foto: General Atomics / Public domain /MQ-9B SkyGuardian
HMS Queen Elizabeth a HMS Prince of Wales mají velkou potíž s protivzdušnou detekcí. Vrtulníky Merlin HM2 se Royal Navy jako AWACS neosvědčily a na scénu nastoupí něco, co hýbe světem.
Royal Navy byla nucená u své třídy letadlových lodí Queen Elizabeth k určitým kompromisům. Nosiče o výtlaku 65 000 tun nemají stejné možnosti jako americké letadlové lodi a jedním z nich je absence katapultů CATOBAR. Ty jsou schopné startovat i větší letadla, která nemají schopnost vertikálního startu jako používané F-35B. Britové od začátku věděli, že nebudou používat americké AWACS Grumman E-2D Advanced Hawkeye a zvolili vrtulníky Merlin HM2. Jenže ty se neosvědčily a Royal Navy hledá jiné řešení. A tím mají být bezpilotní vzdušné prostředky. Tak jako tak se jedná o řešení budoucnosti i pro americké námořnictvo.
HMS Queen Elizabeth a HMS Prince of Wales nemají kvalitní detekci
HMS Queen Elizabeth a HMS Prince of Wales vstoupili do služby podle WPtech v letech 2017 a 2019. Jedná se pochopitelně o velmi moderní plavidla, ale nutno podotknout, že v souvislosti s nárůstem používání dronů, aktuálně se hodně řeší střely s plochou dráhou letu a UAV Húsíů v Rudém moři, se včasná detekce stává alfou a omegou všeho. Royal Navy má na Merlin HM2 systém vzdušného dohledu a řízení Crowsnest. Merliny mají být podle The Defense Post připraveny jít do důchodu v roce 2029, tedy pouhých pět let po dosažení plné operační schopnosti. Royal Navy s vrtulníky není spokojená a navíc jich má k dispozici málo.
_conducts_flight_operations._(49122248696).jpg)
Nedoceněný AWACS
Mediálně nedoceněné systémy AWACS jsou v souvislosti nástupem celých rojů dronů zbraní budoucnosti. Pozemní i námořní protivzdušné radary mají svou omezenost dosahu. Především ty pozemní jsou pravidelně limitovány horizontem. Nasazení systémů včasné výstrahy je samozřejmostí obzvlášť, když detekční a sledovací dosah špičkových AESA radarů může činit až nižší stovky kilometrů. Američané díky katapultům CATOBAR na svých nosičích pravidelně používají aktuálně poslední verzi námořního letounu AWACS E-2D Advanced Hawkeye.
Náhrada za Merlin HM2
AWACS E-2D Advanced Hawkeye disponuje dopplerovským radarem AN/APY-9. Ten Grumman vyvinil speciálně pro toto letadlo. Nedetekuje pouze vzdušné hrozby, ale i hladinové cíle. Radar je schopen navádět i munici vypuštěnou jiným prostředkem přes datové spojení. Digitalizace v přímém přenosu. Nejlepší je ovšem dosah detekce, ten činí 650 kilometrů. Měl by být schopen vidět i stealth letadla. Ochrana amerických letadlových lodí je v dobrých rukách. Totéž se prostě aktuálně nedá říci o Royal Navy, která na Queen Elizabeth hledá intenzivně náhradu za Merlin HM2.

Royal Navy hledá řešení
Britové totiž ve virtuálním souboji své HMS Queen Elizabeth prohráli s francouzským nosičem Charles de Gaulle. Menší letadlovou lodí s letouny čtvrté generace a na vině byl lepší průzkum Francouzů. Zajímavé je, že nepomohly ani F-35B se svými špičkovými radary, které jsou schopné AWACS částečně zastoupit. Zdá se, že Royal Navy se rozhodlo pro správné řešení. Místo vrtulníků nastoupí drony s vybavením AWACS. V úvahu přichází velký UAV MQ-9B SkyGuardian. Celé to má logiku. Dron nepotřebuje CATOBAR, letadlovou loď zatíží výrazně méně i než vrtulníky, je mnohem snazší na údržbu a nepotřebuje pilota.
Na Prince of Wales již byly úspěšně provedeny testy a to i přesto, že Royal Navy katapulty CATOBAR nakonec stejně bude chtít. Ale v dronech je budoucnost. MQ-9B SkyGuardian není žádný drobek, rozpětí křídel činí 24 metrů a maximální vzletová hmotnost je 5 670 kilogramů, ale tím spíš je pro něj AESA radar hračkou i s případným otočným talířem. Úleva pro HMS Queen Elizabeth bude zcela jasná stejně jako pro celou Royal Navy. Už jen proto, že se jedná o neporovnatelně levnější řešení než pilotované letadlo.
Tagy