Pouštní karakal ze Saúdské Arábie. SAMI na podvozku Tatra se chce zařadit mezi top světové houfnice

Pouštní karakal ze Saúdské Arábie. SAMI na podvozku Tatra se chce zařadit mezi top světové houfnice
Autor fotografie: Tatra / Public domain|Popisek: Vůz Tatra Force, který by mohl nést saudskoarabskou houfnici
13 / 02 / 2024, 08:00

Na druhém ročníku mezinárodního veletrhu bezpečnostních a obranných technologií v Rijádu saúdskoarabská společnost SAMI představila novou samohybnou houfnici založenou na podvozku automobilů Tatra a vlastní technologii. Tato houfnice je možná jednou z prvních vlaštovek umožňujících Saúdské Arábii soběstačnost v oblasti obranného průmyslu.

Veletrh World Defense Show se konal mezi mezi 4. a 8. únorem 2024 a mezi vojenskou technologií zaběhlých výrobců svoje inovace zveřejnila také saudskoarabská společnost ve vlastnictví státu, SAMI. Ta mimo jiné ukázala novou samohybnou houfnici jejíž parametry nebo název zatím nebyly specifikovány. Samohybná houfnice vznikla na základě spolupráce mezi SAMI a armádou Saúdské Arábie a podle vyjádření ministerstva obrany SA dělostřelecký systém nyní prochází testováním. 

I přesto, že nebyly společností SAMI nebo armádou Saúdské Arábie specifikovány konkrétní parametry nové samohybné houfnice, zástupci výrobce alespoň uvedli některé obecné charakteristiky systému. Houfnice je ráže 155 mm a kromě standardní munice by měla být schopná používat také střely naváděné GPS a lokálně vyráběné původní americké střely M982 Excalibur. Rakety M982 jsou přesně naváděnými střelami s prodlouženým dostřelem až 50 km. 

 

Podle fotografií nové saúdskoarabské houfnice je patrné, že je podvozek Tatra 8x8 pravděpodobně modelem z řady Tatra Force. Přední kabina vozidla je podle informací společnosti SAMI pancéřovaná a kromě úložiště nábojů je Tatra vybavená také systémem poloautomatického nabíjení. Před představením nové houfnice používala armáda Saúdské Arábie především francouzské 155mm samohybná děla CAESAR. Podle vyjádření ministerstva obrany Saúdské Arábie má jejich nová houfnice konkurovat právě francouzským systémům CAESAR a německým RCH. 

Mezi přednosti 155mm houfnice CAESAR od společnosti Nexter Systems patří především její schopnost přejít z palebné pozice do módu jízdy za pouhé 1,5 minuty. V případě použití na bojišti je proto houfnice schopna rychle ukončit útok a vzdálit se z místa střelby ještě předtím, než nepřítel začne odvetnou palbu. Systém RCH, stejné ráže 155 mm jako CAESAR, je mnohdy považován za nejmodernější samohybnou houfnici světa. Nejen, že tato houfnice dokáže vydržet v nepřetržitém provozu 24 hodin denně, ale především dokáže střílet také za jízdy. O houfnici RCH jsme vás informovali v tomto textu.  

Samohybná houfnice CAESAR

Saúdskoarabská společnost SAMI (Saudi Arabian Military Industries) je vlastněna státem a zajišťuje vojenskou technologii a služby s tím spojené tomuto arabskému království. SAMI získala od společnosti Tatra licenci na výrobu automobilu Tatra 158 Phoenix, kterou nyní dodává na lokální blízkovýchodní trh. Kromě toho má SAMI také smlouvy s dalšími západními společnostmi jako Boeing, Lockheed Martin nebo General Dynamics, ale také ruským Rosoboronexportem, se kterým spolupracuje na vývoji a dodávkách vojenské technologie. 

Na veletrhu World Defense Show v Rijádu představila společnost Tatra kromě výše zmíněné pojízdné houfnice další modely automobilů Tatra Force a Tatra Tactic, které byly vyvinuty v posledních několika letech. Kromě Tatry pod českým stánkem CSG Group svoji technologii vystavovali také společnosti Excalibur Army nebo MSM Group. O české technologii na saúdskoarabském veletrhu a především o automobilu Tatra 158 Phoenix jsme vás informovali v tomto textu.

 

Tagy článku