Ruská flotila získá v roce 2022 další jaderné monstrum třídy Kirov

Ruská flotila získá v roce 2022 další jaderné monstrum třídy Kirov
Popisek: Lodě Kirov ve šťastnějších dobách
09 / 12 / 2019, 11:00

Tato gigantická loď je zhmotněním snu sovětských admirálů o ničiteli amerických lodí, ale jedná se o dinosaura i v ruské flotile, která se v současné době zaměřila na menší lodě.

Ruské námořnictvo za tři roky očekává, že dostane zrekonstruovaný, modernizovaný jaderný bitevní křižník třídy Kirov, který zdvojnásobí flotily obrovských lodí ruského námořnictva.

Dva další staré Kirovy z dob SSSR jsou ale připraveny k demontáži. A celková transformace ruského námořnictva na menší sílu s většinou menšími loděmi bude pravděpodobně i nadále pokračovat.

Loděnice Sevmaš dodá v roce 2022 ruskému námořnictvu bitevní křižník třídy Kirov, loď Admiral Nachimov. Uvedl to v létě šéf loděnice Michail Budničenko agentuře TASS na mezinárodním vojenském a technickém fóru Army 2019.

„Dodání křižníku námořnictvu proběhne v roce 2022,“ řekl Budničenko.

Práce na trupu křižníku je dokončena a probíhá osazení lodi moderními systémy a mechanismy. Mezi aktuální plánovaná vylepšení patří i osazení raketami Kalibr a Oniks.

Admiral Nachimov o výtlaku 24 000 tun původně vstoupil do služby v roce 1988. Loď je v loděnici Sevmaš od roku 1999, kde čekala na svůj osud a nákladný rekonstrukce začala v roce 2013.

Zatímco Admiral Nachimov bude moci sloužit po celá desetiletí vedle sesterské lodi Petr Veliký, ruské námořnictvo se údajně rozhodlo demontovat další dva křižníky třídy Kirov.

Sešrotování dvou zbývajících jednotek, tedy lodí Admiral Ušakov a Admiral Lazarev, by mohlo urychlit vývoj ruského loďstva na štíhlejší, ale modernější sílu.

Křižníky Kirov jsou největší povrchové válečné lodě na světě mimo letadlových lodí. Sovětské námořnictvo je plánovalo rozmístit proti americkým dopravním bojovým skupinám a zásobovacím konvojům.

Údržba velkých raketových lodí je ale velmi nákladná. Krátce po rozpadu Sovětského svazu ruské námořnictvo vyřadilo tři výše uvedené křižníky a ve službě nechalo jen loď Petr Veliký. Ještě poměrně nedávno v roce 2014 flotila plánovala opravu a návrat do provozu všech tří plavidel.

To se ale ukázalo jako příliš nákladné pro ruské námořnictvo s omezenými penězi. Rekonstrukce Admirala Nachimova byla velmi pomalá a obtížná pro zemi, která bojuje se zdroji.

V polovině roku 2013 uzavřelo ministerstvo obrany s loděnicí Sevmaš smlouvu na opravu a modernizaci Nachimova. K flotile se měl vrátit v roce 2018. Práce na lodi však začaly až v říjnu 2014 a v té době se očekávalo, že se křižník připojí k námořnictvo do roku 2020. Loni ale loděnice posunula odhad až na rok 2021 a i díky změnám na lodi na přání admirality se to posune až na rok 2022.

Rakety Kalibr a Oniks se v ruském námořnictvu objevily v roce 2017 a jaderný titán jimi má být vyzbrojen, instalační práce ale stále nezačaly. Stejný stav je i u protiletecké obrany, kde má dojít k montáži systému Poliment-Redut.

Kreml koupil v roce 2018 čtyři nové, malé válečné lodě, ruská flotila čítá asi 300 plavidel, z nichž většina má výtlak jen několik tisíc tun. Pro srovnání: americké námořnictvo má zhruba stejný počet lodí, ale v průměru jsou mnohem větší než ruská plavidla.

Pokud dojde k vyřazení jediného ruského letadlového křižníku Admiral Kuzněcov, stane se v případě návratu na moře Admiral Nachimov jedinou velkou lodí ruské flotily, schopnou nasazení v zámoří. Jeho sesterská loď Petr Veliký má totiž zamířit také na opravy a refit a vzhledem k rychlosti ruských loděnic se na moře dříve než v roce 2030 nevrátí.

 

Zdroj: TASS, NI

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace