Přivedl Babiše k zuřivosti, poslanci mluvili o lžích. Náměstek Říha zodpovědný za největší armádní kauzu se má vrátit. Zřizují mu nové křeslo

Přivedl Babiše k zuřivosti, poslanci mluvili o lžích. Náměstek Říha zodpovědný za největší armádní kauzu se má vrátit. Zřizují mu nové křeslo

Od listopadu a postupně konkretizovaných informací o zřízení nové sekce právní a veřejných zakázek, která bude ustavena na Ministerstvu obrany, kolují spekulace, že místo jejího šéfa a náměstka ministra obrany obsadí Filip Říha, bývalý šéf sekce vyzbrojování a akvizic. Ten ze své funkce odešel po kritice řady podivných akvizičních projektů. A kromě dalšího také v situaci eufemisticky řečeno nikoli ideálních vztahů s vlivnými poslanci sněmovního Výboru pro obranu, a to včetně poslanců vládních stran. Kromě toho by se Říha stal osmým náměstkem na ministerstvu, což je předmětem další kritiky.

Ministerstvo se dosud vyjadřuje v této věci nekonkrétně a jmenování Říhy do funkce náměstka nepotvrzuje. Když jsme se koncem listopadu zeptali, zda se skutečně plánuje návrat Filipa Říhy do vysoké funkce šéfa nově od 1. ledna 2021 zřizované funkce, odpovědí bylo, že se od ledna náměstkem nestane, a ani nebude pověřen řízením sekce. Nastal však únor.

Předsedkyně Výboru pro obranu Jana Černochová (ODS) i další poslanci výboru jako Pavel Růžička za vládní hnutí ANO o možném Říhově návratu vědí z kuloárů, neoficiálně. Jana Černochová k tomu řekla: "Vzhledem k tomu, kolik lidí to říká a jak nás v minulosti houpali, bych se ale vůbec nedivila, kdyby to byla pravda."

Citlivost otázky a pozornost, kterou věci poslanci věnují, souvisí s působením Filipa Říhy ve funkci náměstka a šéfa sekce pro vyzbrojování a akvizice. Z té odešel v únoru 2020 vyprovozen slovy předsedy vlády: "Samozřejmě jsem řval celý týden, když jsem četl, co píšou v médiích, a ptal jsem se, co to tam má ministr Metnar za pitomce, když jsou schopni dát pro info vládě neaktuální cenu." Šlo o reakci na náhlé navýšení ceny pasivních sledovacích systémů (DPET) VERA NG, jemuž jsme se na Security Magazínu obšírně věnovali. Ale nejen o ně - kauz s náhle navýšenými finančními nároky bylo mnohem více: technické zhodnocení tanků T-72 jako zakázka pro státní podnik VOP, modernizace vrtulníků Mi-171Š, mobilní rušičky STRAKOM.

Problémů nákupu dvou systémů VERA NG od společnosti ERA a.s. ze skupiny Omnipol bylo několik. Jednak Ministerstvo obrany předložilo původně vládě přibližně poloviční nákupní cenu (660 milionů bez DPH). Vláda ji schválila, ale následně se ukázalo, že skutečná cena se blíží 1,5 miliardě korun. Současně experti upozornili na fakt, že v roce 2014 stejné dva systémy pořizovalo NATO za přibližně třetinových nákladů. Dalším problémem byly nezvykle vysoké zálohy. Když náměstek Říha souvislosti akvizice v únoru 2020 vysvětloval členům Výboru pro obranu, nepřesvědčil ani vládní poslance. Pavel Růžička mu tehdy do očí řekl: "Pane náměstku, mě jste osobně nepřesvědčil, je jednoduché takovýmto způsobem smýt ze sebe vinu a říci, my jsme to udělali parádně, jen vy jste to v těch kolonkách nenašli. Potíž je v tom, že nevím, kdy lžete a kdy nelžete. Víte, co je nejhorší? To, že opoziční poslanci mají pravdu – kdybyste byli seriózní, tak byste nám o té zakázce řekli."

Netrvalo dlouho, a Filip Říha svou funkci opustil. Nás zajímalo, co se změnilo na důvodech, které zřetelně k náměstkově rezignaci vedly, jakkoli oficiálně se vše, jak je obvyklé, svedlo na "špatnou komunikaci" (tj. "mysleli a dělali jsme to všechno dobře, jen jsme to neuměli vysvětlit").

MO uvedlo: "Zakázka na DPET byla a je zcela v pořádku. K tomuto závěru došla i Vojenská policie, která po shromáždění a vyhodnocení spisového materiálu nezjistila žádné skutečnosti důvodně nasvědčujícím tomu, že by byl spáchán trestný čin. Bylo chybou, nikoliv ale porušením zákona či jiných předpisů, že vláda nebyla informována o navýšení ceny oproti původnímu předpokladu. Přijali jsme systémová opatření, aby se podobná situace již neopakovala. Rezignace Filipa Říhy na pozici náměstka pro vyzbrojování bylo jeho osobním rozhodnutím, vždy ale trval na tom, že pořízení systému DPET je procesně i věcně v pořádku."

Trestní odpovědnost je jedna věc, ale zmíněná chyba a fakt, že kauzu na jaře neprošetřoval nezávislý Odbor interního auditu a inspekce Ministerstva obrany, ale Odbor dohledu nad akvizicemi, který předchozí kroky sám schvaloval, a tedy kontroloval sám sebe, je další věc. Minimálně politicky byla Říhova pozice neudržitelná, byť z rezortu definitivně neodešel a nadále působil jako "senior právní poradce" ministra Metnara.

Ex-náměstek, jehož působení na MO nijak vysoce nehodnotí ani vládní poslanci Výboru pro obranu, a který odešel ze své funkce v důsledku nečekaného a sporného navyšování ceny řady akvizic, by se tak měl vrátit do vysoké funkce na ministerstvu, kde již nyní je náměstků sedm. Předsedkyně Výboru pro obranu z takového čísla radost nemá: "Nevidím důvod k osmi náměstkům, ještě k tomu v době, kdy se v rozpočtu hledá každá koruna." A pokud se Říha do funkce náměstka vrátí, a MO to zatím oficiálně potvrdilo - ani nevyvrátilo - stane se tak v důsledku neobvykle přes vánoční svátky vyhlášeného výběrového řízení. Odešel dveřmi, vrací se oknem.

Tagy