Rheinmetall na IDEB 2022: Konflikt na Ukrajině potvrdil koncept, který jsme pro LYNX zvažovali od začátku, říká Oliver Mittelsdorf

Rheinmetall na IDEB 2022: Konflikt na Ukrajině potvrdil koncept, který jsme pro LYNX zvažovali od začátku, říká Oliver Mittelsdorf
Autor: foto: redakce|Popisek: Oliver Mttelsdorf, viceprezident Rheinmetall AG
01 / 06 / 2022, 11:00

Během květnového bratislavského veletrhu IDEB 2022 prezentovala společnost Rheinmetall veřejnosti a potenciálním partnerům řadu svých produktů, mezi nimi na prvním místě pásové bojové vozidlo pěchoty LYNX KF41. Vozidlo vystavené ve venkovní expozici nabídlo, kromě všech zbraňových systémů včetně dálkově ovládané zbraňové stanice, také pohled na integraci malého dronu, resp. čtyř dronů Black Hornet 3 od norské společnost Teledyne. Viceprezidenta Rheinmetallu, pana Olivera Mittelsdorfa, jsme se mj. zeptali na stav výběrových řízení na pásová BVP probíhající v Austrálii a Spojených státech, a také na to, jak vnímá zkušenosti, které v oblasti nasazení bojových vozidel přináší válka na Ukrajině.

video: youtube

  • Jsme na IDEBu 2022 v Bratislavě s Oliverem Mittelsdorfem, viceprezidentem společnosti Rheinmetall. Dobrý den.

Dobrý den, Jakube, jak se daří?

  • Daří se, díky, jak se máte. Stojíme před vozidlem LYNX, jaké hlavní produkty a služby představujete slovenským ozbrojeným silám zde v Bratislavě?

Právě prezentujeme naši aktuální verzi vozidla LYNX KF41 v řekněme nejnovější a sériové výrobě nejbližší konfiguraci, která je k dispozici. Společně s věží LANCE, 30mm automatickým kanónem, jak vidíte za mnou, se dvěma řízenými střelami SPIKE. Ale také s dalšími aplikacemi, jako je dálkově ovládaná zbraňová stanice, a integrovali jsme již také malé UAV.

  • Jsou nějaké zásadní rozdíly v požadavcích mezi českým a slovenským tendrem na bojová vozidla pěchoty?

Neoznačil bych je za zásadní. V konečném důsledku jde o vybavení dvou mechanizovaných brigád. V detailech jsou samozřejmě rozdíly, ale celkově je to podobné.

  • Prožíváme teď těžkou dobu, ceny všech vstupů rostou, jak jsme se bavili před inteview, cena pro český tendr byla stanovena na 52 miliard korun před šesti lety. Ztěžuje to dnes vaši pozici?

Ne více než pozici kohokoli jiného. Myslím, že se musíme smířit se situací, jaká je teď. A musíme sledovat, jak se bude vyvíjet, a pak podle toho reagovat.

  • Říkal jste také, že toto konkrétní vozidlo se vrátilo z Austrálie, z jejich tendru, jak pokračuje australský tendr na BVP?

Myslím, že v tuto chvíli všichni čekají na rozhodnutí australské vlády. Během tohoto měsíce budou volby, takže proto očekáváme rozhodnutí do konce roku. Určitě.

  • A LYNX se účastní také tendru ve Spojených státech na Optionally Manned Fighting Vehicle, jaká je situace tam?

Momentálně tam sedí několik lidí z mého týmu a pracují na tom s našimi kolegy z USA. Nyní bojujeme o další fázi tohoto tendru. A jdeme do toho samozřejmě sebevědomě. S Američany je to vždycky výzva, protože tam se opravdu bavíme o velkých číslech.

  • Naposledy jsme spolu mluvili, myslím, že to bylo během Dnů NATO v Ostravě, a vy jste řekl, že maďarská výroba už v té době běžela. Víme tedy, že Maďaři si LYNX pořídili, jsou nějací další potenciální zákazníci ve světě, kteří mají o vozidlo zájem?

