Problémové F-35 má pomoci sám ODIN

Problémové F-35 má pomoci sám ODIN
Autor: Public domain|Popisek: Ilustrační fotografie F-35
12 / 10 / 2020, 13:00

Stroje Lockheed Martin F-35 byly poprvé vybaveny systémem ODIN (Operational Data Integrated Network), což je první krok k nahrazení problémového systému podpory stíhače 5.generace.

Eskadra F-35B se základnou na letecké základně US Marine Corps (USMC) Yuma v Arizoně získala nový informační systém 29. září, uvádí kancelář programu F-35 9. října. Mariňácká F-35B s novým systémem ODIN se vznesla ještě týž den. Následujícího dne byly s hardwarem na palubě provedeny další čtyři lety.

ODIN má nahradit F-35 Autonomic Logistics Information System (ALIS), který řídí prognostiku, údržbu, dodavatelský řetězec, letový provoz a výcvik. Očekává se, že ODIN dosáhne plné operační kapacity až v prosinci 2022.

Starší systém ALIS se stal notoricky známým kvůli problémům. V lednu Úřad pro vládní odpovědnost uvedl, že systém ALIS má 4 700 otevřených nedostatků či chyb. Mezi tyto problémy patřila nepřesná nebo chybějící data, problémy s nasazením systému, potřeba více personálu, než se očekávalo, neefektivní proces řešení problémů, špatná uživatelská zkušenost, nevyzrálé aplikace a neúčinné školení, uvádí se ve zprávě úřadu.

F-35B s hardwarem ODIN používají nejnovější software ALIS, ale jsou navrženy pro provoz budoucích aplikací ODIN. ODIN je agilně vyvíjený cloudový systém navržený tak, aby byl uživatelsky přívětivější.

„Výkonové testování ODINu ukázalo snížení administrativní zátěže a významné zkrácení doby zpracování ve srovnání se staršími servery ALIS, více než 50% pokles a snížení zátěže správců díky rychlejším interakcím systému,“ uvádí úřad programu F-35. Úřad věří, že aktualizace systému bude snazší díky novým funkcím a pomůže zvýšit míru schopností mise F-35.

Protože pozemní část ODINu se vejde do dvou přepravních kufrů o velikosti příručního zavazadla - namísto stojanu elektroniky a záložních napájecích modulů ALIS - uvádí se, že je možné ji snadněji přemístit. ODIN váží 32 kg ve srovnání s 363 kg ALISu.

Vzhledem ke VTOL schopnosti F-35B námořní pěchoty, jež je využitelná nejen na palubách letadlových lodí, ale i na předsunutých nebo záložních letištích konstruovaných pro letouny s krátkým startem/přistáním, hmotnost systému ODIN je poměrně zásadní pro použití právě v podmínkách s minimálním logistickým a technickým zázemím. Tento fakt jednoznačně zvyšuje operační schopnosti F-35B zařazených u USMC.

 

 

Zdroj: flightglobal.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace