Autor fotografie: flickr.com (public domain)|Popisek: A-10 Warthog
A-10 Thunderbolt II známější pod označením Warthog je americký vojenský jednomístný, dvoumotorový proudový letoun určený k poskytování přímé palebné podpory jednotkám pozemních sil.
A-10 je známý pro svou schopnost letět i poté, co ,,schytá" několik zásahů z nepřátelské střelby, operovat v drsném a nehostinném terénu či ničit nepřátelské stíhačky 30 milimetrovým kanónem a dalším arzenálem zbraní. Jednou z nejvíce oceňovanou schopností je však poskytovaní přímé palebné podpory dalším letadlům v kritických chvílích. A v tom je A-10 Warthog ,,mistr".
psali jsme: Stavatti Machete: Nový Warthog A-10
,,A-10 byl zkonstruován tak, aby vydržel více poškození než ostatní stroje. Je známé především svou schopností přežít v drsných podmínkách," prozradil pilot A-10 Ryan Hayden, který si letoun nemůže vynachválit. Pilot A-10 se může spolehnout na ,,titanové brnění" proudového letounu, které je navrženo tak, aby vydrželo palbu nepřátelských letadel a zůstalo pokud možno co nejdéle ve vzduchu. ,,A-10 není hbité, mrštné či rychlé. Je spíše uměřené, ale zároveň robustní a stabilní. Není na něm nic chatrného či křehkého, mám na mysli jeho konstrukci nebo způsob letu," dodává Hayden.
A-10 Thunderbolt II. je ve službě od roku 1972 a spolehlivě sloužil jako letoun přímé palebné podpory v konfliktech, jako byla válka v Perském zálivu, operacích Enduring Freedom (Trvalá svoboda) po 11. září 2001 nebo v Iráku. Letadla A-10 Warthog nalétala celkem 8100 misí.
psali jsme: A-10 Warthog zachráněn až do roku 2022
Hayden vysvětlil, jak je A-10 navrženo tak, aby přežilo nepřátelské útoky. Prohlásil, že ve stroji selže jeden z hydraulických systému, další se v případě potřeby ,,nahodí". Pokud A-10 ztratí všechny elektronické systémy včetně digitálních displayů a zaměřovacích systémů, jeho pilot může i tak dále letět a střílet třeba z 30 milimetrového kanónu.
Další nezanedbatelnou výhodu A-10 představují jeho motory. Ty jsou připevněny vysoko, takže stroj může díky tomu přistát v drsném, špinavém či písčitém terénu. Právě technologie motorů i celková aerodynamika stroje umožňuje A-10 letět pomaleji a níže ve větší blízkosti pozemních jednotek a nepřátelských cílů. Právě fakt, že letí pomaleji, mu umožňuje ,,pod mraky" vidět nepřítele ,,pouhým okem" a následně shazovat bomby, střílet rakety či 30 milimetrovým kanónem v těsné blízkosti přátelských jednotek.
Americké letectvo plánovalo v letech 2015 až 2019 postupně vyřadit všechna letadla A-10. Hlavním argumentem bylo, že by se tak podařilo jen za dané období ušetřit 3,7 mld. dolarů. Uspořené prostředky by mohly být použity na financování nových stíhaček F-35A Lightning II, které by měly být zařazeny do výzbroje letectva již koncem roku 2016. V únoru 2016 však Kongres schválil rozpočet na následující období a prodloužil financování letadel A-10 až do roku 2022.
Zdroj: warisboring.com