foto: U. S. Navy / Public domain /Gerald R. Ford
Zcela zásadní faktor z hlediska bezpečnosti USA i pro Donalda Trumpa. DDG(X) ani třída Gerald R. Ford situaci nemusí zachránit. Vše zkomplikoval navíc Zumwalt. US Navy slábne.
Podle The Wall Street Journal podpora Pekingu pomáhá čínskému loďařskému průmyslu obsadit více než polovinu světového trhu s tím, že v roce 2002 to bylo jen pouhých osm procent. Jako úvod to asi stačí společně se zcela hmatatelnou záležitostí. Nizozemský Rotterdam, který kdysi býval největším přístavem světa s největším objemem přepravy, dnes vypadá jako pískoviště vedle čínských přístavů. Newsweek uvádí, že největší čínský státní stavitel lodí, China State Shipbuilding Corporation (CSSC), postavil v roce 2024 více komerčních plavidel podle tonáže, než měl celý americký loďařský průmysl od 2. světové války. A v kontextu najednou visí vykřičníky a otazníky nad DDG(X), Gerald R. Ford a USS Zumwalt.
Donald Trump řeší US Navy
Nejenom v reakci na uvedená fakta oznámil Donald Trump v Radě národní bezpečnosti vznik nového námořního úřadu, který má oživit vojenské i komerční loďařství. US Navy má v této chvíli jen čtyři aktivní loděnice, Čína má 35 míst s vazbami na vojenské a bezpečnostní projekty. Takže jestli je tu někde zcela reálné ohrožení americké bezpečnosti, pak je to tady. US Navy má sice ve velkých hladinových plavidlech, tedy letadlové lodi, torpédoborce a fregaty, jasně navrch, ale pro Čínu je zjevně otázkou jen velmi krátké doby, než USA dožene. The National Interest píše, celková kapacita čínských loděnic je 232x větší než těch v USA.
Čína bude dominovat nad US Navy
Podle eurasiantimes.com je podíl amerického komerčního loďařského sektoru v globálním souhrnu pouhých 0,11 procenta. Předpokládá se, že v roce 2030 bude mít čínské námořnictvo 425 plavidel oproti 300 v US Navy. Podle zprávy amerického Kongresu sgp.fas.org z roku 2023 jsou tři komerční tankery z deseti pro ministerstvo obrany z Číny a lodě pro přepravu nákladu dokonce 7 z 12. To jsou šílená čísla pro zemi, která za druhé světové války produkovala třídu Liberty. A k tomu je nutné podotknout, že Čína celkově staví i svoje komerční plavidla tak, aby většina z nich byla snadno použitelná pro vojenské účely.
Technologická špička Gerald R. Ford a DDG(X) vůbec nemusí stačit
Jen pro příklad CSSC prodává podle Defense News tři čtvrtiny své produkce do zahraničí a to včetně Dánska, Francie, Řecka, Japonska a Jižní Koreje. Takže západ vesele sype miliardy dolarů komunistickému režimu, který z těchto peněz v klidu financuje vlastní technologický rozvoj. A tím se dostáváme ke kritickým zkušenostem souvisejícím s US Navy a čínským vojenským námořnictvem. A v tomto úhlu pohledu najednou technologická špička v podobě amerických letadlových lodí třídy Gerald R. Ford a torpédoborců DDG(X) vůbec nemusí stačit. A o to víc ještě pálí katastrofa kolem torpédoborců třídy Zumwalt.

Spása DDG(X) a magnetický katapult Gerald R. Ford
The National Interest píše, že čínská plavidla jsou stále pokročilejší a navržená tak, aby US Navy porazila. Jestliže USS Gerald R. Ford má jako první americká letadlová loď magnetický katapult, tak třetí letadlová loď Číny Fujian už ho má také. Pochopitelně třída Gerald R. Ford bude technologicky stále někde jinde, už jen tím, že má jaderný pohon, ale Peking už plavidlo s jaderným pohonem staví také. Torpédoborce Type 055 se na papíře už jednoznačně vyrovnají americké třídě Arleigh Burke. Ta již měla pomalu dosluhovat a na její místo měly nastoupi Zumwalty. Jenže ty se nepovedly a teď se čeká na spásu jménem DDG(X).
Chybí třída Zumwalt a investice
Jenže DDG(X) jsou teprve ve vývoji a cesta bude dost dlouhá. Stále panují silné pochybnosti o kvalitě čínských systémů ekvivalentů AEGIS, Phalanx nebo radarů AESA, ale vzhledem k tomu, jak rychle Čína západ dohání, je jen otázkou času, než se bude jednat o rovnocenné zbraně. Třída Zumwalt kladla důraz na prvky stealth. DDG(X) se příliš neodklonila, jenže Type 055 má to samé. A pokud tu reálně řešíme že kapacita loďařského průmyslu Číny je 232x větší než v USA, pak je skutečně jen otázkou času, než Peking předežene Washington. Nadějí je, že Donald Trump dokončí mandát a americký loďařský průmysl nastartuje.
Tagy