Překryt kabiny L-159 jednou odpadl, jednou praskl. Problémy letounů od Aero ohrožují důvěru zákazníků

Překryt kabiny L-159 jednou odpadl, jednou praskl. Problémy letounů od Aero ohrožují důvěru zákazníků
foto: Tim Felce (Airwolfhound), CC BY-SA 2.0/L-159T1

Letošní problém s překrytem kabiny bitevního letounu L-159T od společnosti Aero Vodochody nebyl v krátké době prvním. 26. března odpadl překryt kabiny letounu provozovanému Armádou České republiky a provoz letounů tohoto typu byl dočasně zastaven. Již v loňském roce ale došlo k jiné mimořádné události ve Spojených státech, kde letouny stejného typu provozuje společnost Draken International. Ta je nasazuje v roli protivníka (agresora) při bojovém výcviku pilotů amerického letectva, námořnictva a námořní pěchoty. Jedné z amerických L-159 překryt kabiny praskl.

Podle závěrů komise velitele vzdušných sil a odboru dohledu nad vojenským letectvím MO byla příčinou českého březnového incidentu technická závada zámku překrytu a aretačního mechanismu. K nehodě došlo při výcvikovém letu na dvoumístné variantě L-159T. Kryt kabiny byl po pár hodinách nalezen nedaleko Sečeské přehrady. Nedošlo ke zranění ani letců ani nikoho na zemi, posádka stroje s ním bezpečně přistála v Čáslavi. Podobná událost z roku 2016 byla zapříčiněna lidskou chybou.

Aero Vodochody nyní podle sdělení svého mluvčího pro deník Právo intenzivně pracuje na kontrole a případných výměnách zámků překrytu. Letci reagovali v průběhu události podle závěrů vyšetřování správně. Tím důležitější budou zjištění po zmíněné kontrole.

Jednomístné L-159 z výzbroje 212. taktické a 213. výcvikové letky čáslavské základny taktického letectva v současnosti procházejí periodickými pracemi po šestnácti letech provozu, tzv. PP16. Smlouva z roku 2019 v hodnotě 1,6 miliardy korun má zajistit prodloužení provozu strojů o osm let. První byl vrácen armádě v září 2020, poslední do konce roku 2022. Letouny současně projdou několika vylepšeními týkajícími se například možnosti využití nočního vidění, které vyžaduje přizpůsobení kabiny.

Projekt L-159 patří k mnoha bolavým místům českých armádních akvizic. V 90. letech bylo pořízeno s vidinou exportního úspěchu letounu 72 kusů. Počet, pro jehož využití armáda záhy neměla kapacitu. Bylo rozhodnuto, že většina strojů bude uložena, pět se stane součástí obchodu při nákupu transportních letounů CASA v roce 2009 (ale španělská armáda je do své výzbroje nezavedla a společnost EADS tři L-159A následně v roce 2012 prodala Lewis Fighter Fleet do Spojených států), 12 bylo dodáno do Iráku a 21 letounů v roce 2014 koupila americká společnost Draken International. Ta je využívá při bojovém výcviku pilotů amerických ozbrojených sil, při němž české stroje představují letouny protivníka. Mimo jiné například proti nejmodernějším typů F-22 a F-35.

V loňském roce ovšem jedné z L-159 provozovaných Drakenem praskl kryt kabiny. Podle odpovědi tiskového oddělení české Ministerstvo obrany o problému ví, ale mělo se jednat o zcela jiný druh závady, který nemá vliv na provoz letounů Armádou České republiky. "Na zavedení opatření k zamezení těchto závad podnik Aero Vodochody intenzivně pracuje," uvádí MO. Incident tohoto charakteru zřejmě nepříjemným způsobem ovlivňuje využitelnost amerických L-159.

Tagy