Řecké Mirage 2000 mají být modernizovány

Řecké Mirage 2000 mají být modernizovány
Autor: stefg74 (CC BY 2.0)
10 / 02 / 2020, 10:00

Řecko podle některých zpráv potvrdilo modernizační a zároveň servisní balíček pro své letouny Mirage 2000. Ve výzbroji tak ještě nějakou dobu zůstanou. Dosud není jisté, jaký dopad takový krok případně bude mít na pořízení zcela nového typu stíhacího letounu.

Bohužel k modernizaci není známo příliš podrobností. Leccos však můžeme usuzovat z provozovaných verzí letounu. Řecko dosud provozuje asi osmnáct Mirage 2000EGM, což jsou v podstatě v 90. létech modernizované původně dodané letouny. Dále pak disponuje dvaceti čtyřmi letouny Mirage 2000-5 Mk2, které pocházejí jednak z modernizace Mirage 2000-5 a jiné z další dodávky.

Právě Mirage 2000-5 by podle některých zdrojů měly projít modernizací, jiné naopak nedělají rozdíl a informují obecně o všech Mirage 2000. V každém případě dohoda měla být uzavřena se společností Dassault Aviation (jakožto hlavní kontraktor pro Mirage 2000) a účastníky jsou také Thales (radar, avionika atd.) a Safran (výrobce pohonných jednotek). Obsahem má být modernizace a údržba avioniky a motorů v dalších sedmi letech za údajných 260 milionů eur.

Mirage 2000EGM je tedy nejstarší verzí letounu v rámci řeckého letectva. Je výsledkem projektu „Talos“, v rámci něhož tehdejší Mirage 2000C dostaly modernizovaný radarový set RDM-3 a i v důsledku toho schopnost nést střely vzduch-vzduch středního dosahu Super-530D a protilodní střely AM39 Exocet Block II. Taktéž Mirage 2005, potažmo 2000-5 Mark 2 představují první velký upgrade Mirage 2000C. Kokpitu už dominuje několik velkých multifunkčních displejů a samozřejmostí je podpora celého spektra protizemní munice i vylepšení týkající se té protivzdušné.

Řecké letectvo aktuálně provozuje krom Mirage 2000 francouzské výroby více než sto padesát F-16C/D v různých modernizacíh - (Block 30/50/52+/52+advanced). Osmdesát pět z nich prochází a má projít modernizací společností LM & H.A.I. na verzi označovanou jako Viper.  Vedle nich ve výzbroji zůstává ještě více než na tři desítky stíhacích letounů McDonnell-Douglas F-4 Phantom II (F-4E PI 2000).

Krom modernizací mělo Řecko ještě v dubnu minulého roku zájem o zcela nový typ stíhacího letounu. V té souvislosti dokonce řecký ministr obrany Evangelos Apostolakis nadhodil možnost pořízení F-35, přičemž možnost takového obchodu zmiňoval i Mathias Winter, šéf kanceláře pro letouny F-35 v Pentagonu. Problémem nicméně mohou být v tomto případě příliš vysoké náklady v souvislosti s otázkou, zda by Řekové vůbec byli schopni si je dovolit a zaplatit v nějakém rozumném časovém období.

Další otázkou také zůstává, zda domluvená modernizace letounů Mirage 2000 defacto neznamená posun reálného pořízení dalšího nového typu. Přeci jen provádět úpravy na dvou typech víceúčelových stíhacích letounech a zároveň pořizování třetího typu v krátkodobém horizontu může být diskutabilní. Toto by znamenalo posílení leteckých sil Řecka - modernizace a nákup, což by nezůstalo bez reakce Turecka. Zde je však nutno vzít v úvahu vojenskou a ekonomickou sílu Turecka a schopnost Řecka mu konkurovat.

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace