Čínské zemědělství ohroženo, Putin vykupuje komponenty do dronů

Čínské zemědělství ohroženo, Putin vykupuje komponenty do dronů
Autor fotografie: Air Force Command of Ukrainian Armed Forces / Wikimedia Commons / CC BY|Popisek: Zničená Ch-101
06 / 01 / 2025, 08:15

Kvantitativní množství UAV na Ukrajině přináší velké technologické pokroky, ale také nutnost obou válčících stran improvizovat. Íránský HESA Šáhid-136 sám o sobě není příliš přesný a když dojdou komponenty, je zle. Musí pomoci AliExpress.

HESA Šáhid-136 je potulující se munice, chcete-li sebevražedný dron. Vyrábí ho Iran Aircraft Manufacturing Industrial Company (HESA), která je dceřinou společností Iran Aviation Industries Organization (IAIO), státní letecké společnosti kontrolované íránským ministerstvem obrany a logistiky ozbrojených sil. Rusům je poskytován od roku 2022. Putin jednak dostal podle Institutu pro vědu a mezinárodní bezpečnost minimálně šest tisíc techto UAV, ale především získal licenci na jejich výrobu a z ní vychází masově vyráběné drony Geran-2 a Lancet. Ty jsou kvalitnější. 

Čínský AliExpress nutností pro drony Šáhid-136, Geran-2 a Lancet

 

Jenže v poslední době Ukrajinci vypozorovali horší ovladatelnost ruských dronů obecně a nepochybně to má souvislost s nedostatkem kvalitních komponentů. Slovo kvalitní je velmi relativní. HESA Šáhid-136 je sám o sobě dost pomalý a hlučný dron. Právě podle ISIS jich pronikne ukrajinskou protivzdušnou obranou v průměru maximálně čtrnáct procent. Ale vzhledem k tomu, že UAV váží 200 kilogramů a hlavice sama má podle Army Technology 40 kilogramů nebo podle německé Wikipedie 60 kilogramů, dokáže napáchat i tak velké škody. Dolet by měl činit až 2 000 kilometrů, nepochybně pravda pro velké vzdálenosti k potenciálním cílům Íránu, a rychlost by měla být jen něco přes 200 kilometrů za hodinu. 

Zajímavé je, jak se postupně zvyšuje počet UAV v jednom útoku. V roce 2023 činil průměr použitých Šáhidů-136 na jeden útok 14 letounů. V roce 2024 se číslo zvýšilo na 21 UAV. S tím souvisí celá řada věcí. Jednak velmi vysoké nároky na množství komponentů a také neustálý vývoj použití dronů včetně technologických posunů. Aktuálně je na obou stranách konfliktu na Ukrajině v módě navádění optickým kabelem. To zjevně ukazuje na vysoké rozšíření rušících systémů, které již překonaly původně nasazované FPV drony i potulující se munici. 

Putin se ovšem na FPV drony, narozdíl od Ukrajinců, nikdy příliš nespoléhal. Obránci vyrábějí UAV v ohromném množství v malých manufakturách i s pomocí čínských komponentů. Kreml soustředí výrobu klasicky ve velkých podnicích. Šáhid-136 je obvykle vybaven podle Defence Express íránskou navigací CRPA nebo ruským navigačním modulem Kometa-M. Jenomže podle WPtech se v posledních analýzách spadlých UAV objevily zemědělské komponenty z Číny. Tedy skutečně z AliExpressu. Jasně to ukazuje na nedostatek ruských a íránských dílů, ale také snahu snižovat náklady. 

Zničený Šáhid-136

Putin ohrožuje čínské zemědělce, nebudou mít drony

 

Čínské zemědělské moduly jsou poměrně snadno k rozeznání. Skládají se z osmi antén, které jsou instalovány v kruhu. Údajně by dokonce měly být odolnější proti ukrajinským rušičkám. Předchozí moduly měly antény v řadě. Zajímavé je, že Geran-2, Lancet i Šáhid-136 zřejmě Rusové začínají vázat na střely s plochou dráhou letu Ch-101. Ty jsou sice samy o sobě také dost nepřesné, narozdíl od Lancetů, ale drony v podstatě vyruší protivzdušnou obranu a Ch-101 má snadnější cestu k cíli. V každém případě důsledek je ten, že spotřeba UAV je obrovská. Pochopitelně na obou stranách konfliktu. 

Přirozeně zemědělský navigační systém není určený pro vojenské účely. Navíc čínský výrobek nepůjde propojit s ruským satelitním naváděním Glonass, pokud by tedy Rusové chtěli. Ale k požadovaným účelům zřejmě stačí v situaci, kdy rozhoduje kvantita a ne kvalita. Šáhid-136 je zřejmě navíc upravený k mapování ukrajinské protivzdušné obrany. Přesto je v poslední době patrné zhoršení kvality ruských dronů. Zemědělský naváděcí systém z Číny tomu nepochybně přispívá. Je to protiváha k modernímu navádění optickým kabelem. V každém případě při Rusy požadovaném množství komponentů na tisíce UAV, nepochybně bude tato navigace i na Lancetech a Geranech, se čínští zemědělci mohou začít bát.

 

Tagy článku

-->