První let záchranné helikoptéry HH-60W pro americké letectvo

02. 06. 201909:00
První let záchranné helikoptéry HH-60W pro americké letectvo

17. května poprvé vzlétl nový vrtulník HH-60W určený k bojovému vyhledávání a záchraně osob. Letectvo s nimi má v plánu nahradit zastaralé HH-60G Pave Hawk, kterým končí životnost.

K prvnímu vzletu došlo ze zázemí výrobce West Palm Beach na Floridě. Během 1 hodiny a 20 minut piloti vyzkoušeli ovládání ve visu, let nízkou rychlostí i přelet nad letištěm. K dalším zkušebním letům mají být v následujících měsících k dispozici čtyři stroje. V září by se potom mělo rozhodnout o zahájení sériové výroby. Ta vzhledem ke specifikacím nebude vůbec jednoduchá.

                                  

HH-60W bude opět sloužit především k bojovému vyhledávání a záchraně – typicky k přesunu ohrožených osob nebo záchraně sestřelených pilotů. V mnoha případech tak budou na své palubě dopravovat i příslušníky speciálních jednotek, které nyní využívají sice starších, ale v některých ohledech nadstandardně vybavených HH-60G a především MH-60G Pave Hawk. Krom toho ale budou moci být vrtulníky využity i při přepravě zraněných, při přírodních katastrofách atd.

Technicky vzato vychází nové HH-60W z UH-60M Black Hawk. Pohon tedy zajišťuje dvojice motorů T700-GE-701D o výkonu po 1 447 kW. Kvůli kritériím na větší dolet budou všechny nové záchranné vrtulníky vybaveny většími nádržemi, které navýší bojový rádius na nějakých 315 km. Právě kvůli doletu dostal Pave Hawk II opět tankovací nástavec a navíc i větší rotor, jenž jednak zvyšuje vytrvalost a za druhé stabilitu ve visu. Vedle toho došlo také ke zvětšení přepravního prostoru i zpevnění konstrukce.

Na výši budou vrtulníky HH-60W především v avionice a systémech, které mají zajistit přežití nad nepřátelským územím, a to i když dojde na střet s nepřítelem. Z toho důvodu ve výbavě nechybí celá řada senzorů a výstražných systémů samozřejmě spojených s výmetnicí klamných cílů. Hned několik datalinků k tomu bude zajišťovat obousměrný a to i vysokorychlostní satelitní přenos. Díky tomu bude moci posádka využívat dat z dronů a družic. A na druhou stranu přenášet obraz z předního elektro-optického pouzdra ať už velitelství nebo vzdušným prostředkům, které budou moci posádce vrtulníku, či blízké jednotce na zemi poskytovat vzdušnou palebnou podporu.

Vrtulníky HH-60G Pave Hawk, které budou nahrazeny HH-60W, jsou v provozu už od 80. let a zejména za posledních osmnáct let za sebou mají poměrně intenzivní nasazení. Ze zhruba stovky zbývajících strojů má létat už jen menší část. Většina z nich už letos dosáhne na maximální životnost draku 7 000 letových hodin. Je tedy velkou otázkou, jakým způsobem bude situace řešena.

hh60

                                  HH-60G během cvičné záchrany pilota během cvičení Red Flag na Aljašce

 

Americké velitelství pro vzdušný boj ACC (Air Combat Command) oznámilo záměr najít náhradu za vrtulníky HH-60G už v roce 1999. Po protestech účastníků soutěže a politikaření nakonec došlo k anulování programu. Novou žádost pak podalo letectvo až v roce 2012. O dva roky později vybralo HH-60W Pave Hawk II od společnosti Sikorsky (nyní součást Lockheed Martinu) a objednalo prvních 9 vrtulníků s předpokladem pořízení celkových 112. Jedna z jednotek, konkrétně 83d Expeditionary Rescue Squadron přesto už v roce 2017 přešla na větší typ CH-47 Chinook. Celkově by tak nakonec mohlo dojít nejen k plnému nahrazení ale dokonce i navýšení počtů vrtulníků k bojovému vyhledávání, záchraně a evakuaci osob.

Staré HH-60G Pave Hawk nicméně budou muset ještě nějakou dobu ve výzbroji vydržet. Dosažení počátečních operačních schopností nových HH-60W Pave Hawk II se totiž očekává až v roce 2021 a sériová výroba pak má běžet až do roku 2029.

 

Autor: Michal Polák

Tagy