Možná další problematická akvizice pro AČR - lehká útočná vozidla. Více otazníků než odpovědí

Možná další problematická akvizice pro AČR - lehká útočná vozidla. Více otazníků než odpovědí
Autor fotografie: CC BY-SA 4.0|Popisek: Obrněné vozidlo Oshkosh (ilustrační obrázek)
27 / 10 / 2022, 18:45

AČR plánuje nákup LOV, tedy lehkého obrněného vozidla. Počty ani specifikace nejsou známy, ale někteří kandidáti se již představili. Nedávno bylo ukončeno výběrové řízení na obnovu autoparku, tedy místo vozidel UAZ a Land Rover jsou již dodávány vozy Toyota Hilux.

Stále se nedaří finalizovat tendr na BVP, na Ukrajinu darované tanky mají být nahrazeny darovanými Lepoard 2A4 a nákupu moderních Leopard 2A7 se uvažuje. Toyota Hilux je v podstatě normální Pick-Up s hmotností kolem 2,5 t, nová BVP mají mít hmotnost kolem 40 t a tanky 60 t. Takže LOV je logickou výplní v architektuře.

Nejdříve malá sonda do historie:

-          OT-62                   13-15 t

-          OT-64                   13 t

-          OT-65                   7 t

-          BVP-1                   13,25 t

-          BVP-2                   14,3 t

-          PT-76                    14,6 t

Kandidáti na LOV:

-          Oskosh JLTV (USA)                        10,2 t

-          Venpir (FRA)                                    11,5 t

-          Sand Cat (IZR)                                  ?

-          SOV 2 (NIMR)                                  7,5 t

-          Gepard (na Toyota Landcruiser)6 t

-          Eagle (Mowag/GDELS)                 7-15 t (4x4 – 6x6)

-          ATTV (NL)                                          4,7 t

-          Zetor Gerlach                                   14,5 t max.

Ale toto jsou základní hmotnosti těchto vozidel, bez doplňkové výstroje jako radiostanice, ženijní nářadí nebo bez výzbroje, zásoby munice a vybavení posádky. Vozidla mohou být v různých konfiguracích, např. s prodlouženým rozvorem, jak již bylo uvedeno u jednoho výrobce 4x4 i 6x6, s kabinou pro více osob, nebo polokabinou a ložnou valníkovou plochou. Takže pokud třeba bude zvažována možnost vozidlo vyzbrojit velkorážným kulometem s balistickou ochranou pro střelce, nebo zbraňovou stanicí, hmotnost dále poroste.

V porovnání s těmi starými OT žádné není schopno plavat. Hmotnostně jsou v kategorii OT, výzbrojí možná budou taky, v úrovni balistické ochrany je to otázka. Každopádně AČR v podstatě krom KBVP PANDUR II nebude mít schopnost zdolávat vodní překážky z chodu. Na druhou stranu získává schopnost vzdušné přepravitelnosti vzhledem k menším rozměrům těchto vozidel.

Další otázkou je, zda budou kabiny přetlakové a vybavené filtroventilačním zařízením v rámci OPZHN, nebo to budou skutečně jen zodolněné terénní vozy. Také nejsou známy plánované počty a požadavky případně na typy – bojové, velitelské, spojovací, technické, zdravotní atd.

V tuto chvíli je na stole více otázek než odpovědí. A to vždy vedlo k tomu, že se vše pak nějak pokroutilo v průběhu procesu. Sice „víme, co chceme“, což armáda často říká, ale jak to dopadne, je nejasné a nečitelné ani z prvních zadání. Jistě požadavkem bude přenos technologií do ČR a zapojení domácího průmyslu. Pak je nutno posoudit, zda při tom tlaku na zapojení v různých vyzbrojovacích projektech bude mít domácí průmysl dostatek výrobních kapacit a odborně připraveného personálu k udržení rychlosti výroby a požadované kvality. A s narůstajícím počtem typů techniky, jak již bylo uvedeno MBT, BVP, LOV a další to není jen o výrobě, ale i o opravárenských a servisních kapacitách a dodavatelských řetězcích. Říci si, chceme LOV je jedna věc, máme na to finance a další kapacity je věc další. Nechme se překvapit, snad pozitivně.

 

Zdroj: mocr.army.cz

 

Tagy článku

-->