Ruská propaganda nezná mezí – získání námořní převahy nad USA je nesmysl

Ruská propaganda nezná mezí – získání námořní převahy nad USA je nesmysl
Autor: Ad Meskens, CC BY-SA 4.0|Popisek: Ruská fregata Admiral Makarov
09 / 08 / 2022, 13:00

Ruský prezident Vladimir Putin představil před nedávnem novou koncepci rozvoje ruských námořních sil, jejímž cílem má být získání námořní dominance nad USA. Buď je Putin opravdu vážně nemocný, nebo neumí počítat. A mezi počty patří stáří lodí, typy lodí, množství lodí, jejich výzbroj a dojezd.

Spojené státy mají sedm flotil které číslují a nepojmenovávají. Je o Druhou, Třetí, Pátou, Šestou, Sedmou a Desátou. Flotily v případě války mohou být posíleny i útvary pobřežní stráže (Coast Guard). USA mají řadu základen na východním atlantickém pobřeží, méně na východním pacifickém, ale mají i exteritoriální jako Hawai nebo Guam. Největší základnou v zahraničí je Jokosuka v Japonsku. Pak mají další námořní zařízení třeba v Bahrajnu, Řecku nebo Itálii.

Ve službě je jedna letadlová loď třídy Gerald R. Ford a plánováno je dalších 10 letadlových lodí. V současnosti je ve službě 10 letadlových lodí třídy Nimitz. Takže současný stav je 11 a bude navyšován na 21. Ale některé mohou být kvůli věku vyřazeny, jiné zase modernizovány, takže číslo není konečné.

Dále má 7 obojživelných útočných lodí třídy Wasp a 2 třídy America, kdy v této třídě je plánováno dalších 11 plavidel. Tato plavidla se nechají považovat za lehké letadlové nebo vrtulníkové lodě. Každopádně v pobřežních vodách nenahraditelná síla, sem těžké jaderné mateřské letadlové lodě nemohou.

USA mají USA 22 křižníků třídy Ticonderoga. Sice se nejedná o nejmladší plavidla, ale byla upgradována moderní obranou, raketovou výzbrojí a obvykle systémem Aegis. V kategorii torpédoborců kraluje třída Arleigh Burke s počtem 70 a je plánováno dalších 12, a dále jsou zde dvě supermoderní ale nákladné torpédoborce třídy Zumwalt a třetí kus by měl být ještě v plánu. Pobřežních (littoral) lehkých bojových lodí třídy Freedom je 10 a je plánováno navýšení na 16. V modernější třídě Independence je v současnosti 13 lodí a konečný počet by měl být 19.

V kategorii ponorky jsou počty také značně vysoké. Ve třídě Ohio, což je nosič balistických mezikontinentálních střel, je zařazeno 14 kusů. Ve kategorie nosiče řízených střel též třídy Ohio jsou 4 ponorky. Útočné ponorky jsou nejsilnější kategorií. Třída Los Angele má 28 ponorek, třída Seawolf 3, třída Virginia 21 a je plánován konečný počet 66.

Z palub letadlových lodí 566 F-18 E/F Super Hornet a dodáno má být ještě 58 a zaváděny jsou F-35 Lightning II kterých je 26 a 225 je objednáno. Samozřejmě existuje řada dalších technologií, které je však zbytečné vyjmenovávat. Toto jasně famózní čísla hlavní námořní síly.

A s čím by chtěl Putin dobývat námořní svět? Ve svém projevu hovořil o raketách Zirkon, jež jsou jistě nebezpečné, ale na každou zbraň se brzy najde protizbraň. A jde i o to, kolik Zirkonů a kam může odpálit, aby přeskočil USA. K dispozici má 5 flotil, z nichž pouze dvě mají možnost globální projekce. S Kaspickou flotilou počítat nelze. Baltská by musela proplout kolem Dánska a Černomořská dostat povolení Turecka. Severní flotila je omezena klimatickými podmínkami, takže jako hlavní flotila k projekci síly se jeví Tichomořská, kam též směřuje mnoho moderních systémů.

A kolik a čeho že má Rusko k dispozici?

Letadlová loď je k dispozici jedna, a to Admirál Kuzněcov, ale momentálně není v nasazení z důvodu modernizace. Sice byly postaveny 3 lodě, ale 2 má v současnosti Čína pod jmény Liao-ning a Šan-tung. Bitevní křižníky třídy Kirov má 2, Admiral Nachimov a Petr Veliký. Ale v nasazení je pouze Petr Veliký, protože Admiral Nachimov prochází modernizací. Křižníky třídy Slava jsou též 2, a to Maršál Ustinov a Varjag. Ale každý je u jiné flotily, Maršál Ustinov je u Severní a Varjag u Tichomořské.

