VÍME PRVNÍ: Testy Perunu dopadly fiaskem, přiznalo ministerstvo. Chce se sejít s dodavatelem

VÍME PRVNÍ: Testy Perunu dopadly fiaskem, přiznalo ministerstvo. Chce se sejít s dodavatelem
09 / 08 / 2019, 08:30

Mlžení je u konce. Sázka na vozidlo SVOS ARM-7, 4x4 ST Perun domácí výroby pro elitní 601. skupinu speciálních sil nevyšla. Ministerstvo obrany ve čtvrtek oficiálně potvrdilo, že bojové vozidlo neprošlo vojskovými zkouškami.

I když se od začátku výběrového řízení objevovaly kritické ohlasy, že ministerstvo obrany nastavilo parametry na hranici fyzikálních zákonů, což bylo koneckonců klíčové pro odstoupení ostatních případných uchazečů, v Přelouči si věřili. Především pak ředitel a zakladatel firmy SVOS Jaroslav Černý doufal, že dodávka Perunu vojákům z prostějovské jednotky speciálních sil bude pomyslným odrazovým můstkem pro zisk dalších potenciálních klientů z cizích armád. Po letech odkladů, dodělávek a opakování zkoušek se dá konstatovat, že ,,skutek utek".

„Vojskové zkoušky byly ukončeny s nevyhovujícím výsledkem, vozidlo jimi neprošlo. Další postup budeme řešit s dodavatelem,“ uvedl pro Securitymagazin.cz ředitel Odboru komunikace Ministerstva obrany ČR Jan Pejšek.

Jak redakce informovala v předchozích dvou článcích, měl Perun velké problémy už při kontrolních zkouškách ve VTÚ ve Vyškově, kdy nezvládl test minimálně v 6 parametrech. Jako maximální a minimální požadovaná rychlost, váha, stoupavost atd. Přesto bylo vozidlo nakonec zcela nestandardně bez přítomnosti zástupců zadavatele v hodnotící komisi  postoupeno o stupeň výš k vojskovým zkouškám.

Více zde: Bojové vozidlo Perun: Kauza pancéřáku od SVOS - velká hmotnost, ještě větší zpoždění

Vozidlo Perun fyzikální zákony neporazí: Po problémech s rychlostmi a váhou, neplní nájezdové úhly a stoupavost

Kauza Perun: Nepochopitelné: Těžký, pomalý, nadrozměrný. Přesto prošel testy u „ ochuzené“ komise VTÚ

Naše redakce v sérii článků informovala o mnoha podivnostech kolem tendru. Jednou ze zvláštností bylo i zvolené místo testování. Přestože renomovaný Vojenský výzkumný ústav v České republice splňuje všechna kritéria pro testování vozidel a je oprávněn vystavit všechny potřebné certifikace, výrobce Peruna se rozhodl podrobit vozidlo testování ve vzdáleném německém institutu IABG.

Více zde: Perun od SVOS: bojové vozidlo se jako jediné netestovalo v ČR. Nechce výrobce něco utajit?

Od začátku?

Tendr na dodání 4 kusů za více než 94 milionů korun se tedy bude muset pravděpodobně vrátit na začátek a dost možná s jinými specifikacemi, jelikož zadávací dokumentaci měnit během průběhu zakázky nelze. Do hry se tak mohou dostat jiné značky, jako třeba Supacat HMT 400, který už v roce 2011 požadovalo Vojenské zpravodajství, pod které 601. skupina speciálních sil tehdy spadala. Produkt s ukončeným vývojem, zavedený v armádě NATO.

 

Autor: Jan Blažek

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace