,,Prokletý" Admiral Kuzněcov je po potopení suchého doku ve vážných problémech. Stojí za to Moskvě do něho ještě investovat?

,,Prokletý&quote; Admiral Kuzněcov je po potopení suchého doku ve vážných problémech. Stojí za to Moskvě do něho ještě investovat?
Popisek: Admiral Kuzněcov
02 / 03 / 2019, 10:00

Možná slovo prokletý je až příliš silné slovo, ale v posledních několika letech sužují jedinou ruskou letadlovou loď stále větší problémy. Budoucnost Kuzněcova je tak nejistá.

Jedinou ruskou letadlovou loď Admiral Kuzněcov trápí problémy. Na konci roku 2016 došlo při přistávání na letadlové lodi k havárii letounu Su-33, předtím se zřítil i stroj MiG-29K. Minulý rok došlo k další vážné nehodě, když se největší plovoucí suchý dok PD-50, kde se loď opravovala, úplně potopil. Přitom se zřítily dva 70tunové jeřáby, přičemž pád jednoho z nich poškodil vzletovou palubu letadlové lodi a při nehodě dokonce hrozilo potopení Kuzněcova. Na vzletové palubě vznikl zřícením jednoho jeřábu otvor zhruba 4x5 metrů, takže budou muset být v rámci oprav vynaloženy další finanční prostředky. Nepočítáme pak řadu technických problémů Kuzněcova včetně chronické nespolehlivosti pohonného systému, které plavidlo trápí. 

Nabízí se tak otázka, zda stojí za to Moskvě do své jediné letadlové lodi ještě masivně investovat vzhledem k potopení plovoucího suchého doku, který je pro uskutečnění generálních oprav klíčový. Tuto otázku si kladou kromě západních vojenských analytiků i ti ruští. Otázkou rovněž je, zda modernizace plavidla může být realizována hospodárně.

Rusko se zatím nicméně drží plánu na generální opravu plavidla v roce 2020, pro kterou se ale počítalo s funkčním a donedávna klíčovým suchým dokem. Možností, jak naložit s Kuzněcovem je však vzhledem k vážné havárii suchého doku více. Moskva se může pokusit o opravu klíčového suchého doku PD-50, ale to by bylo technicky i finančně náročné i vzhledem k faktu, že se zřítily oba jeřáby umístěné na každé straně doku. Opravy doku by kromě prodražení trvaly nejméně jeden a půl roku.

Další možností je pak zahájit generální opravy Kuzněcova s jiným suchým dokem, nicméně není jisté, jestli Rusko má adekvátní náhradu za potopený PD-50. Teoreticky by přicházel v úvahu suchý plovoucí dok PD-190, který se nachází ve městě Novorossijsk. Pokud však nebudou k dispozici ,,domácí prostředky", jedinou cestou k opravě a tedy i k možné záchraně Kuzněcova by bylo ho servisovat na cizím suchém doku.

Pak zbývá ještě jedna možnost - s Kuzněcovem již dále nepočítat a spoléhat se na nový ambiciózní Projekt 23000E. Ten má za cíl vybudovat během deseti let jadernou ,,superletadlovou" loď o předpokládaném výtlaku 100 000 tun za cenu přibližně 5,5 miliard dolarů. Ta je ovšem předpokládaná cena a vypadá to spíše na prodražení projektu na částku kolem 7,5 miliard dolarů. Tato nová loď s elektromagnetickými katapulty a nejnovějšími technologiemi by však případě úspěchu projektu mohla nahradit ,,prokletý" Admiral Kuzněcov.

Jakému řešení dá Moskva nakonec přednost?

 

Zdroj:nationalinterest.org

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace