První plně automatické Kosatky dodány U. S. Navy. Jedná se o nejlepší ponorné AUV na světě

První plně automatické Kosatky dodány U. S. Navy. Jedná se o nejlepší ponorné AUV na světě
Autor fotografie: The Boeing Company / Public domain|Popisek: Předání ponorky Orca námořnictvu USA (ponorka v pozadí))
22 / 12 / 2023, 06:00

Ve středu 20. prosince předala společnost The Boeing Company první model nové ponorky XLUUV Orca americkému námořnictvu. Podle výrobce by se mělo jednat o nejschopnější a nejpokročilejší AUV na světě.

Původní dodání sice bylo očekáváno již v červnu 2022, ale i přes prodlevy představuje ponorka XLUUV špičkový stroj, který plně splňuje původní zadání amerického námořnictva. Podmořské plavidlo bylo, pravděpodobně kvůli své barvě, tvaru a schopnostem pojmenováno jako Orca, tedy kosatka. Ponorka bude americkým námořnictvem používána především pro špionážní a průzkumné mise, povrchový i elektronický boj a hledání min. 

XLUUV Orca je bezpilotní ponorkou, která je plně autonomní. Celý stroj je proto možné ovládat na dálku z domovské základny mimo její operační oblast. Bez použití jakýchkoliv podpůrných lodí je také Orca schopná sama vyplout, operovat v daném prostoru, umístit zde potřebné nálože či zařízení a opět se navrátit. Nepotřebuje proto personál, který by byl přímo v ponorce a ovládal ji. Na vzdálenost tak operátoři amerického námořnictvabudou mít možnost ovládat podtlak ponorky, ukotví ji na mořské dno nebo budou schopni jejího vyvažování. 

Ponorka Orca

Stroj je navigován skrze Kalmanovu filtrovanou inerciální jednotku. Speciální FLS sonar navíc chrání ponorku před překážkami na mořském dně. Komunikace mezi XLUUV a operátory je šifrovaná a ponorka je kromě své vlastní navigace vybavena také systémem GPS pro řízení pohybu u mořského povrchu. Bez munice je Orca dlouhá 15,5 m a se zbraněmi je o 10,5 m delší. Ponorka je schopná nést nálož do maximální hmotnosti 8t. 

 

Kostaka plní autonomní mise přesahující 10 000 km

Orca je poháněna hybridním motorem složeným z dieselové jednotky a lithiovo-iontové baterie. Ta napájí ponorku, když je ponořená a dieselové generátory zase dobíjejí baterii při vynoření. Hybridní dobíjecí napájení umožňuje plavidlu XLUUV samostatnou plavbu po několik měsíců. Maximální rychlost ponorky je 8 uzlů, což je přibližně 14,8 km/h. Běžná provozní rychlost se však odhaduje na 3 uzly, tedy asi 5,6 km/h. 

 

Podle vyjádření firmy Boeing stálo za vývojem 50 let zkušeností s výrobou a provozem podmořských plavidel. Mezi největší přednosti nové ponorky patří především velká vzdálenost, kterou je stroj schopen překonat. Maximální dosah ponorky je totiž 10 500 km. Orca je proto plavidelem speciálně sestrojeným pro dlouhé a obtížné mise. Podle Boeingu je model XLUUV právě tou ponorkou, která umožní USA dosáhnout při případném střetu bezproblémového podmořského vítězství.

V roce 2012 byl spuštěn vývoj modelu XLUUV a v březnu roku 2016 byl představen pitolní koncept Echo Voyager. Ten začal být testován v září 2017. Při nich prošel přibližně 10 000 hodin provozu a urazil tisíce námořních mílí. Námořnictvo USA se po celou dobu spolupodílelo na vývoji plavidla a především jeho testování.

V únoru 2019 dostal Boeing od amerického námořnictva již přímou objednávku na stavbu, testování a dodávku čtyř kusů nové ponorky. Vývoj prototypu a jeho dodání nakonec americké námořnictvo podle informací Naval Technology stálo přibližně 274 milionů USD. Model je také navržen tak, aby byla v budoucí době možná jeho případná modifikace a modernizace podle potřebných požadavků.

 

Tagy článku