Předseda výboru pro ozbrojené složky kritizuje horentní náklady na životní cyklus letounů F-35

Předseda výboru pro ozbrojené složky kritizuje horentní náklady na životní cyklus letounů F-35
Autor: Joely Santiago, public domain|Popisek: F-35
07 / 07 / 2021, 13:00

Adam Smith, předseda výboru pro ozbrojené složky, se pustil do kritiky společnosti Lockheed Martin, výrobce letounů 5. generace F-35, a další dodavatele za přemrštěné náklady na životní cyklus těchto stíhačů.

Smith podrobil kritice výrobce letounů F-35 za přehnaně vysoké náklady na životní cyklus stíhačů F-35. ,,Není pochyb o tom, že všechny zainteresované strany, hlavně Lockheed Martin mohou odvést lepší práci, co se týče snížení těchto nákladů," prohlásil Smith.

Nezamlouvá se mu cena za letovou hodinu, která činí 38 000 dolarů, což je podle Smithe neúměrně vysoká částka. Smithova kritika není zdaleka ojedinělá, již v březnu nazval letoun F-35 ,,krysí dírou". Poukazuje také na vysoké náklady stíhače 5. generace, jeho problematickou výkonnost, což bere jako symbol nedostatečně zvládnutého akvizičního procesu Pentagonu.

Nicméně si Smith uvědomuje, že letouny F-35 jsou i přes problémy, které má, stále důležitou platformou pro americké letectvo. ,,Je součástí naší boudoucnosti, ale aby byla zajištěna jeho efektivita, musíme tyto náklady dostat pod kontrolu a najít cestu pro vhodné pobídky, což se netýká jen Lockheedu," řekl Smith.

Lockheed Martin však oponuje tím, že naopak zmíněné náklady na letovou hodinu snižuje, a to o 44% od roku 2015 a předpokládá, že se ještě během dalších 5 let sníží o dalších 40%. ,,Jsme odhodláni spolupracovat s našimi zákazníky na tom, aby se snížily náklady na letoun F-35, zlepšily celkově schopnosti stíhače a dostupnost," prohlásil mluvčí společnosti.

O tom, že americké letectvo bere problematiku, nastíněnou Smithem vážně, svědčí fakt, že USAF plánuje dokončit v létě započatou analýzu, jejíž jednotlivé body mají stlačit výše uvedené náklady na rozumnou mez. Cílem je samozřejmě ušetřit co nejvíce finančních prostředků a současně také otupit kritiku, která na letouny F-35 v poslední době poměrně často dopadá. Nejnověji se to týkalo například nedostatku motorů Pratt & Whitney (SM informoval).


Zdroj: Defense News

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace