Rudý Su-34 nad Ukrajinou opět sestřelen – z posádky zbyly helmy a pár kostí

Rudý Su-34 nad Ukrajinou opět sestřelen – z posádky zbyly helmy a pár kostí
Autor fotografie: Autor: Dsns.gov.ua, CC BY 4.0|Popisek: Zbytky Su-34 sestřelené během války na Ukrajině
08 / 12 / 2022, 08:30

Kdysi to byla chlouba ruského letectva, stroj s vývozním potenciálem. Ránu prestiži bombardéru Su-34 ale uštědřil konflikt na Ukrajině, kdy od února Rusko přichozí o značné počty těchto strojů. První ,,súčko" Ukrajinci sestřelili 1. března, 5. března dokonce hned 2 a 6. března další, další 16. 3. a další sestřely následovaly. Nyní jsou ztráty již více než 10 % všech vyrobených Su-34.

Ten poslední sestřelený bombardér šel k zemi u Bachmutu 2.12.2022 někdy okolo deváté hodiny večerní. Ukrajinští vojáci z batalionu Skala, kteří byli poblíž dopadu bombardéru do lesa popsali celou situaci. Nejprve slyšeli zvuk letounu a následně explozi. Stromy v lese hořely a došlo i k poškození některých jejich osobních věcí v lese.

Ráno 3. prosince se šli podívat na místo dopadu a na místě nalezli helmy, vojenské nože a zbytky AK-74. Padající bombardér zničil asi 500 metrů lesa, kdy během svého pádu srážel stromy a samozřejmě došlo následně i k požáru.

Vojáci nalezli i zbytky pilota, které zcela neshořely a povedlo se identifikovat jméno pilota, který několik dní se svou „Pekelnou kachnou“ Su-34 terorizoval okolí Bachnutu. Jmenoval se Alexej Alexandrovič Redkin, narozený 7. 7. 1975.

Ukazuje se, že nasazení těchto strojů ve standardním konfliktu proti protivníkovi s výkonnou a stále funkční protivzdušnou obranou není příliš efektivní. Pokud se pohybujete vysoko, dostanou vás systémy jako S-300, pokud se pohybujete nízko, vždy se může objevit někdo s přenosným systémem jako Stinger a máte opět problém.

Samotný Su-34 nese na celé situaci asi tu nejmenší vinu. Ruská armáda doplácí na nezkušenost z boje proti silnému protivníkovi, kdy na rozdíl od USA nikdy proti státu s funkční protivzdušnou obranou nebojovalo. USA naopak mají zkušenosti z bojů ve Vietnamu či Iráku, kdy musely proti systémům těchto států bojovat a své zkušenosti krvavě zaplatit. SSSR utrpělo ztráty v Afghánistánu, jež byly způsobeny především MANPADS Stinger.

Problémy letounů 4. generace na neasymetrickém bojišti mohou ukazovat i na správnost cesty amerického letectva s jeho problémovou F-35, která by měla být schopna pronikat do zón se silnou protiletadlovou obranou a tu následně likvidovat. Stroje jako Su-25 či A-10 a i mnohé stroje 4 plus generace právě typu Su-34 budou v budoucích konfliktech se silným protivníkem jen lovenou zvěří.

Zdroj: Twitter, Defense News

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.