Program obrněných vozidel Ajax může skončit fiaskem. Náměstek ministra obrany nemůže garantovat, zda budou užívána

Program obrněných vozidel Ajax může skončit fiaskem. Náměstek ministra obrany nemůže garantovat, zda budou užívána
Autor: Richard Watt/MOD (OGL v1.0)|Popisek: Obrněné vozidlo Ajax
27 / 09 / 2021, 13:00

Program obrněných vozidel Ajax určený pro britskou armádu to má nahnuté a je možné, že může nakonec skončit fatálním neúspěchem.

Extrémní hluk, vibrace, nízká rychlost, neschopnost zdolat jednoduchou překážku. Britové byli nemile překvapeni, jaké závady při testech obrněné vozidlo Ajax vykazuje. Vyvstávají otazníky, zda bude vozidlo vůbec aktivně provozováno britskou armádou.

,,Olej nejistoty" přilil nyní i britský náměstek ministr obrany Jeremy Quin, když informoval britské poslance, že nemůže zaručit budoucí provozuschopnost vozidel vzhledem k výše zmíněným nedostatkům. ,,Již jsem předtím popsal obrněné vozidlo Ajax jako problémové. Ono také je. Což ovšem neznamená, že problémy nejdou vyřešit," prohlásil mimo jiné v britském parlamentu mimo jiné Quin.

Poslanec Mark Francois tak shovívavý nebyl, když o programu Ajax řekl, že je to ,,kouřící hromada institucionální neschopnosti". Nespokojenost už před časem projevilo i několik členů britské vlády, jež podrobili kritice smlouvu na pořízení vozidel, kterou stvrdil ještě kabinet Davida Camerona.

Armáda si Ajax vybrala v roce 2010 a podle smlouvy podepsané o čtyři roky později měla být první vozidla dodána v roce 2017. Tento cíl nebyl splněn a program tak trpí letitým zpožděním. Jiným problémem vozidel Ajax je tak postupné zastarávání vzhledem k započetí jejich vývoje a výroby, ale především jejich cena, která poslance zajímá v dané situaci asi nejvíce.

SM informoval o tom, že se v současné době pracuje na odstranění závad na vozidlu, nicméně to nemusí znamenat, že bude nakonec do britské armády zavedeno. Další měsíce tak ukážou, zda je Ajax skutečně životaschopný, současně se však dá očekávat turbulentní vývoj kvůli Ajaxům na britské politické scéně.

Je namístě též připomenout, že studie obranyschopnosti a programů modernizace britských ozbrojených sil předložená odbornou komisí letos na jaře britskému parlamentu jako neopodstatěnou a drahou zrušila modernizaci flotily BVP Warrior právě ve prospěch vozidel Ajax. Již v té době se hovořilo o zásadních problémech technického i finančního rázu spojených s projektem Ajax.

V současnosti tedy má britská armáda silně zastarávající vozidla Warrior a zřejmě ke zrušení kráčející projekt Ajax. Britská generalita si měla být vědoma problémů s vozidly, jež se však snažila ututlat, aby nedošlo ke škrtům v rozpočtu na projekt. Jak je vidno, toto rozhodnutí, byť možná v dobré víře, vede k devastaci již tak značně zastarávajících a podfinancovaných britských pozemních sil.

 

Zdroj: Janes

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace