Autor fotografie: Vladislav Perminov / Flickr|Popisek: BTR-82A
Ani nejmodernější verze ruského transportéru se zřejmě nefunkční rušičkou neodolala přesnému útoku ukrajinského dronu.
BTR-82A byl Moskvou poprvé představen v roce 2009, jedná se tedy o relativně nedávno modernizovanou verzi původního BTR-80. Jde o osmikolový obrněný a obojživelný transportér, který byl poprvé nasazen v Afghánistánu. Na níže přiloženém videu je obrněnec zřejmě opuštěný, protože po výbuchu, jenž zlikviduje zadní část, nikdo neutíká. Není vidět žádné poškození, ale s největší pravděpodobností BTR nějaký problém mít bude.
Nahoře je jasně patrná rušička RP-377UVM1L, jež je zřejmě nefunkční. Nalétávající UAV je velmi malé a nepochybně neslo nálož, jejíž váha nepřesahovala 1 kg. Přesto je výsledek útoku doslova zdrcující. Zadní část transportéru je takřka zcela zlikvidována. Přestože řízení a zřejmě i otočná věž zůstaly funkční, vozidlo po útoku přestává plnit svou základní funkci. Nepomohl ani vylepšený pancíř, zadní část vozidla je zkrátka nejhůře chráněna.
BTR-82A má právě vylepšené pancéřování s protistřepinovými vložkami. Původní pancíř měl 10 mm síly. Je jasné, že modernizace nebyla nijak zásadní a přesně koreluje s přístupem sovětské školy k ochraně osádek. Stejně jako naše BVP jsou ruské BMP a BTR velmi špatně chráněny. Právě Ukrajinci si vysoce cení dodaných M2 Bradley, které sice pochopitelně nejsou nezničitelné, ale ohlasy z napadené země hovoří o tom, že řada zásahů by ve strojích sovětské provenience znamenala smrt, kdežto v těch amerických je sice vozidlo třeba vyřazeno, ale muži přežijí.
Obrněnec má vylepšené noční vidění, 20mm rychlopalný kanon 72A30 (odlehčená varianta 2A42), navigační systém GLONASS a výkonnější motor o výkonu 300 koní. V syrských médiích se BTR-82A objevil v boji v roce 2015, byl i s ruskou osádkou. Obecně se předpokládá, že v rámci nasazení ruské armády v Sýrii si Kreml testoval své modernizované zbraně. Věž je plně automatická a dálkově ovládaná AU-220M Bajkar. Sergej Śojgu v červenci 2023 prohlásil, že výroba modernizovaného transportéru vzrostla čtyřikrát. Zda je to pravda, či ne je pochopitelně ve hvězdách.
V každém případě video opět dokazuje, že UAV zcela mění situaci na bojišti. Pancéřová ochrana obrněnců byla doposud zaměřena pro čelní střety a částečně proti boční palbě. Zadní partie a horní části věží měly doposud ochranu výrazně slabší. To se s nástupem dronů mění, nainstalované mříže jsou prakticky provizoriem, byť je používají i IDF v Gaze. Budoucností je aktivní ochrana a doprovod mobilních prostředků PVO.