1200 (munice pro minomet), rádi bychom se podíleli na tendru dodávky munice pro novou houfnici ráže 155 mm.

V roce 2011 byla Explosia ve ztrátě zhruba 85 milionů korun. V roce 2017 vykázala společnost zisk po zdanění naopak 83,9 milionu korun. Jak se vám podařilo za šest let dostat se do takového zisku?

Dařilo se nám hledat nové obchodní příležitosti, podařilo se postavit tým lidí, který chtěl něčeho dosáhnout. Důležitý byl i moment úspěchu s některými produkty na světovém trhu a v neposlední řadě z pohledu akciové společnosti Explosia i realizace významných investičních akcí.

Jste na Pardubicku významným zaměstnavatelem. Jak se Vám daří nacházet nové kvalitní spolupracovníky, při tak nízké nezaměstnanosti?

Samozřejmě v posledních dvou letech je to složitější, ale jsme více méně ve stejné pozici, jako ostatní zaměstnavatelé, takže není proč si stěžovat. Nacházet nové zaměstnance se snažíme ať už pomocí pracovních veletrhů, tak například inzercí. V současné době zaměstnáváme necelých 700 lidí a jsme více méně naplněni. Pro mě je to známka toho, že nabídka bonusů, jako jsou obědy od 19 korun, týden dovolené navíc nebo zkrácená pracovní doba, funguje a lidi zajímá.

Tagy článku