foto: Pixabay, Free for commercial use/Ilustrační fotografie
Na ruských webech a sociálních sítích se objevila informace o projektu „Varhany“. Rusko řeší, jakým způsobem zajistit bezpečné místo startu raket a mimo odpalu z moře, se při velikosti Ruska nabízí i možnost odpalu z železničních vagónů.
Vlak podle agentury TASS nevyžaduje žádnou přehnanou aktivní nebo pasivní ochranu a před nepřítelem zmizí v tisících kilometrů železničních tratí Ruska. Pohyb tohoto vlaku bude obtížné zjistit a pak ho identifikovat, což se rozhodně nedá říct o pohybu ruských lodí, ponorek nebo strategických bombardérů.
Tento vlakový nosič raket se skládá ze standardních vagónů, na kterých jsou umístěny speciální kontejnery vyvinuté společností Morinformsystem-Agat, které budou obsahovat raketové systémy jako je Kalibr, Zirkon nebo jiné.
Výhodou systému by měl být snadný a rychlý přesun těchto zbraní po obrovském území Ruska a možnost kombinace systémů výzbroje.
Psali jsme
Před několika dny vzbudilo pozornost video, na němž je vidět průjezd obrněného vlaku na ukrajinské území.
Podle výpočtů ruského webu Svobodný tisk by jeden vlak mohl obsahovat až 60-70 vlakových vozů, kdy přibližně šestina bude obsahovat řídící a velitelská stanoviště a zbytek bude po zuby vyzbrojen. Jeden kontejner může obsahovat až 4 rakety Kalibr a vlak tak může nést až 240 raket, což je více, než mohou nést všechny bombardéry Tu-160 ruského letectva nebo raketové křižníky Ruska.
Ale nejsou to jen rakety, o kterých se v projektu Varhany uvažuje. Mimo to je možné, aby nesl třeba sebevražedné drony Geran-2, kterých by vlak mohl nést až 500.
Myšlenka využití vlaků jako zbraní není v Rusku nová. V dobách studené války se o vývoj vlaku schopného odpálit balistické střely poté, co jsou základny zničeny prvním úderem protivníka pokoušel jak Sovětský svaz, tak USA. Zatímco v USA projekt do zdárného konce nebyl dotažen, na sovětských tratích se okolo roku 1991 pohybovalo 12 vlaků Moloděc, které nesly rakety s jadernými hlavicemi a staly se tak vedle jaderných ponorek dalším systémem schopným přežít jaderný úder nepřítele.
Psali jsme
Pokusy postavit letadlo na jaderný pohon probíhaly nejen v USA, ale i v SSSR. Týmy jaderných inženýrů se od roku 1955 snažil přestavět...
Tyto vlaky ale Rusko na základě smlouvy START-2 v roce 2005 zlikvidovalo a v roce 2016 Rusko oznámilo vývoj nového jaderného vlaku s označením Barguzin. Měl být k dispozici okolo roku 2020, zatím ale nebylo potvrzeno, že Rusko takový vlak provozuje.
Stejně tedy může skončit i projekt Varhany, kde pro jistotu žádný termín uvedení do provozu nebyl zveřejněn.
Zdroj: svpressa.ru, TASS
Tagy