Torpédoborců je celkem 10, ale 3 procházejí modernizací a status jednoho není jednoznačný. Jeden torpédoborec patří Baltské flotile, ostatní jsou opět mezi Severní a Pacifickou. Ve třídě Udaloj jsou Viceadmirál Kulakov u Severní, Maršál Šapošnikov u Pacifické, Admirál Tributs u Pacifické, Severomorsk u Severní, Admiral Vinogradov v Pacifické ale prochází modernizací, Admiral levčenko v Severní, Admirál Pentlejev v Pacifické, Admirál Charabenko v Severní ale neaktivní kvůli modernizací. Ve třídě Sovremennyj Nastojčivij je u Baltské, nicméně prochází modernizací a Admirál Ušakov patří Severní, ale není jisté, v jakém je stavu.

Fregaty jsou hlavní silou v Černém moři, kde jich je 5, 2 jsou u Severní flotily, 2 u Kaspické a 2 u Baltské 2 kdy opět jedna prochází modernizací.

Kategorie korvety je nejsilnější skupinou u ruského námořnictva a jsou ve všech flotilách, opět jedna v modernizaci. Korvety jsou nejmenšími bojovými hladinovými plavidly. Ale nelze je podceňovat, jsou malé a obratné a záleží, jakou výzbroj mají na palubě. Ale znamená to, že filozofií je plavba v mělkých vodách nebo malých mořích, nikoliv projekce síly proti svazu letadlové lodi.

SSSR a později i Rusko investovalo mnoho prostředků do ponorkového loďstva. Stejně jako USA se snažilo mít všechny třídy ponorek, ale část jich je dieselelektrických, byť velmi sofistikovaných. U ponorek s mezikontinentálními střelami je to třída Typhoon a zde Dmitrij Donskij, jehož funkčnost není jasná. Ve třídě Delta III je to Rjazaň, ale ta měla být překlasifikována na víceúčelový nosič střel, zřejmě kvůli svému malému výtlaku v porovnání s ostatními ponorkami v této skupině. Všechny ponorky třídy Delta IV jsou u Severní flotily. Jedná se o ponorky Verchoturije, Tula, Brjansk, Karelie a Novomoskovsk.

Třída Borej je již rozdělena mezi Severní i Pacifickou flotilu. Jedná se Jurij Dolgorukij, Alexandr Něvskij, Vladimir Monomach, Kňaz Vladimir a Kňaz Oleg. Ve skupině ponorek určených pro odpal s plochou dráhou letu je 10 ponorek, ale 4 procházejí modernizací. A opět jsou pouze v Severní a Tichomořské flotile. V třídě Oskar II je to Irkutsk, Čeljabinsk, Smolensk, Orel, Tver, Omsk a Tomsk. Ve třídě Jaseň to jsou Severodvinsk, Jasaň a Novosibirsk. Skupina útočných jaderných ponorek je jich 15, ale opět 10 v modernizaci a opět jenom dvě flotily jako výše. Ve třídě Sierra II jsou to Nižnij Novgorod a Pskov, ve třídě Viktor III jsou Obninsk a Tambov, největší je třída Akula s Volk, Leopard, Tigr, Samara, Vepr, Gepard a Nerpa vrácena indickým námořnictvem.

Skupina konvenčních útočných ponorek má 21 zástupců. Ve třídě Kilo je to Nurlat, Usť-Kamčatsk, Vladikavkaz, Magnitogorsk, Usť-Bolšeretsk, Lipetsk, Komsomolsk-na-Amure, Krasnokameňsk, Dmitrov, Kaluga a Alrosa. Následuje třída Improved Kilo, kde v této třídě jsou Novorossijsk, Rostov na Donu, Starij Oskol, Krasnodar, Velikij Novgorod, Kolpino, Petropavlovsk Kamčatskij, Volchov a Magadan. Poslední třídou je Lada s jedinou ponorkou Sankt Petěrburk.

Výčet sil na obou stranách je dlouhý. Ale jasně svědčí, kam které námořnictvo míří a jakou má sílu. Rusko v podhladinových plavidlech má masivní sílu – teoreticky. Vzhledem k zastaralosti je mnoho ponorek v docích k modernizaci. A na hladině je to ještě horší, s jednou zchátralou letadlovou lodí „Rockový koncert“ se proti americkým svazům mnoho udělat nedá. Takže z daného plyne, že ruský prezident hovořil především stylem ,,zdravě“ motivovat námořníky v jejich den, ale i ostatní příslušníky ozbrojených sil. Na Ukrajině se nedaří podle původních představ, křižník Moskva je na dně, dominanci mají Spojené státy a ne Rusko. A i ruští vojáci umějí  počítat.

 

Zdroj: Navy Recognition

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace