Ruská samohybná houfnice 2S43 Malva: Úderná síla zahalená závojem tajemství

Ruská samohybná houfnice 2S43 Malva: Úderná síla zahalená závojem tajemství
Autor: Centrální výzkumný ústav Burevestnik / CC BY-NC-ND|Popisek: 2S43 Malva
04 / 09 / 2021, 13:00

2S43 Malva je nově vyvíjenou ruskou samohybnou houfnicí. O systému, jehož vývoj probíhá utajeně, nevíme mnoho informací, na veřejnost prosakují zprávy postupně. Co je tedy zatím známo?

Ruskou armádu má kromě systému 2S35 Koalice-SV posílit i nová kolová samohybná houfnice 2S43 Malva ráže 152 mm, jejíž koncepční design byl odhalen v roce 2019. Její vývoj spadá pod Centrální výzkumný institut Burevestnik, který je divizí závodu Uralvagonzavod.

Nově vyvíjená houfnice na podvozku vozidla BAZ-6010-027 je navržena k ničení nepřátelských velitelských stanovišť, komunikačních center, dělostřeleckých a minometných baterií, protitankových zbraní a rovněž lidské síly. Délka samohybné houfnice činí 13 m, šířka 2,75 m a výška 3,1 m, hmotnost má činit slabě nad 30 t. Obsluhu houfnice zajišťuje 5 osob. Vozidlo pohání motor YaMZ-8424.10 o výkonu 470 koní.

Podle nejmenovaných ruských vojenských zdrojů má zhruba 20tunová Malva stejný typ kanonu ráže 152 mm, který je použit i u houfnice 2S19 Msta-S. Malva je schopná vystřelit z kanonu přes 8 ran za minutu a je vybavena novým poloautomatickým nabíjecím systémem. V tom však zaostává za samohybnou houfnicí 2S35 Koalice-SV, která podle dostupných informací dokáže průměrně vystřelit až 16 ran za minutu, maximálně pak 20. Malva může dosáhnout rychlosti 80 km/h a dojezd činí 1 000 km.

Oproti tažené Msta-B se zvyšuje mobilita (i když obsluha zůstává nechráněna), oproti 2S1 Gvozdika ze zvyšujej ráže a tím i dostřel (122 mm / 152 mm). Podle některých zdrojů má kanón délku 47 ráží, odměr 30° na obě strany a náměr -3° až +70°. Umístění na kolový podvozek též mělo způsobit, že dostřel je kratší v porovnání s instalací identického kanónu na podvozek pásový.

Malva by pak měla být lehčí, mobilnější a také snadněji vzduchem přepravitelným prostředkem než ostatní systémy. Tím se rozšiřuje i akční radius budoucích misí, do nichž bude Malva nasazena. Vždy je ovšem něco za něco. Vyšší mobilita, případně přepravitelnost vzduchem je vykoupena poloautomatickým nabíjením a též tím, že obsluha děla je v palebném postavení zcela nechráněna proti palbě protivníka, střepinám nebo tlakové vlně způsobené výbuchem. Při přesunu je osádka chráněna v pancéřové kabině vozidla, ale jak již bylo uvedeno, hlavní je stav v palebném postavení.

Přitom to jsou právě zkušenosti z rusko-ukrajnského konfliktu na Donbasu, že největší ztráty měli právě ukrajinští dělostřelci u zbraní, kde nebyli chráněni. Raketometná salva zcela zlikvidovala celou jednotku. Podle některých odborníků se jednalo o válku dronů a dělostřelectva.

V posledním období se veškerá sovětská, respektive ruská samohybná technika orientovala na automatizované systémy nabíjení a plnou ochranu osádky, proto je konstrukční řešení systému Malva poměrně neobvyklé, evidentně přepravitenost vzduchem převážila nad jinými aspekty.

Podle serveru Army Recognition by měla Malva nahradit v budoucnu tažené houfnice Msta-B, která je ve službě od 80. let a ještě starší systém 2S1 Gvozdika. Na každý pád společně se zmíněnou samohybnou houfnicí Koalice-SV může Malva představovat pádnou údernou sílu na bojišti.

 

Zdroj: Army Recognition

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace