Autor fotografie: AMZ-Kutno / Public domain|Popisek: Polský obrněný průzkumný transportér Kleszcz
Polské ministerstvo obrany na konci února ohlásilo začátek výroby dlouho očekávaného průzkumného transportéru Kleszcz (Bóbr-3). Ten nahradí sovětská vozidla BRDM-2, která dosud stále používá ruská armáda.
Ve středu 28. února 2024 podepsal polský ministr národní obrany Władysław Kosiniak-Kamysz se společností AMZ-Kutno vyrábějící speciální karoserii automobilů kontrakt na dodávku 286 kusů lehkých obrněných průzkumných transportérů Kleszcz (lze přeložit jako „Klíště”). Částka, za kterou budou vozidla pořízena, zatím nebyla uvedena. Uzavření smlouvy předcházel desetiletý vývoj stroje, původně označeného jako Bóbr-3, který u polské společnosti AMZ-Kutno iniciovala vláda. Vozidlo bylo podrobeno vojenským zkouškám teprve v roce 2020.
Kontrakt na výrobu vozidel Kleszcz je částí polské strategie modernizace svého armádního vybavení a současně má za cíl podpořit lokální zbrojařský průmysl. Vozidla by měla být dokončena a připravena pro použití v případném konfliktu již mezi roky 2025 - 2035 a následně by měla sloužit především pro průzkumné mise na bojišti. Za tímto účelem jsou vybavena pancířem odolným proti minám v minimálním standardu úrovně STANAG 2 dle NATO. Díky možnému přídavnému pancéřování by mohlo vozidlo splňovat také kritéria úrovně STANAG 3. Mělo by tak dostatečně ochránit pětičlennou posádku vozidla.
Vozidlo a jeho posádka navíc v bezpečí také kvůli integrovanému systému varování před laserovou detekcí a odpalovačem kouřových granátů. Kleszcz na kolovém podvozku 4x4 je vybaven naftovým motorem o výkonu přibližně 243 kW, který dokáže přibližně 14 tunový kolos na zpevněné cestě přivést k maximální rychlosti 100 km/h. Vozidlo je multifunkční a je schopné překonávat vodní toky broděním i plaváním. Na vůz bude pravděpodobně možné připojit také dálkově ovládané zatím blíže nespecifikované zbraňové systémy.
Transportéry Kleszcz nahradí stará sovětská vozidla BRDM-2 z 60. let minulého století, která již nesplňují požadavky moderního bojiště. Obojživelné vozidlo je proti případným hrozbám vybaveno kulomety ráže 14,5 mm a 7,62 mm a jeho hmotnost při porovnání s transportérem Kleszcz je poloviční. Výkon motoru Gaz-41 je 104,4 kW, tedy výrazně menší než u polského Klíštěte, a vozidlo se může na silnici pohybovat rychlostí 100 km/h. Ruská armáda má modernizovanou verzi tohoto transportéru stále ve svém arzenálu. O BRDM-2 na ukrajinské frontě se můžete dočíst v tomto textu.
Také Slovensko podobně jako Polsko plánuje vyzbrojit svou armádu novými obrněnými vozidly, a proto již v roce 2022 podepsalo se švédskou společností Patria smlouvu na dodávku 76 kusů obrněných transportérů 8x8 AMVXP. Nejedná se tak o průzkumná vozidla, jako v případě Polska, ale taktické ozbrojené bojové transportéry. První kusy vozidel obdržela slovenská armáda již na podzim roku 2023 a v průběhu února 2024 došlo k přesunu jejich výroby přímo na Slovensko. Zde jej na základě švédské technologie provádí slovenská společnost CSM Industry. Více o dodávce AMVXP a jejich technologii se můžete dočíst v tomto textu.