V tuto chvíli jsme poměrně aktivní tady v Evropě, vzhledem ke geopolitické situaci je to momentálně horké místo, proto jednáme s Itálií, s Řeckem, takže ano, zájemců je určitě více. Také z jiných zemí. A také to vypadá, že existuje silnější komunita států, které vnímají LYNX jako alternativu pro modernizaci svých BVP uprostřed jejich životního cyklu.

  • Jsme svědky smutné situace na Ukrajině, kde probíhá válka. Přináší to nějaké zvláštní zkušenosti z hlediska vojenských vozidel?

Naprosto. Když se podíváte na situaci na Ukrajině, tak jste mohli vidět, že logistika hraje skutečně velmi silnou roli. Ale také dobře vycvičené posádky a dobrá ochrana. Kromě všech ostatních věcí, jako je komunikace, sledovací zařízení, a tak dále a tak dále. Proto si myslím, že konflikt na Ukrajině nějakým způsobem potvrdil koncept, který jsme pro LYNX zvažovali od začátku, že ochrana je velmi důležitá schopnost, a to, co tam v současné době vidíme, je, že útoky shora a bezpilotní letouny, protitankové řízené střely, hrají obrovskou roli a jsou pro obrněné vozidlo hrozbou. A my jsme schopni tyto hrozby porážet již dnes.

  • Povídáme si odpoledne prvního dne tady na IDEBu v Bratislavě, jak se vám zatím líbí?

Velmi. Počasí nám přeje, produkt je tady, tým je motivovaný a zákazníci přicházejí, máme dnes zajímavé schůzky. Podepsali jsme dohodu s jedním z našich partnerů, Ray Service, lokalizujeme tady ve Slovenské republice značné množství peněz, takže jsem vlastně s tímto dnem velmi spokojen.

  • Mimochodem, kdy očekáváte rozhodnutí o slovenském tendru na pásová bojová vozidla pěchoty?

Předpokládám, že během následujících osmi týdnů.

  • Takže to přijde mnohem rychleji než české rozhodnutí.

A mnohem rychleji než australské rozhodnutí, s tím souhlasím. Ano, přijde to rychleji. Myslím, že tendrem na obrněná vozidla 8x8 Slováci dokázali, že to myslí vážně, že na to mají. Proto nepochybuji, jejich přístup nezpochybňuji, a těším se na to.


Na podrobnosti týkající se dronů Black Hornet 3 startujících z modulu instalovaného na věži LANCE, jsme se zeptali zástupce norské společnosti Teledyne Jense Aaleruda. Modul („hangár“) je přímo určen k montáži na vozidlo a umožňuje umístění a nabíjení čtyř dronů v odolném krytu na střeše věže a jejich ovládání vojáky z bezpečí interiéru vozidla.

Systém je ovládán pomocí obrazovky umístěné uvnitř vozidla, která zobrazuje provozní parametry dronu a obraz z jeho elektroopického senzoru, termokamery. V případě potřeby lze ovládat dva Black Hornety najednou, a to prostřednictvím rozdělené obrazovky. Black Hornet 3 se vyznačuje zejména tichým provozem, ve vzduchu vydrží 22 minut, může operovat do 2 km od vozidla do výšky 50 m – více není s ohledem na jeho velikost a citlivost kamery třeba. Veliteli vozidla poskytuje v reálném  čase informace, které mohou zásadním způsobem posílit jeho situační povědomí, odhaluje hrozby a je schopný také zaměřovat cíle pro zbraně bojového vozidla.

Podle Olivera Mittelsdorfa je to názorným příkladem, jak Rheinmetall dokáže využít nejlepších výsledků malých technologických společností, kterým poskytuje prostor a příležitost, a vzniká synergie, díky které získává finální produkt nové a ozbrojenými silami využitelné a žádané schopnosti.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace