Projekt Varhany - ruský vlak nacpaný až po okraj hypersonickými zbraněmi

Projekt Varhany - ruský vlak nacpaný až po okraj hypersonickými zbraněmi
Autor fotografie: Pixabay, Free for commercial use|Popisek: Ilustrační fotografie
23 / 09 / 2023, 11:00

Na ruských webech a sociálních sítích se objevila informace o projektu „Varhany“. Rusko řeší, jakým způsobem zajistit bezpečné místo startu raket a mimo odpalu z moře, se při velikosti Ruska nabízí i možnost odpalu z železničních vagónů.

Vlak podle agentury TASS nevyžaduje žádnou přehnanou aktivní nebo pasivní ochranu a před nepřítelem zmizí v tisících kilometrů železničních tratí Ruska. Pohyb tohoto vlaku bude obtížné zjistit a pak ho identifikovat, což se rozhodně nedá říct o pohybu ruských lodí, ponorek nebo strategických bombardérů.

Tento vlakový nosič raket se skládá ze standardních vagónů, na kterých jsou umístěny speciální kontejnery vyvinuté společností Morinformsystem-Agat, které budou obsahovat raketové systémy jako je Kalibr, Zirkon nebo jiné.

Výhodou systému by měl být snadný a rychlý přesun těchto zbraní po obrovském území Ruska a možnost kombinace systémů výzbroje.

Podle výpočtů ruského webu Svobodný tisk by jeden vlak mohl obsahovat až 60-70 vlakových vozů, kdy přibližně šestina bude obsahovat řídící a velitelská stanoviště a zbytek bude po zuby vyzbrojen. Jeden kontejner může obsahovat až 4 rakety Kalibr a vlak tak může nést až 240 raket, což je více, než mohou nést všechny bombardéry Tu-160 ruského letectva nebo raketové křižníky Ruska.

Ale nejsou to jen rakety, o kterých se v projektu Varhany uvažuje. Mimo to je možné, aby nesl třeba sebevražedné drony Geran-2, kterých by vlak mohl nést až 500.

Myšlenka využití vlaků jako zbraní není v Rusku nová. V dobách studené války se o vývoj vlaku schopného odpálit balistické střely poté, co jsou základny zničeny prvním úderem protivníka pokoušel jak Sovětský svaz, tak USA. Zatímco v USA projekt do zdárného konce nebyl dotažen, na sovětských tratích se okolo roku 1991 pohybovalo 12 vlaků Moloděc, které nesly rakety s jadernými hlavicemi a staly se tak vedle jaderných ponorek dalším systémem schopným přežít jaderný úder nepřítele.

Tyto vlaky ale Rusko na základě smlouvy START-2 v roce 2005 zlikvidovalo a v roce 2016 Rusko oznámilo vývoj nového jaderného vlaku s označením Barguzin. Měl být k dispozici okolo roku 2020, zatím ale nebylo potvrzeno, že Rusko takový vlak provozuje.

Stejně tedy může skončit i projekt Varhany, kde pro jistotu žádný termín uvedení do provozu nebyl zveřejněn.

Zdroj: svpressa.ru, TASS

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.