Nová ruská 2S43 Malva je na Ukrajině, neodolá ani střepinám z HIMARS

Nová ruská 2S43 Malva je na Ukrajině, neodolá ani střepinám z HIMARS
Autor fotografie: Ministry of Defence of the Russian Federation / Wikimedia Commons / CC-BY|Popisek: 2S43 Malva při střelbě
04 / 08 / 2024, 13:00

Nová ruská samohybná houfnice 2S43 Malva je nasazena na ukrajinské frontě teprve několik týdnů, ale pravděpodobně již měla tu čest se setkat se střelami M142 HIMARS nebo M270 MLRS. Její reálná efektivita je opředena množstvím otazníků.

Systém Malva 2S43 na Ukrajinském bojišti

 

Podle ukrajinského webového portálu Militarnyi na konci června 2024 obrdržela ruská armáda další ze série dodávek nových samohybných houfnic Malva 2S43. Ruské ani ukrajinské zdroje nespecifikovaly, o jaký počet strojů by se mělo jednat. Červnová várka je však v pořadí již třetí dodávkou této samohybné houfnice ruské armáděod vypuknutí konfliktu na Ukrajině na počátku roku 2022. První dodávka byla uskutečněna v  červnu 2023, druhá v říjnu stejného roku a poprvé byl stroj na frontě viděn na začátku června 2024. Podle fotografií přímo z ukrajinského bojiště již však mělo dojít ke slabému poškození první z ruských nově nasazených houfnic Malva 2S43.

 

Na sociální síti X byly v polovině července zveřejněny fotografie mírně poškozeného prvního kusu houfnice 2S43 Malva. To mělo být způsobeno šrapnely střely vystřelené z amerického salvového raketometu M142 HIMARS nebo M270 MLRS. Vozidlo Malva 2S43 mělo podle fotografií proražené pneumatiky a několik děr v kabině, avšak ani okna nebyla příliš poškozena. S největší pravděpodobností se tak mohlo jednat o jeden z prvních útoků ukrajinské techiniky na tuto novou ruskou samohybnou houfnici. Webový potrál Oryx zatím neinformoval o zničení nebo vážném poškození žádné z nově nasazených ruských samohybných houfnic. 

Technické parametry samohybné houfnice 2S43 Malva

 

Houfnice 2S43 Malva na podvozku vozidla BAZ-6010-027 s pohonem 8x8 je navržena k ničení nepřátelských velitelských stanovišť, komunikačních center, dělostřeleckých a minometných baterií, protitankových zbraní, ale rovněž také lidské síly. Délka samohybné houfnice činí 13 m, šířka 2,75 m, výška 3,1 m a její hmotnost se pohybuje okolo 32 tun. Obsluhu houfnice zajišťuje 5 osob. Vozidlo pohání motor YaMZ-8424.10 o výkonu 470 koní. Podle databáze americké armády ODIN mapující vojenskou techniku různých států na svěrě má samohybná houfnice Malva 2S43 stejný typ kanónu ráže 152 mm, který by měl být velmi podobný tomu u houfnice 2S19 Msta-S. Jeho délka je 47 ráží. 

Houfnice Msta-S na ukrajinské vojenské přehlídce v roce 2008

Malva 2S43 by však kvůli svému kolovému podvozku měla oproti jiným pásovým dělostřeleckým systémům nabízet lepší manévrovatelnost a pravděpodobně také delší životnost. Její kabina by měla být opatřena blíže neurčeným pancířem, což by mohlo nabízet alespoň nějakou ochranu pro její posádku. Malva může dosáhnout rychlosti 80 km/h a dojezd činí 1 000 km. Podle ruského webového portálu topwar by navíc měla disponovat také poloautomatickým nabíjecím systémem. Oproti svým předchůdcům by proto houfnice měla mít schopnost rychleji zmizet z palebné pozice a vyhnout se tak odvetné střelbe. Je však otázkou, zda se v této schopnosti vyrovná západním systémům. 

Houfnice 2S43 Malva se schopností MRSI

 

Malva je schopná vystřelit z kanonu 7 ran za minutu a najednou může nést až 30 nábojů. Houfnice by navíc měla disponovat schoností střelby s jednotným dopadem střel (Multiple Rounds of Simultaneous Impact, tzv. MRSI), při kterém se před útokem připraví sekce střel s různými prachovými náplněmi a sekvencemi palebných prvků tak, aby první střela měla největší náměr a nejmenší úsťovou rychlost, přičemž u dalších se snižuje náměr a naopak zvyšuje úsťová rychlost. Cíl je proto zasažen několika střelami za velmi krátkou dobu. Touto schopností disponují také nejmodernější západní dělostřelecké systémy jako francouzská houfnice Caesar, britská AS-90, německá PzH 2000, slovenská Zuzana nebo česká DITA

 

2S43 Malva přináší inovace ruských dělostřeleckých systémům

 

Nová kolová samohybná houfnice 2S43 Malva ráže 152 mm, jejíž koncepční design byl odhalen v roce 2019 posílila kromě systému 2S35 Koalice-SV ruskou armádu v roce 2023Její vývoj trvající čtyři roky spadal pod Centrální výzkumný institut Burevestnik, který je divizí závodu Uralvagonzavod. Samohybnou houfnici 2S43 Malva v současné době vyrábí ruská společnost Uralský závod dopravního strojírenství a. s., který se již od roku 1941 zaměřuje na produkci obrněné a dělostřelecké techniky, ale také dopravních prostředků hromadné dopravy. 

Oproti samohybné houfnici 2S1 Gvozdika na pásovém podvozku vyráběné již od začátku 70. let se u systému Malva 2S43 zvyšujej ráže a tím i dostřel stroje. Malva by pak měla být lehčí, mobilnější a také snadněji vzduchem přepravitelným prostředkem než ostatní systémy. Tím se rozšiřuje i akční radius budoucích misí, do nichž bude Malva nasazena. Vždy je ovšem něco za něco. Vyšší mobilita, případně přepravitelnost vzduchem, je vykoupena poloautomatickým nabíjením a též tím, že obsluha děla je v palebném postavení zcela nechráněna proti palbě protivníka, střepinám nebo tlakové vlně způsobené výbuchem. 

 

Tagy článku

-->