Americká armáda v minulém měsíci oznámila, že koncem roku 2022 očekává první lety dvojice prototypů nového lehkého průzkumného a útočného vrtulníku. Ten úspěšnější má následně zaplnit mezeru vzniklou po vyřazení OH-58D Kiowa Warrior před pěti lety.
Nový vrtulník je vyvíjen v rámci programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) vycházející z iniciativy FVL (Future Vertical Lift), jež řeší obměnu většiny hlavních typů v americké armádě. Mezi ně patří střední víceúčelové UH-60 Black Hawk, bitevní AH-64 Apache a těžké dopravní CH-47 Chinook. Lehčí průzkumné vrtulníky pak mají s odstupem nahradit již zmínění OH-58D Kiowa Warrior, které v některých úkolech dosud zastupovaly AH-64 Apache a bezpilotní letouny MQ-1C Gray Eagle.
Program FARA přitom navazuje na současný program JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator), v rámci něhož jsou vyvíjeny technologické demonstrátory V-280 Valor a SB-1 Defiant. Programu se ovšem mohou i další společnosti včetně těch evropských, přičemž sama americká armáda údajně předpokládá do konce příštího roku předložení čtyř až šesti nabídek. V roce 2020 pak má rozhodnout, jaké dvě společnosti postaví prototypy.
psali jsme: Boeing zmodernizuje nizozemské transportní vrtulníky CH-47 Chinook do nejnovějšího modelu F
V úvahu připadají také někteří účastníci zrušeného programu AAS (Armed Aerial Scout), jež původně řešil náhradu za OH-58D Kiowa Warrior. A hovoří se také o zapojení evropských společností Airbus Helicopters s vrtulníkem Eurocopter X3, či Leonardo s konvertoplánem AW609.
Požadavky: Málo servisu a pilotovaný i bezpilotní režim
Mezi základními požadavky nemá chybět robustní konstrukce a stejně tak i co nejdelší doba mezi servisními prohlídkami. I když se hovoří jako o malém nebo lehčím vrtulníku, má mít stále velmi široké možnosti použití a dokázat přepravovat v případě potřeba až šestičlenný výsadek.
Zajímavé je, že vrtulník má mít možnost létat jak s dvoučlennou posádkou i v bezpilotním režimu (tedy ovládáním na dálku). V každém případě má využívat pokročilé počítačové systémy, které jsou někdy nepotvrzeně označovány za „umělou inteligenci“. Ty mají dokázat filtrovat a třídit informace z mnoha systémů, senzorů atd. a poskytovat je pilotovi, či operátorovi v přehledné podobě.
psali jsme: Nové vrtulníky Bell 412EPI pro filipínské letecké síly
Vrtulník má být také schopný operovat nad velkými aglomeracemi a budoucími „mega městy“, což bude nutně klást vysoké nároky na prvky varování a vlastní ochrany. Z hlediska vlastní výzbroje se předpokládá využití řízených střel krátkého dosahu a spekuluje se také nad využitím malých klouzavých pum.
Dosud nejasná koncepce
Dosud však není vůbec jasná konstrukce vrtulníku, jak už ukazují demonstrátory. Zatímco Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant využívá dvojice nad sebou umístěných protiběžných rotorů, Bell V-280 Valor je dokonce konvertoplánem (tedy startuje a přistává jako vrtulník, ale může létat jako letoun).
Ostatně s využitím dvojice rotorů a navíc také s jakýmisi částečně zapouzdřenými tlačnými vrtulemi počítal také dřívější projekt vrtulníku AVXOH-58D/AVX, jež se účastnil programu AAS. A také Sikorsky S-97 Raider s tlačnou vrtulí, jehož vývoj má stejné základy jako výše zmíněný SB-1 Defiant.
psali jsme: Sikorski a Boeing představily koncept nového útočného vrtulníku FLV
I přesto není vyloučeno, že by se mohl prosadit vrtulník s klasickou koncepcí. Oproti tomu Boeing AH-6S můžeme z výběru vzhledem k požadavku na výsadek šesti osob prakticky vyškrtnout.
První let v roce 2022 nebo 2023
První zkušení lety mají pro armádu podniknout prototypy už koncem roku 2022 nebo začátkem roku 2023 a podle současných plánů má být už o rok později jasné, jaký nakonec vybere. I když prozatím není jisté, pro jaký počet se armáda rozhodne, málo to zřejmě nebude. Přeci jen využití helikoptéry bude široké nejen oproti dříve, či v té době provozovaným typům. První sériově vyrobené stroje by pak armáda měla převzít snad před rokem 2030.
Autor: Michal Polák
Tagy