Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: B-52G
Pentagon se rozhodl k zásadní přestavbě bombardovacího letectva. Zachová B-52 Stratofortress, zavádí B-21 Raider a vyřadí B-1 Lancer a B-2 Spirit. Rozhodnutí je celkem logické. I když B-52 pochází konstrukčně z padesátých let, zatím nemá na nebi konkurenci, kdežto B-1, B-2 a B-21 se v mnohém překrývají.
Takže nejlogičtější je vyřadit nejstarší B-1 a s B-21 se překrývající B-2. Výrazně se tím sníží náklady na logistiku. Samozřejmě vstupní výdaje budou velké, ale v rámci komplexního životního cyklu se sníží. B-52, jak již bylo řečeno, nemá v nosnosti konkurenci. A to, že v současnosti je využívána verze B-52H, svědčí o potenciálu letounu.
Zatím nejsou k dispozici informace o vývoji bombardéru stejné kapacity jako B-52, pouze o prodloužení jeho využití a modernizačních programech. Nový B-21 Raider je v kategorii stealth, což limituje i jeho vnitřní úložnou schopnost a nosnost. B-52 je velkokapacitní klasický strategický bombardér bez stealth omezení.
Z daného plyne, že úkoly mezi B-21 a B-52 budou jednoznačně rozděleny. Oba bombardéry mohou nést jaderné zbraně či střely s plochou dráhou letu, ale B-21 je určen k prvotnímu průniku protivzdušnou obranou protivníka kdežto B-52 je určen, obzvláště ve skupině, k donesení většího počtu střel nebo masivnímu finálnímu úderu na cílovou oblast.
I toto je třeba důvod, proč Rusko využívá supersonické Tu-160 ale stále má ve výzbroji obstarožní vrtulové Tu-95. Vždy je něco za něco. Rychlost nebo stealth či nosnost.
USA se jednoznačně rozhodly pro prvotní údery, pokud, tak stealth bombardéry B-21 za doprovodu F-35 a následný úder, pokud, tak velkými nosiči B-52 za doprovodu F-15/16/18. B-52 mají možnost, jak pojmout střely s plochou dráhou letu, tak jaderné bomby nebo klasické bomby ve velkém počtu s různou náplní – tříštivotrhavé, protibetonové nebo zápalné.
A takovou kapacitu B-1/2/21 nemají. Takže kombinace B-52 a B-21 se jeví jako optimální řešení, k tomu musí být samozřejmě stanoven ochranný doprovod, což v současnosti jsou nejspíše, jak již bylo řečeno, F-35 Lightning II.
V bombardovacím letectvu zkrátka nelze vyrobit zcela univerzální letoun. Buď je stealth nebo má nosnost, a v tom případě je velký a má jasný radarový odraz. Takže kombinace systémů byla, je a bude nezbytná. A B-52 dlouhodobě, a tím je míněno DLOUHODOBĚ potvrzuje svoji funkčnost, proto je stále ve službě a modernizován.
Zdroj: boeing.com, defense.com