Proč zůstává A-10 Warthog ,,králem" přímé palebné podpory

Proč zůstává A-10 Warthog ,,králem&quote; přímé palebné podpory
Autor fotografie: flickr.com (public domain)|Popisek: A-10 Warthog
16 / 07 / 2017, 09:00

A-10 Thunderbolt II známější pod označením Warthog je americký vojenský jednomístný, dvoumotorový proudový letoun určený k poskytování přímé palebné podpory jednotkám pozemních sil.

A-10 je známý pro svou schopnost letět i poté, co ,,schytá" několik zásahů z nepřátelské střelby, operovat v drsném a nehostinném terénu či ničit nepřátelské stíhačky 30 milimetrovým kanónem a dalším arzenálem zbraní. Jednou z nejvíce oceňovanou schopností je však poskytovaní přímé palebné podpory dalším letadlům v kritických chvílích. A v tom je A-10 Warthog ,,mistr".

psali jsme: Stavatti Machete: Nový Warthog A-10

,,A-10 byl zkonstruován tak, aby vydržel více poškození než ostatní stroje. Je známé především svou schopností přežít v drsných podmínkách," prozradil pilot A-10 Ryan Hayden, který si letoun nemůže vynachválit. Pilot A-10 se může spolehnout na ,,titanové brnění" proudového letounu, které je navrženo tak, aby vydrželo palbu nepřátelských letadel a zůstalo pokud možno co nejdéle ve vzduchu. ,,A-10 není hbité, mrštné či rychlé. Je spíše uměřené, ale zároveň robustní a stabilní. Není na něm nic chatrného či křehkého, mám na mysli jeho konstrukci nebo způsob letu," dodává Hayden. 

A-10 Thunderbolt II. je ve službě od roku 1972 a spolehlivě sloužil jako letoun přímé palebné podpory v konfliktech, jako byla válka v Perském zálivu, operacích Enduring Freedom (Trvalá svoboda) po 11. září 2001 nebo v Iráku. Letadla A-10 Warthog nalétala celkem 8100 misí.

psali jsme: A-10 Warthog zachráněn až do roku 2022

Hayden vysvětlil, jak je A-10 navrženo tak, aby přežilo nepřátelské útoky. Prohlásil, že ve stroji selže jeden z hydraulických systému, další se v případě potřeby ,,nahodí". Pokud A-10 ztratí všechny elektronické systémy včetně digitálních displayů a zaměřovacích systémů, jeho pilot může i tak dále letět a střílet třeba z 30 milimetrového kanónu. 

Další nezanedbatelnou výhodu A-10  představují jeho motory. Ty jsou připevněny vysoko, takže stroj může díky tomu přistát v drsném, špinavém či písčitém terénu. Právě technologie motorů i celková aerodynamika stroje umožňuje A-10 letět pomaleji a níže ve větší blízkosti pozemních jednotek a nepřátelských cílů. Právě fakt, že letí pomaleji, mu umožňuje ,,pod mraky" vidět nepřítele ,,pouhým okem" a následně shazovat bomby, střílet rakety či 30 milimetrovým kanónem v těsné blízkosti přátelských jednotek.

Americké letectvo plánovalo v letech 2015 až 2019 postupně vyřadit všechna letadla A-10. Hlavním argumentem bylo, že by se tak podařilo jen za dané období ušetřit 3,7 mld. dolarů. Uspořené prostředky by mohly být použity na financování nových stíhaček F-35A Lightning II, které by měly být zařazeny do výzbroje letectva již koncem roku 2016. V únoru 2016 však Kongres schválil rozpočet na následující období a prodloužil financování letadel A-10 až do roku 2022.

 

Zdroj: warisboring.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.