První projekt agentury AMOS - nabídka vozidel Pandur II slovenským ozbrojeným silám

První projekt agentury AMOS - nabídka vozidel Pandur II slovenským ozbrojeným silám
Autor: Pandur II 8x8|Popisek: Adam Hauner (CC BY-SA 4.0)
05 / 01 / 2022, 13:00

Do slovenské zakázky na nákup 76 a potenciálně v budoucnu dalších více než 400 osmikolových bojových obrněných vozidel promluví s podporou Ministerstva obrany České republiky a Agentury pro mezivládní obrannou spolupráci (AMOS) společnost Tatra Defence Vehicle ze skupiny Czechoslovak Group, která slovenským ozbrojeným silám nabídne obrněnce Pandur II. Slovenská vláda chce novou výzbroj pro své ozbrojené síly nakoupit formou mezivládní dohody a vyhodnocení nabídek má být skončeno do konce března 2022. Kromě ceny a technických specifikací bude mít pro výsledek, tak jako v podobných zakázkách u nás, význam míra zapojení slovenského obranného průmyslu - a i v tomto ohledu má CSG, která již na Slovensku stabilně působí, rozhodně co nabídnout.

"V tuto chvíli mohu upřesnit, že nabídka České republiky obsahuje zapojení společnosti Tatra Defence Vehicle (dceřiná společnost CSG) a obsahuje vozidlo Pandur II, včetně zásadního zapojení slovenského obranného průmyslu. Česká republika patří mezi jednu z mála zemí, která produkuje platformy kolových obrněných vozidel 8x8 a umí vyvíjet a nabízet modulární varianty, jejichž uživatelem je také Armáda ČR," uvedla pro ČTK Jana Zechmeisterová z tiskového oddělení Ministerstvy obrany ČR.

Agentura AMOS vznikla začátkem roku 2021 a jejím úkolem je podpora prodeje vojenského materiálu na mezivládní úrovni. Zajišťuje vládní zprostředkování dohody zastřešené zárukami za technickou kvalitu zboží (poskytovanými národní certifikační autoritou – státním podnikem Vojenský technický ústav) a mezivládní dohodou o vojensko-technické spolupráci. Nabídka vozidel Pandur II vládě Slovenské republiky je prvním projektem.

"Vysoce si vážíme toho, že můžeme kooperovat na prvním projektu, kdy ČR dává jinému státu nabídku strategické obranné technologie v režimu G2G (mezivládní spolupráce), který mimo jiné splňuje požadavek na dlouhodobou spolupráci za účelem zajištění společného bezpečnostního prostoru v rámci bezpečnostní politiky EU," řekl mluvčí skupiny CSG Andrej Čírtek.

Společnosti skupiny CSG na Slovensku působí dlouhodobě, kromě MSM Holding například Tatra Defence Slovakia v Trenčíně vyrábí podvozky 8x8 pro vozy Tatra. Kromě bojových obrněných vozidel potřebuje slovenská armáda také nové nákladní vozy, a tradičně a podobně jako armáda česká dlouhodobě spoléhá především právě na značku Tatra.

Nákup osmikolových bojových obrněných vozidel se dosud Slovensku nedařil. V roce 2017 zvítězila finská společnost Patria se svým AMV 8x8. Tendr byl ovšem s nástupem nového ministra obrany Jaroslava Nadě v roce 2020 pozastaven pro netransparentnost. Již při prvním pokusu byly porovnávány nabídky vozidel Piranha (původně švýcarský MOWAG), KTO Rosomak (polská varianta finské Patrie), Stryker (GDLS) a Pandur Corsac (představený v Bratislavě na IDEB 2016 společnostmi MSM Martin, EVPÚ a Konštrukta Defence; jde o Pandur II s bezosádkovou věží Turra 30 slovenské konstrukce). V aktuální zakázce poslaly nabídky kromě České republiky také Finsko (Patria AMV), Rumunsko (společnost GDELS vyrábí ve spolupráci s rumunským průmyslem vozidla Piranha V 8x8), Španělsko (GDELS tu ve společném podniku s dalšími třemi společnostmi vyrábí vozidlo VCR Dragón, které vychází z Piranha V) a Spojené státy.

V první fázi, kdy Slovensko poptává 76 vozidel, jde o zakázku v hodnotě 8,25 miliardy korun.

Zdroj: ČTK, MO SR, armyrecognition.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace