První let B-52 s hypersonickou střelou AGM-183A

První let B-52 s hypersonickou střelou AGM-183A
03 / 07 / 2019, 14:30

12. června provedlo americké letectvo první kvalifikační zkoušku s hypersonickou střelou AGM-183A ARRW. Během ní ještě nedošlo ještě k vypuštění, ale ověření aerodynamického chování a vibrací během zavěšení pod křídlo bombardéru B-52H Stratofortress.

Ke zkoušce byl použit bombardér B-52H ze 419th Flight Test Squadron na Edwardsově letecké základně. Samotná střela vzhledem k povaze letu nenesla bojovou hlavici. Přesto se jednalo o velmi důležitý test, protože konstruktéři jím získali cenná data ohledně chování střely zavěšené na nosníku pod křídlem.

Hypersonická střela AGM-183A ARRW

Střela AGM-183A ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon) je vybavena raketovým motorem k urychlení. Po dosažení hypersonické rychlosti tedy už nedisponuje dalším pohonem. Předpokládá se proto, že bude dosahovat podstatně větší rychlosti, než 5 Machů, odkdy tělesa označujeme jako hypersonická. Maximální rychlost, dolet ani jakékoliv další údaje však z pochopitelných důvodů nejsou známé.

Zdá se se, že pro umístění střely AGM-183A pod křídlo byl využit upravený nosník ICP (Improved Common Pylon), u něhož se udává jako maximální zatížení 4 536 kg. Hmotnost střely by se tedy měla pohybovat někde kolem této hodnoty, případně o něco větší. Dalším spekulacím nahrává zájem letectva o nový těžký nosník HRC (Heavy Release Capability) pro B-52, jenž by mohl hypoteticky umožnit nést na místo předpokládaných dvou hned čtveřici hypersonických střel.

Další výzbroj pro B-52

Ostatně umístění střely na B-52 zřejmě není náhodné. Americké letectvo předpokládá, že právě tento bombardér zůstane ve výzbroji po boku novějšího a v současné době vyvíjeného B-21 Raider. Oproti tomu bombardéry B-2A Spirit mají skončit do začátku a B-1B Lancer pak někdy do poloviny 30. let.

K B-52H bývá uváděno, že má nejširší spektrum zbraňových systémů ze všech letounů v americkém letectvu. Nést může celou řadu řízených i neřízených bomb, střel i námořní miny. K dispozici má i střely AGM-86B ALCM s doletem přes 2400 km a osazené jadernou hlavicí. Ty mají mít v budoucnu alespoň částečně nahrazeny stealth střelami LRSO (Long Range Stand Off Weapon). Krom toho se mají bombardéry konečně dočkat i nových motorů i radiolokátoru.

Co se týče střely AGM-183A ARRW, mají další pozemní i letové zkoušky pokračovat další tři roky. Počáteční operační způsobilosti by mělo být dosaženo už v roce 2022. Rychlý časový harmonogram je možný díky povolení od Kongresu vytvářet bez zbytečných odkladů potřebné prototypy.

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace