Raptory dostanou modernizační balíček

Raptory dostanou modernizační balíček
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: F-22
09 / 11 / 2021, 14:00

Společnost Lockheed Martin provede modernizaci letounů F-22.

Americké letouny F-22 čeká modernizační proces, který bude mít na starost výrobce stroje Lockheed Martin. Modernizační balíček, jenž bude realizován v rámci programu ARES (Advanced Raptor Enhancement and Sustainment), má hodnotu necelých 11 miliard dolarů. Práce na upgradu bude probíhat v texaském Fort Worthu a podle plánu skončí v říjnu 2031, uvedl server Defense News.

Modernizace, která bude následovat poté, co byl dokončen program strukturálních oprav stíhače, přinese stroji nová vylepšení hardwarových komponent, řídích systémů a dalších součástí letounu. S modernizací je spojena i otázka budoucího vyřazování tohoto osvědčeného stroje a provázání tohoto procesu s nástupem nového programu Next Generation Air Dominance (NGAD), v jehož rámci má vzniknout nový stíhač 6. generace nahrazující F-22.

Vysocí představitelé USAF již dříve uvedli, že předpokládají začátek procesu vyřazování strojů F-22 kolem roku 2030, nicméně vzhledem ktomu, že již výše zmíněná modernizace má skončit v roce 2031, tak se zřejmě celý proces zbrzdí, resp. opozdí a F-22 ještě nějakou dobu ve výzbroji USAF tedy vydrží. Tak jako tak bude F-22 kolem roku 2030 na hraně své předpokládané životnosti a USAF se chce preferenčně soustředit na program letoun, který vznikne v programu NGAD, dále na F-35 a F-15EX.

Zajímavé potom je, že USAF počítá i se starším, dnes již legendárním letounem F-16. Ten může vydržet s podpůrnými modernizačními balíčky prodlužováním životnosti podle vojenských expertů až do šesté dekády nebo i později.

O F-22 bylo hlasitě slyšet v roce 2020 v souvislosti se zbraňovým upgradem a osazením novými vylepšenými variantami raket AIM-9X a AIM 120-D. Vylepšená varianta střely AIM 120-D přinese upgrady týkající se dosahu útoku, navigace GPS, manévrovatelnosti střely. Má rovněž vylepšené navádění. Upgradovaná střela AIM-9X Block II pak bude mít větší dosah a daleko větší oblast, v níž se pohybuje cíl, na nějž lze raketu vypálit. Změn doznala i elektronika i rozbuška rakety.

Co se týče raketové výzbroje, ta může být instalována prakticky na všechny typy letounů, stíhači počínaje a drobnými letouny typu Piper konče. Schopnosti Raptorů jsou jinde, než co lze instalovat na podvěsy na křídlech nebo interních odpalovacích zařízeních. Jak již bylo uvedeno výše, USA nikdy nenabídly Raptor ani nejvýznamnějším spojencům v krizových regionech, což není případ F-35.

F-22 je osvědčený stroj s nespornými kvalitami a schopnostmi stealth, který je nástupcem stroje F-15 Eagle. F-22 byl vyvíjen primárně k získání vzdušné nadvlády, může být ale použit i k elektronickému boji, špionážním misím a dalším ůkolům. Efektivitu v boji a jeho schopnosti stále oceňují vojenští experti.

Na druhé straně je třeba přiznat, že F-22 má stále potenciál rozvoje, kdy například oba stroje z minulého století, tedy F-16 a F-15 ve všech variantách již naráží na své konstrukční hranice a nejsou v kategorii stealth. Mohou tedy plnit úkoly i na moderním bojišti, ale jiným způsobem, než F-22. Zároveň je nutno vzít v úvahu, že USA jsou ochotny exportovat F-35, ale nikdy nejednaly o prodeji F-22, jejichž technologie jsou specifické.

 

Zdroj: Defense News

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace